Maailman korkein aktiivinen tulivuori kertoo Marsin olosuhteista

Maapallon ääriolosuhteet antavat tutkijoille viitteitä myös muiden taivaankappaleiden ympäristöoloista. Coloradon yliopiston retkikunta on kartoittanut elämän edellytyksiä Ojos del Salado -tulivuorella Andeilla.

Ojos del Salado sijaitsee Argentiinan ja Chilen rajalla. Sen huippu on lähes 6,9 kilometrin korkeudella merenpinnasta, korkeammalla kuin yhdelläkään toisella toiminnassa olevalla tulivuorella.

"Tällä tulivuorella ei ole aiemmin tehty lähes mitään tieteellisiä tutkimuksia. Se on uusi rintama niin geologian, mikrobiologian kuin ympäristön itsensäkin osalta", sanoo projektia johtanut Brian Hynek Coloradon yliopistosta Boulderista.

Alueen ulkonäöstä saa hyvän käsityksen dronella kuvatusta videosta, joka esittelee paljolti Marsia muistuttavaa ympäristöä.

"Huolimatta ympäristön äärimmäisyyksistä voi olla yllättävää, miten monentyyppisiä mikrobeja täällä esiintyy. Hyvin rajallisista resursseista huolimatta saattaa esiintyä kehittynyt ravintoketjujen verkko", sanoo Adam Solon.

Tutkijoita kiinnostivat etenkin korkean UV-säteilyn alueella sijaitsevat tulivuoren hydrotermiset purkausaukot ja jääkenttien muodostelmat. Marsin lisäksi ympäristöillä arvioidaan olevan yhtäläisyyksiä myös Jupiterin Europa-kuuhun.

Muutaman viikon mittaisella tutkimusretkellä otettuja näytteitä DNA-kartoitetaan parhaillaan Argentiinassa.

Aiheesta lisää Coloradon yliopisto, Boulder (englanniksi)