UV-säteilyn niukkuus kääpiötähtien planeetoilla voi estää elämän syntymisen

Punaisten kääpiötähtien planeetat saattavat olla väärä paikka etsiä elämää avaruudesta, sillä niille ei välttämättä lankea riittävästi ultraviolettivaloa biologisten molekyylien rakentamiseksi.

Vaikka UV-säteilyä pidetään tyypillisesti haitallisena eliöille, se on voinut auttaa kaikkien elämämuotojen käyttämän RNA-molekyylin muodostumisessa varhaisella maapallolla.

Punaisten kääpiötähtien planeetoilla molekyyli voi jäädä kuitenkin syntymättä, koska UV-säteilyä ei ole riittävästi, kertoo uusi tutkimus.

"Se olisi kuin olisi kasa puuta ja sytykkeitä, mutta ei tulitikkua", sanoo tutkimusta johtanut Sukrit Ranjan Harvard-Smithsonian -keskuksesta. "Sopiva määrä UV-valoa saattaa olla yksi tulitikuista, joka saa elämän syttymään".

Viime aikoina punaisten kääpiöiden ympäriltä on löydetty planeettoja elämänvyöhykkeeltä. Tämä on kasvattanut toiveita, että tulevaisuudessa niiltä voitaisiin havaita myös viitteitä elämästä.

Tutkijoiden mukaan näiden planeettojen pinnalla UV-valon määrä voi olla kuitenkin 100–1000 kertaa vähäisempi kuin nuorella maapallolla. Tämä saattaisi pysäyttää elämään johtavat prosessit tai ainakin merkittävästi hidastaa niitä.

Toisaalta punaisten kääpiöiden tiedetään sylkäisevän voimakkaita UV-roihuja. Nämä voivat taas olla liikaa elämän synnylle – tai sitten ne kompensoivat juuri sopivasti UV-säteilyn taustatason vähyyttä.

"Meillä on yhä paljon työtä tehtävänä määrittääksemme millaista osaa eri tekijät, kuten UV, näyttelevät elämän kysymyksessä", sanoo Dimitar Sasselov Harvard-Smithsonianista.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian (englanniksi)