Linnunrata ei ole paras paikka elämälle

Kahden tutkimuksen perusteella vanhat elliptiset jättiläisgalaksit sisältävät todennäköisesti eniten elämää.Maailmankaikkeus on täynnä erilaisia galakseja. Elämän kannalta tärkeää on, että galaksissa on mahdollisimman runsaasti planeettakuntia. Samalla tähtituotannon on hyvä olla alhainen, jotta elämää tuhoavia supernovaräjähdyksiä ja gammapurkauksia tapahtuisi mahdollisimman harvakseltaan.Elliptisillä jättiläsgalakseilla on normaalisti yli kaksi kertaa enemmän massaa kuin Linnunradalla, mutta räjähdysherkkiä nuoria tähtiä silti alle kymmenesosa oman galaksimme määrästä.“Jos Linnunrata voi ylläpitää yhtä elinkelpoista planeettaa, elliptinen jättiläisgalaksi ylläpitäisi jopa 10 000 elinkelpoista planeettaa", uskoo Pratika Dayal Durhamin yliopistosta viitaten supernovien lukumäärään.Kaikkein kehnoimmat paikat elämälle olisivat pienet epäsäännölliset galaksit. Niissä tapahtuvat supernovapurkaukset voivat säännöllisin väliajoin sterilisoida koko galaksin.Sekä supernovat että gammapurkaukset ovat sitä yleisempiä, mitä enemmän tähtiä on samoihin aikoihin syntymässä. Molemmat räjähdystyypit saavuttivat huippunsa noin 11 miljardia vuotta sitten, kun maailmankaikkeuden tähtituotanto oli kiivaimmillaan. Siten eri galaksien elinkelpoisuus on muuttunut ajan myötä.

"Nykyinen maailmankaikkeus on erittäin rauhallinen paikka verrattuna aiempaan kaaokseen", Dayal toteaa.

Aiheesta julkaistut kaksi tutkimusta (englanniksi)