Ensimmäinen kuva galaksimme mustasta sydämestä julkaistiin

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa nähneet Linnunradan keskustassa lepäävän supermassiivisen mustan aukon. Useat suomalaiset tutkijat osallistuivat käänteentekevän kuvan ottamiseen.

Event Horizon -teleskooppi on kuvannut galaksimme supermassiivisen mustan aukon. Kuva on ensimmäinen suora visuaalinen todiste tämän mustan aukon olemassaolosta.

Vaikka mustan aukon tapahtumahorisonttia ei pystytä suoraan näkemään sen pimeyden takia, aukon ympärillä kiertävä hehkuva kaasu paljastaa tumman keskialueen. Keskialuetta kutsutaan varjoksi.

Uuteen kuvaan on tallentunut valoa, jota mustan aukon valtava painovoima taivuttaa. Aukko on neljä miljoonaa kertaa massiivisempi kuin Aurinko.

"Turun yliopiston ja Åbo Akademin laskentaklusterit ovat olleet merkittävässä roolissa havaintojen analysoinnissa", kertoo Kaj Wiik Turun yliopistosta.

"Ehdotukseni klusterimme käyttämisestä johti siihen, että osa kuvista, jotka tuottivat lopullisen kuvan Linnunratamme mustan aukon varjosta, on laskettu Turussa."

Kyseessä on vasta toinen kerta, kun musta aukko on onnistuttu kuvaamaan. Vuonna 2019 julkaistuissa ensimmäisissä kuvissa näkyi Messier 87 -galaksin ytimessä sijaitseva supermassiivinen musta aukko. Sillä on massaa jopa 6,5 miljardin Auringon verran.

Nämä kaksi mustaa aukkoa näyttävät huomattavan samanlaisilta, vaikka oman galaksimme musta aukko on yli tuhat kertaa pienempi ja vähemmän massiivinen kuin M87.

”Kuvat kahdesta supermassiivisesta mustasta aukosta ovat huikea onnistuminen, mutta tutkijoiden työ on vasta alussa. Meillä on lisää havaintoja vuosilta 2018, 2021 ja 2022, ja katse on myös laitteiston kehittämisessä", kertoo Tuomas Savolainen Aalto-yliopistosta.

"Kaukaisemmassa tulevaisuudessa siintää ajatus EHT:n ulottamisesta avaruuteen satelliittiin sijoitetun antennin avulla, mikä mahdollistaisi vielä paljon pienempien yksityiskohtien erottamisen kuvissa ja siten yleisen suhteellisuusteorian uudet testit."

Aiheesta lisää Aalto-yliopisto