Geminidien tähdenlentoja näkyy runsaasti lähipäivinä

Geminidien meteoriparven ennustettu maksimi on maanantai-iltana. Käytännössä parasta tarkkailuaikaa on myöhäinen ilta ja heti keskiyön jälkeinen aamuyö, mikäli pilvet suostuvat pysymään poissa.

Tänä vuonna Kuu ei haittaa havaintoja. Jos taivas on ihanteellisen kirkas, tähdenlentoja voi näkyä jopa 70 tunnissa. Geminidit ovat yksi vuoden kolmesta hienoimmasta tähdenlentoparvesta elokuussa näkyvien perseidien ja tammikuussa näkyvien kvadrantidien ohella.

Parveen kuuluvat tähdenlennot näyttävät tulevan Kaksosten tähtikuvion suunnalta, mutta niitä voi näkyä millä tahansa puolella taivasta.

Geminidien säteilypiste on suotuisasti hyvin korkealla keskiyön jälkeisinä varhaisen aamuyön tunteina. Kaksosten ja säteilypisteen sijainnin voi tarkastaa Ursan tähtikartasta.

Tähdenlentojen tarkkailuun parhaiten sopii paikka, jossa on tarpeeksi vähän valosaastetta ja riittävän esteetön näkyvyys laajalle osalle taivasta.

Verrattuna useimpiin muihin tähdenlentoparviin, geminidit ovat suhteellisen hitaita taivaalla. Niiden joukossa on myös paljon kirkkaita meteoreja.

Tähdenlentoparvet syntyvät, kun Maa kulkee radallaan komeetan jälkeensä jättämän pölyvanan läpi. Suurin osa tähdenlennot aiheuttavista kappaleista ovat noin millimetrin kokoluokkaa. Maapalloon verrattuna geminidit liikkuvat 35 kilometrin sekuntinopeudella.

Geminidit aiheuttavien pienkappaleiden arvioidaan olevat peräisin asteroidista 3200 Phaethon, jonka uskotaan olevan vanha komeettaydin. Noin viiden kilometrin kokoinen kappale löydettiin 1983. Leicesterin yliopisto on julkaissut meteorien lähdekappaleen löytymistarinan.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)