553 päivää avaruudessa ei riittänyt tappamaan syanobakteereja

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa todistaneet, että yhteyttävät bakteerit pystyvät selviytymään erittäin pitkiä aikoja avaruudessa lähes ilman mitään suojaa.

Vuonna 2008 Englannin rannikolta kerättiin tavallisia kiviä. Ne murskattiin pienemmiksi palasiksi, vietiin Kansainväliselle avaruusasemalle ja siirrettiin aseman ulkopuolelle. Matkalle joutuneet mikrobit joutuivat kokemaan kaikki avaruuden vaarat - suuret lämpötilanvaihtelut, kosmiset säteet, voimakkaan ultraviolettisäteilyn, veden puutteen sekä tyhjiön - suojanaan vain sama kivi, jonka sisällä ne olivat eläneet maapallolla ollessaan.

553 päivän jälkeen kivet kerättiin ja tuotiin takaisin Maahan tutkittaviksi. Kivien sisuksista löytyi edelleen elinvoimaisia bakteereja.

"Huomasimme, että kyseessä oli kokonaan uudentyyppinen mikro-organismi", kertoo Charles Cockell englantilaisesta Open Universitystä. Löydetty eliö kuuluu syanobakteereihin ja sai koodinimekseen OU-20.

"Tulevaisuudessa tarvitsemme tämänkaltaisia yhteyttämiseen kykyneviä bakteereja tuottamaan happea Kuussa ja Marsissa", Cockell näkee. "Haluamme myös tietää, mitkä ovat elämän rajat maapallolla, voivatko mikrobit selviytyä avaruudessa ja voisivatko ne jopa siirtyä planeetalta toiselle."

Video ja aiheesta lisää BBC (englanniksi)