DNA:n perinnöllisen tiedon säilytysosaset voivat muodostua avaruudessa

Uusi tutkimus osoittaa, että elämän käyttämät nukleoemäkset voivat rakentua avaruudessa. Näin ollen niitä on saattanut olla tarjolla maapallolla heti kun planeettamme muodostui.

Tuntemamme elämä tallentaa geneettisen aineksensa DNA- ja RNA-molekyylien avulla. On vaikeaa edes kuvitella elämää ilman näitä molekyylejä.

DNA ja RNA puolestaan sisältävät viittä erityyppistä nukleoemästä. Nyt tutkijat raportoivat löyneensä kaikkia viittä nukleoemästä avaruudesta.

Näistä nukleoemäksistä kolmea oli havaittu syntyneen avaruudessa jo aiemmin. Viimeiset kaksi paljastuivat meteoriittinäytteistä.

Vaikka on epätodennäköistä, että DNA- tai RNA-molekyylejä syntyisi asteroideissa, löytö osoittaa geenien rakennuspalasia olevan valmiina kaikkialla. Niitä on voinut sataa maapallolle jo heti sen nuoruudessa joko meteoriittien tai avaruudesta tulleen pölyn mukana.

“Meillä on nyt todisteita siitä, että koko elämän käyttämä nukleoemästen valikoima on voinut olla tarjolla maapallolla, kun elämä muodostui", kiteyttää Danny Glavin Nasasta.