Komeetat saattoivat tuoda elämän tarvitseman fosforin maapallolle

Tähtitieteilijät ovat selvittäneet, miten fosforia sisältäviä molekyylejä rakentuu syntymässä olevien massiivisten tähtien lähellä. Nämä yhdisteet ovat elämän kehittymiseen liittyvän palapelin tärkeitä osia.

Fosfori on yksi niistä muutamista alkuaineista, joita kaikki tunnettu elämä tarvitsee. Sitä löytyy muun muassa DNA:sta ja se on todennäköisesti ollut olennaisessa osassa elämän alkuun saattamisessa planeetallamme.

Fosforin saapuminen maapallolle on kuitenkin osittain pysynyt arvoituksena. Nyt tutkijat ovat onnistuneet ensimmäistä kertaa osoittamaan, missä fosforia sisältävät molekyylit muodostuvat ja miten komeetat ovat kantaneet mukanaan tätä alkuainetta.

ALMA-radioteleskoopin tulosten perusteella fosforia sisältäviä molekyylejä syntyy massiivisten tähtien muodostumisen yhteydessä.

Nuorista massiivisista tähdistä peräisin olevat kaasuvirrat synnyttävät onkaloita tähtienvälisiin pilviin. Fosforia sisältäviä molekyylejä muodostuu onkaloiden reunamissa nuorten tähtien aiheuttamien shokkien ja säteilyn ansiosta.

Tähtitieteilijät huomasivat, että fosforimonoksidi on onkaloiden reunamissa kaikkein yleisin molekyyli. Pian sen jälkeen, kun tiedettiin mitä etsiä, fosforimonoksia onnistuttiin löytämään myös Rosetta-luotaimen tutkimasta Churyumov-Gerasimenko-komeetasta.

“Fosfori on aivan olennainen tuntemallamme elämälle”, Bernin yliopiston Kathrin Altwegg selittää.

“Koska komeetat hyvin todennäköisesti toivat Maahan suuria määriä orgaanista ainesta, komeetta Churyumov-Gerasimenkosta havaittu fosfori voi vahvistaa yhteyttä komeettojen ja maapallon elämän välillä".