Törmäykset tuovat maapallolle vitamiineja

Maapallolle pudonneista meteoriiteista on yllättäen löytynyt vitamiineja. Uudet laboratoriokokeet viittaavat siihen, että havaitut B3-vitamiinit ovat muodostuneet avaruudessa leijuvissa jääkiteissä.

On nyt loogista olettaa, että maapallolle aikoinaan osuneissa suuremmissa kappaleissa on ollut yhtä lailla vitamiineja.

"On täysin mahdollista, että asteroidi- ja komeettatörmäykset ovat saattaneet tuoda ulkopuolisen lisän muinaisen maapallon B3-vitamiinivarastoihin", selittää tutkimusta johtanut Karen Smith Nasasta.

Elämän synty on näin voinut saada apua avaruudesta. Tutkijat toivovat, että Churyumov-Gerasimenko-komeettaa parhaillaan tutkiva Rosetta-luotain toisi lisävahvistusta tälle teorialle.

Koska sama mekanismi todennäköisesti toimii kaikkialla universumissa, myös muissa aurinkokunnissa kehittyneet elämänmuodot saattavat käyttää B3-vitamiinia hyödykseen.

B3-vitamiini vaikuttaa hiilihydraattien, rasvojen ja valkuaisaineiden aineenvaihduntaan sekä toimii soluja suojaavana antioksidanttina. Vitamiinia saa esimerkiksi kalasta, kokojyväviljasta ja pähkinöistä.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)