Tutkijakaksikko spekuloi - nopeat radiopurkaukset voisivat olla merkki vieraan älyn avaruusmatkateknologiasta

Arvoitukselliset nopeat radiopurkaukset saattaisivat jopa liittyä vieraan sivilisaation tähtienväliseen matkailuun. "Villejäkin ajatuksia kannattaa laittaa tarjolle ja antaa havaintojen ratkaista", astrofyysikko Avi Loeb selittää ideaa.

Purkaukset voisivat olla vilahduksia valtavasta voimanlähteestä, joka työntäisi eteenpäin tähtienvälisiä aluksia. Kyseessä olisi jättiläismäisten mittasuhteiden radiolähetin, joka saisi voimansa lähellä sijaitsevasta tähdestä.

Idean takana on tutkijakaksikko Manasvi Lingam ja Avi Loeb Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Loeb myöntää, että idea on spekulatiivinen. Hän uskoo silti, että villejäkin ajatuksia kannattaa laittaa tarjolle ja antaa havaintojen ratkaista, onko niissä lopulta perää.

"Nopeat radiopurkaukset ovat äärimmäisen kirkkaita ottaen huomioon niiden lyhyen keston ja alkuperän etäällä meistä. Emmekä ole kyenneet tunnistamaan luonnollista lähdettä millään varmuudella", sanoo Loeb. "Keinotekoinen alkuperä on pohdinnan ja tarkistamisen arvoinen."

Lingamin ja Loebin mukaan kahden maapallon kokoinen lähetin riittäisi tuottamaan havaittuja purkauksia vastaavan energian. Samalla laite kykenisi kiihdyttämään 20 risteilylaivan kokoisen aluksen matkalle halki avaruuden.

"Alus on riittävän kokoinen kuljettaakseen matkustajia yli tähtien- ja jopa galaksienvälisten etäisyyksien", Lingam sanoo.

Lähetin olisi pidettävä jatkuvasti suunnattuna alukseen. Koska planeetat, tähdet ja galaksit ovat koko ajan liikkeessä toistensa suhteen, lähettimen keila sattuisi osoittamaan hetkittäin suoraan meitä kohti. Silloin näkisimme nopean radiopurkauksen.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (englanniksi)