Näin kasvit viihtyisivät punaisen kääpiötähden valossa

Uusi japanilaistutkimus analysoi, miten kasvien yhteyttäminen sujuisi punaisen kääpiötähden planeetalla. Aihe on tärkeä, koska valtaosa galaksimme tähdistä kuuluu punaisiin kääpiöihin. Niiltä myös tunnetaan lukuisia eksoplaneettoja.

Punaiset kääpiötähdet ovat massaltaan huomattavasti Aurinkoa pienempiä. Niiden pintalämpötila on noin 2 700 celsiusastetta eli alhainen verrattuna Auringon 5 500 celsiusteeseen. Tämän vuoksi punaisten kääpiötähtien planeetoille tulee enemmän infrapunasäteilyä kuin maapallolle.

Maapallon kasvien lehtivihreä imee itseensä tehokkaasti näkyvää valoa, mutta pyrkii heijastamaan infrapunan pois. Infrapunasäteily lämmittäisi kasveja liikaa.

Kasvien heijastama infrapunavalo muodostaa maapallolta lähtevän säteilyn spektriin niin kutsutun punaisen reunan. Samanlaisen punaisen reunan havaitsemista eksoplaneetan heijastusspektristä on pidetty yhtenä mahdollisuutena päätellä siellä olevan elämää.

Ensimmäiset kivisten eksoplaneettojen spektrit haaveillaan mitattavan seuraavan sukupolven avaruusteleskoopeilla.

Aiemmissa tutkimuksissa on päätelty, että auringonvaloa punaisemmassa valossa kehittyneet kasvit todennäköisesti hyödyntäisivät enemmän infrapunasäteilyä kuin maapallon kasvit. Tämän vuoksi niiltä tulisi etsiä punaista reunaa pidemmiltä aallonpituuksilta kuin Maalta.

Nyt japanilaistutkijat arvioivat, että punaisen kääpiötähden planeetalla siirtyminen merestä maalle on kasveille hankalaa. Veden alla kehittyvä elämä olisi alkujaan sopeutunut suunnilleen samanlaisiin valaistusolosuhteisiin kuin maapallolla, koska punainen valo absorboituu pinnan alla nopeasti.

Maanpinnalle siirtyessä yhteyttävien kasvien olisi helpointa jatkaa samanlaisen lehtivihreän käyttämistä kuin meressä. Siksi japanilaistutkijat pitävät todennäköisenä, että punainen reuna löytyisi suunnilleen samoilta aallonpituuksilta kuin maapallolla.

Aiheesta lisää NAOJ (englanniksi)