Jupiterin yläkaasukehän lämmittäjä varmistui – asialla ovat revontulet

Jupiterin ylimmän kaasukehän epätavallisen korkea lämpötila on saanut selityksen uusista tarkoista kuvista. Lämmittäjänä toimivat napa-alueiden voimakkaat revontulet.

"Menneiden 50 vuoden aikana me olemme jatkuvasti mitanneet Jupiterin päiväntasaajan lämpötilat aivan liian korkeiksi", sanoo Tom Stallard Leicesterin yliopistosta.

Napa-alueiden revontulia on pidetty ykköskandidaattina selittämään Jupiterin energiakriisiksi kutsutun ongelman, mutta havainnot eivät ole kyenneet vahvistamaan tai kumoamaan hypoteesia.

Käyttämällä Havaijin Mauna Kealla sijaitsevaa Keck-teleskooppia astronomit ovat vihdoin saaneet kartoitettua Jupiterin ylimmän kaasukehän riittävällä resoluutiolla ongelman ratkaisemiseksi. Ilmeni, että päiväntasaaja-alueen lämmitys on todellakin suoraan yhteydessä revontuliin.

"Me pystyimme havaitsemaan, että Jupiterin revontulet, huolimatta siitä että ne kattavat alle kymmenen prosenttia planeetan alueesta, näyttävät lämmittävän sitä kokonaan", sanoo James O'Donoghue Leicesterin yliopistosta.

Jupiterin voimakkaiden revontulien synnyssä auttaa sen vulkaaninen kuu Io, jonka tulivuoritoiminnan tuottamat hiukkaset ohjautuvat magneettikentän saattelemana kaasujättiläisen napa-alueille.

Aiheesta lisää Leicesterin yliopisto (englanniksi)