Nasa kehitti menetelmän punnita asteroideja

Nasa on onnistunut mittaamaan lähiasteroidin massan miljoonien kilometrien etäisyydeltä. Menetelmä perustuu asteroidin muodon ja koostumuksen sekä lämpösäteilyn aiheuttaman Yarkovskin ilmiön arvioimiseen.

"Asteroidi 1999 RQ36 on massaltaan noin 60 miljoonaa tonnia ja halkaisijaltaan puoli kilometriä", kertoo Steve Chesley JPL:stä. "Se tarkoittaa kappaleen tiheyden olevan samaa luokkaa kuin vedellä. Tästä voimme päätellä, että asteroidi on todennäköisesti runsaasti onteloita sisältävä yhdistelmä kiviä ja pölyä."

Yarkovskin ilmiö perustuu siihen, että pyörivä kappale säteilee päiväpuolellaan absorboimaansa lämpöä enemmän iltapuolelleen kuin aamupuolelleen. Toinen osa ilmiöstä liittyy lämpösäteilyn suuntiin vuodenaikojen vaihdellessa. Säteily antaa kappaleelle pienen työntövoiman. Kun tunnetaan kappaleeseen kohdistuva voima, kappaleen liikkeestä voidaan arvioida sen massa.

Asteroidi 1999 RQ36 oli 12 vuodessa liikkunut noin 160 kilometrin verran pois painovoimamallin ennustamalta radalta. Sijainti tiedettiin tarkasti vuosina 1999, 2005 ja 2011 tehtyjen tutkamittausten ansiosta.