Juno-luotain juhlii 10-vuotistaivaltaan Ganymedes-kuun infrapunakuvalla

Koostekuva Jupiterin suurimmasta kuusta on yhdistetty kolmella ohilennolla napsituista otoksista. Havainnoilla saatiin uutta tietoa muun muassa Ganymedeen pinnan koostumuksesta.

Jupiteria kiertävällä Juno-luotaimella tuli elokuun 5. päivänä täyteen kymmenen vuotta laukaisusta Floridan Cape Canaveralista. Kaasujättiläisen tutkimisen ohella luotain suorittaa myös sen kuiden ohilentoja.

Nasa on julkaissut merkkipäivän kunniaksi Junon otoksista koostetun infrapunakuvan aurinkokunnan suurimmasta kuusta Ganymedeestä. 5 268 kilometrin läpimittaisella kuulla on pääasissa vesijäästä koostuva kuori, pinnanalainen meri ja rautaydin.

Ohilennoilla päästiin ensimmäistä kertaa näkemään kuun pohjoisnapa-alue. Lisäksi pystyttiin vertailemaan pinnan koostumusta eri leveyspiireillä.

Havainnoista ilmeni, että korkeilla leveyspiireillä Ganymedeen pinta on pääasiassa vesijäätä. Lähempänä päiväntasaajaa runsastuvat muut ainekset, kuten suolat ja orgaaniset yhdisteet.

Ganymedes on aurinkokunnan ainoa kuu, jolla on magneettikenttä. Erot pinnan koostumuksessa ovat seurausta magneettikentästä.

Kuun napa-alueet saavat magneettikentän ohjaamina osakseen jatkuvaa hiukkaspommitusta Jupiterista, mikä muuttaa pintaa. Sen sijaan matalan leveyspiirin alueet ovat magneettikentän suojaamia, ja siellä nähdään Ganymedeen alkuperäistä kemiallista koostumusta.

"On tärkeää karakterisoida näiden jäisten alueiden ominaisuuksia, jotta ymmärrämme paremmin avaruusrapautumisen prosesseja, joille pinta altistuu", sanoo Alessandro Mura kansallisesta astrofysiikan instituutista Roomasta.