Kuun pinnan kuopista löytyi tasaisen viileää huonelämpötilaa

Tiettyjen Kuun kuoppien ikivarjoissa lämpötilan havaittiin pysyttelevän yllättävän miellyttävissä lukemissa. Tämä on hyvä uutinen Kuun miehitettyjen tukikohtien kannalta.

Kuun pinnalla olevien jyrkkäreunaisten kuoppien oloja selvitettiin Lunar Reconnaissance Orbiter -luotaimen datasta.

Eri aikoina tehtyjä mittauksia yhdistettiin tietokonemallinnukseen. Tulokset olivat hätkähdyttäviä.

Eräiden kuoppien pysyvästi varjossa olevissa osissa lämpötila on 17 asteen tuntumassa.

Samanlaisia tuloksia saatiin läpi koko kiertolaisemme vuorokauden. Kuun yö ja päivä kestävät molemmat noin 15 Maan vuorokautta.

Kun otetaan huomioon, että Kuun päiväsaikaan pintalämpötila nousee noin 130 ja yöllä laskee -170 asteeseen, oloja kuoppien varjoissa voi pitää miellyttävinä.

Tutkijoiden mukaan tasaisiin lämpötiloihin on luultavasti syynä kuoppien ylle kääntyvä reunan ulkonema.

Osa kuopista on romahtaneita laavaputkia, jolloin niiden pohjalta saattaa johtaa luola syvemmälle Kuun sisään. Näissä olisi odotettavissa samanlaiset tasaiset olosuhteet.

Tulevaisuuden kuutukikohtien sijaintia pohdittaessa tasaisten lämpötilojen lisäksi kuopat ja laavatunnelit antaisivat myös suojaa kosmisia säteitä, auringon säteilyä ja mikrometeoriitteja vastaan.

"Ihmiset kehittyivät elämällä luolissa ja luoliin me saatamme palata, kun elämme Kuussa", sanoo tutkimukseen osallistunut David Paige Nasasta.