Ainakin 37 tulivuorta on yhä voimissaan Venuksessa

Käsitys, jonka mukaan Venus on geologisesti kuollut planeetta, on yhä ahtaammalla. Naapuriplaneetaltamme on nyt tunnistettu 37 vulkaanista rakennetta, jotka todennäköisesti ovat yhä aktiivisia.

Yhdysvaltalaisten ja saksalaisten yliopistojen yhteisessä tutkimuksessa tehtiin simulaatioita Venuksen pinnan niin kutsutuista korona-rakenteista.

Koronat ovat rengasmaisia muotoja, joihin liittyy tulivuoritoimintaa. Niitä muodostaa planeetan syvyyksistä nouseva kuuma aines. Maapallolla Havaijin saarten ajatellaan syntyneen koronia tuottavalla mekanismilla.

Vertaamalla simulaatioiden koronia Venuksen pinnalla näkyviin todellisiin koroniin, tutkijat huomasivat, että osa niiden ulkomuodon vaihtelusta kertoo erilaisista geologisista kehitysvaiheista.

Tulosten perusteella ainakin 37 Venuksen pinnalla näkyvää koronaa ovat olleet äskettäin aktiivisia.

"Tämä on ensimmäinen kerta kun voimme osoittaa tiettyä rakennetta ja sanoa: katso, tämä ei ole muinainen tulivuori, vaan sellainen joka on yhä aktiivinen, ehkä nukkuva, mutta ei kuollut", sanoo Laurent Montési Marylandin yliopistosta.

Tutkimus muuttaa merkittävästi näkemystä, jonka mukaan Venus on lähinnä passiivinen planeetta, sanoo Montési. Venuksen sisuksissa on yhä sellaista vellontaa, joka voi ylläpitää tulivuoria.

Aiheesta lisää Marylandin yliopisto (englanniksi)