Uusi tutkimus porautuu jääkuiden valtamerten olosuhteisiin

Europa-kuun jopa satoja kilometrejä syvä valtameri on houkutteleva kohde elämän etsinnälle aurinkokunnassamme. Uusi tutkimus arvioi veden jäätymisen olosuhteita meressä.

"Mitä stabiilimpi neste on, sitä lupaavampi se on elämän mahdollisuuksien kannalta", selittää Baptiste Journaux Washingtonin yliopistosta.

"Tuloksemme näyttävät, että kylmä, suolainen ja korkeassa paineessa oleva neste kuiden syvissä valtamerissä voi pysyä nestemäisenä viileämmissä lämpötiloissa kuin se pysyisi pienemmässä paineessa", hän jatkaa.

Tulos laajentaa jääkuiden valtamerten potentiaalia elämälle ja antaa suuntaa, mihin tutkimukset elämän merkeistä kannattaisi keskittää.

Kokeellisia mittauksia sisältävä tutkimus keskittyi kolmen muuttujan eli lämpötilan, paineen ja suolapitoisuuden määrittämiin jäätymispisteisiin. Ruokasuolan eri natriumkloridin lisäksi tutkittiin myös muiden aineiden liuosten ominaisuuksia.

Vaikka jääkuiden valtamerien koosta tiedetään toistaiseksi vain vähän, mainitsevat tutkijat mahdolllisiksi syvyyksiksi noin 160 kilometriä Europalla ja 640 kilometriä Titanilla.

Parhaillaan sekä Nasa että ESA valmistelevat luotaimiaan Jupiterin jäisiä kuita tutkimaan. Nasalla on myös työn alla Dragonfly-luotain lähetettäväksi Titaniin. Enceladus on puolestaan saanut Yhdysvaltojen tiedeakateamialta kannatusta tulevan luotaimen kohteeksi.

Aiheesta lisää Washingtonin yliopisto (englanniksi)