Titanin elämänmuoto haisisi pahalta ja saattaisi räjähtää

Tutkijoiden mukaan Saturnuksen kuussa Titanissa voisi periaatteessa olla elämää. Aihetta käsitellään maanantaina alkavassa Royal Astronomical Societyn kokouksessa Glasgowissa.

Mikäli elämää on Titanille joskus kehittynyt, se olisi pahalta haisevaa ja mahdollisesti jopa räjähdysaltista. "Hollywoodilla olisi ongelmia näiden alienien kanssa", William Bains Cambridgen yliopistosta toteaa.

"Siirrä yksi [keskuuteemme] ja olento kiehuisi, syttyisi liekkeihin ja vapautuneet kaasut tappaisivat kaikki lähietäisyydellä. Jopa pieni tuulahdus olion hengitystä tuoksuisi uskomattoman kauhealta."

Titan on kaksi kertaa kiertolaistamme Kuuta suurempi ja sitä ympäröi tiheä kaasukehä. Kaukaisen sijainnin takia lämpötila on jäätävät –180 celsiusastetta. Vesi on pysyvästi jäässä, mutta Titanilta on löydetty nestemäisestä metaanista ja etaanista koostuvia järviä ja sisämeriä.

Bains etsii tutkimuksessaan elämän kemian äärirajoja. "Elämä tarvitsee nestettä. Jopa maapallon kuivin aavikkokasvi tarvitsee vettä ylläpitääkseen aineenvaihduntaansa", Bains toteaa.

"Joten jos Titanissa on elämää, sen veren täytyy pohjautua nestemäiseen metaaniin, ei veteen. Tämän takia sen koko koko kemia olisi radikaalisti erilainen. Molekyylien täytyisi olla pienempiä ja rakentua useammasta eri alkuaineesta kuin meillä", Bains arvioi. (Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 4/2010)