Tekoäly simuloi avaruuden sivilisaatioiden keskinäisiä keskusteluita

Mitä tapahtuu, jos joskus löydämme Linnunradasta toisen kehittyneen sivilisaation? Tutkijat ovat käyttäneet tekoälyä ja tehokasta kielimallia simuloidakseen keskusteluita avaruuden eri sivilisaatioiden kanssa.

Amerikkalaiset tähtitieteilijät ovat kehittäneet CosmoAgent-nimisen tekoälykehyksen simuloidakseen ihmiskunnan ja avaruuden mahdollisten muiden sivilisaatioiden vuorovaikutusta ainutlaatuisella Large Language Model (LLM) -mallilla.

Tutkimuksen painopiste oli Stephen Hawkingin varoittavassa neuvossa, jonka mukaan meidän ei kannattaisi lähettää radiosignaaleja sattumanvaraisesti maailmankaikkeuteen, koska emme tiedä, millaisen vastauksen saisimme. Kokeessa sivilisaatiot saivatkin valita, toimivatko ne agressiivisesti, yhteistyötä etsien vai piiloutuen.

Simulaatiossa sivilisaatiot pystyivät kasvamaan ja muuttumaan ajan myötä. Myös jokaisen moraali, uskomukset ja tieteet kehittyivät eri polkuja pitkin. Erilaiset puitteet vaikuttivat siihen, miten kukin sivilisaatio reagoi muukalaisten kontaktiin.

Mallinnus on nykymuodossaan vielä alkeellinen. Sillä on todella suuria rajoitteita lähtien siitä, ettemme pysty tiivistämään edes ihmiskunnan käyttäytymistä algoritmeihin, saati jotakin täysin vierasta älykästä lajia.

Nyt esitelty tutkimus on kuitenkin mielenkiintoinen avaus ja näyte siitä, mihin kaikkeen tekoäly voi tulevaisuudessa taipua.

Tällä viikolla ilmestyneessä Tähdet ja avaruus -lehdessä 2/2024 perehdytään syvemmin tekoälyyn ja sen käyttöön tähtitieteessä.

”Tekoäly on leikannut koko tähtitieteen läpi”, Aku Venhola Oulun yliopistosta tiivistää kehitystä. ”Vaikka olisi kuinka varovainen ja koettaisi olla tarttumatta hypetykseen, tekoäly on selvästi tullut tähtitieteeseen jäädäkseen ja on aivan keskeinen menetelmä tutkimuksessa tällä hetkellä.”