Planeettamme pinnalta löytyi viimeinkin paikka, jossa on vettä muttei elämää

Etiopiassa sijaitseva geoterminen alue Dallol saattaa olla ainoa paikka Maan pinnalla, jossa on nestemäistä vettä muttei elämää. Samankaltaiset ympäristöt ovat ehkä elinkelvottomia myös muualla maailmankaikkeudessa.

Käytännössä kaikkialta mistä maapallolta löytyy nestemäistä vettä, löytyy myös elämää. Tämä pätee niin kuumiin lähteisiin kuin äärimmäisen happamiin tai suolaisiin vesiin.

Nyt tutkijat veikkaavat löytäneensä ensimmäisen paikan planeetaltamme, jossa on nestemäistä vettä muttei elämää. Etiopiassa sijaitsee geoterminen alue Dallol, jonka vesistä ei tarkoista tutkimuksesta huolimatta havaittu yhtäkään merkkiä eliöistä.

Syy elottomuuteen piilee siinä, että tutkitut vedet asettavat samaan aikaan neljä suurta haastetta elämälle. Vesi on erittäin kuumaa, äärimmäisen suolaista sekä todella hapanta. Kaiken kukkuraksi siinä on niin kutsuttuja kaotrooppisia suoloja, jotka denaturoivat entsyymejä.

Jos vieraiden maailmojen elämä perustuu samaan biokemiaan kuin kotoinen elämämme, saattaa olla, ettei mikään elämä selviydy tämän tyyppisessä poikkeuksellisen vihamielisessä ympäristössä.

"Emme olettaisi löytävämme elämää samanlaisista olosuhteista muilta planeetoilta – ainakaan emme maankaltaiseen biokemiaan perustuvaa elämää", toteaa Puri López Garcia ranskalaisesta CNRS-tutkimuskeskuksesta.

Aiheesta lisää Eurekalert (englanniksi)