Nuoren tähden ympäriltä löytyi sokeria

Vastasyntyneen auringonkaltaisen tähden ympäriltä on löytynyt sokerimolekyylejä. Tutkijoiden mukaan nämä elämän rakennusosaset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan päätyäkseen lopulta tähden ympärille muodostuviin planeettoihin. Havaittu molekyyli on glykolialdehydi.

"Se on sokerin yksinkertainen muoto ja varsin samankaltainen sen sokerin kanssa, jota pistämme kahviimme", kertoo Jes Jørgensen Niels Bohr -instituutista. "Tämä molekyyli on yksi RNA:n muodostumisen vaatimista ainesosista. DNA:n tavoin RNA on yksi elämän rakennuspalikoista."

Glykolialdehydiä on havaittu tähtienvälisessä avaruudessa aikaisemminkin, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun sitä on löytynyt näin läheltä auringonkaltaista tähteä. Etäisyys vastaa Uranuksen välimatkaa Auringosta.

"Jännittävintä löydössämme on, että ALMA-teleskoopilla tehdyt havainnot paljastavat sokerimolekyylien ajautuvan kohti yhtä järjestelmän tähdistä", iloitsee tutkimusryhmän jäsen Cécile Favre Aarhusin yliopistosta Tanskasta. "Sokerimolekyylit eivät ole pelkästään oikeassa paikassa löytääkseen tiensä planeetalle, vaan ne peräti liikkuvat oikeaan suuntaan."

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)