Marsin muinaiset mikrobit olisivat todennäköisesti vieläkin elinkykyisiä

Yhdysvaltalaistutkimus antaa viitteitä mikrobitason elämän säilyvyydestä jäätyneessä tilassa. Kokeiden tulokset kertovat, että mikäli Marsissa on joskus ollut mikrobitason elämää, voisi se yhä herätä henkiin oikeiden olosuhteiden koittaessa.

Tutkimus aiheesta ilmestyi Applied and Environmental Microbiology -lehdessä.

Merkittävin ongelma mikrobitason elämän säilymiselle on säteily, joka rikkoo molekyylisidoksia. Toisinaan jopa DNA-kierteen molemmat haarat katkeavat kerralla.

"Tällaiset vauriot ovat väistämättömiä, mikäli soluja esiintyy ikiroutaan jäätyneinä tuhansia vuosia", kertoo Brent Christner LSUsta. "Pitkän ajanjakon aikana mikrobin DNA leikkautuu vähitellen palasiksi."

Laboratoriokokeessa tutkijat ottivat Siperian ikiroudasta löydettyjen kaltaisia bakteereja ja säteilyttivät niitä samalla määrällä ionisoivaa säteilyä kuin mikä vastaisi 225 000 vuoden annosta ikiroudassa. Säteilytyksen jälkeen mikrobeja pidettiin -15 celsiusasteen lämpötilassa kahden vuoden ajan.

Kahden vuoden säilytysajan kuluessa ja sen jälkeen tehdyssä analyysissa havaittiin, että bakteerit korjasivat jäätyneinäkin DNA-molekyyliensä katkeamiskohtia. Tutkijat yllätti, että korjausprosessi toimi niinkin matalassa lämpötilassa.

Aiemmin Christnerin ryhmä on herättänyt henkiin useita bakteerilajeja, jotka ovat säilyneet horroksessa Tiibetin jäätiköissä 750 000 vuoden ajan. Hän pitää säilyvyyttä todisteena sille, että eloonjäämismekanismit säilövät mahdollisia mikrobeja elinkykyisinä aurinkokunnan jäisillä taivaankappaleilla.

Aiheesta lisää Louisiana State University (englanniksi)