Metallipilviplaneetta heijastaa valoa ennätysmäisen tehokkaasti

Emotähtensä välittömässä läheisyydessä kiertävä eksoplaneetta heijastaa neljä viidennestä siihen osuvasta valosta. Syynä ovat pilvet, jotka koostuvat titaania sisältävistä yhdisteistä.

"Kuvittele palava maailma lähellä tähteään, jonka raskaat metalliset pilvet leijuvat ylhäällä ja satavat alas titaanipisaroita", sanoo James Jenkins Chilen Diego Portales -yliopistosta.

Jenkinsin kuvailua vastaa vuonna 2020 löytynyt eksoplaneetta LTT9779 b, jonka päiväpuolen tähtitieteilijät arvioivat kylpevän 2 000 asteen lämpötilassa.

Nyt tätä erittäin lähellä tähteään kiertävää kaasuplaneettaa on tarkasteltu huolellisemmin Euroopan avaruusjärjestön CHEOPS-avaruuskaukoputkella.

Havainnot osoittivat kohteen heijastavan valosta 80 %, mikä tekee siitä kaikkein heijastavimman tunnetun planeetan. Tutkijoiden mukaan syynä ovat planeetan pilvet, jotka koostuvat titaanipitoisista pisaroista.

Oman aurinkokuntamme kaasujättiläisten heijastavuus on 30-50 % luokkaa, mutta kiviplaneetta Venus on heti LTT9779 b:n kannoilla sen heijastaessa kunnioitettavat 75 % siihen osuvasta valosta. Maapallon vastaava luku on noin 30 prosenttia.

Jos tarkastelua laajennetaan planeettojen ulkopuolelle, silloin nousee esiin hyvin harvan kaasukehän omaava Saturnuksen kuu Enceladus. Sen jäinen pinta lähettää saapuvasta valosta takaisin noin 90 prosenttia.