Kuun kamaraan iskeytyy meteoriitteja odotettua enemmän

Tutkijat ovat arvioineet kiertolaisemme pintaan iskeytyvien tuoreiden meteoriittien määrää. Pommitus on uskottua tiheämpää ja se voi tarkoittaa, että joidenkin Kuun pinnan alueiden ikä on uudelleenarvioinnin tarpeessa. Tulos on myös syytä huomioida Kuuhun tulevaisuudessa nousevien tukikohtien turvallisuutta ajateltaessa.

Emerson Speyerer Arizonan osavaltion yliopistosta kollegoineen vertasivat valaistusoloiltaan identtisiä kuvia, joita Nasan vuonna 2009 laukaistu Lunar Reconnaissance Orbiter -luotain otti eri aikoina samasta kohdasta Kuun pintaa. Kaikkiaan aluksen aineistosta löytyi 14 092 analysiin kelvollista kuvaparia.

Ryhmä antoi tietokoneen verrata otoksia, joista löytyi kaikkiaan 222 uutta kraatteria. Luku on kolmanneksen odotettua enemmän. Ylimäärä ilmeni nimenomaan kymmentä metriä suuremmissa kraattereissa, tuoreiden kraatterien läpimitta vaihteli aineistossa 2 ja 43 metrin välillä.

Vuonna 2011 pienimuotoisemman kuvavertailun tehnyt Ingrid Daubar Nasasta kutsui työtä merkittäväksi edistysaskeleeksi kraatterikronologian kentällä. Hänen mukaansa tarkentunut käsitys meteoriittipommituksesta saattaa tarkoittaa, että jotkin Kuun nuoremmista alueista ovat luultua vieläkin nuorempia.

Lisäksi Speyererin tiimin tietokoneanalyysi havaitsi yli 47 000 jälkeä meteoriitti-iskun heitteleistä. Oslon yliopistossa työskentelevän planeettageologi Stephanie Wernerin mukaan riski Kuuhun rakennettaville asumuksille tulee juuri näiden sekundääristen kappaleiden rypälepommituksesta.

Aiheesta lisää Nature (englanniksi)