Jättiläismäinen protosuperjoukko löytyi varhaisesta maailmankaikkeudesta

Tähtitieteilijät ovat havainneet kosmisen jättiläisen, joka piileksii nuoressa maailmankaikkeudessa. Tämä galaksien protosuperjoukko on saanut lempinimen Hyperion.

Kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on paljastanut varhaisesta maailmankaikkeudesta suunnattoman kookkaan rakenteen. Tämä galaksien protosuperjoukko muodostui varhaisessa maailmankaikkeudessa vain 2,3 miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Hyperioniksi nimetty kohde on suurin ja massiivisin rakenne, joka on löytynyt näin nuoresta maailmankaikkeudesta. Sillä on massaa jopa yli miljoonan miljardin Auringon verran.

Suunnaton massa vastaa suurimpia nykymaailmankaikkeudesta havaittuja rakenteita. Näin massiivisen kohteen löytyminen varhaisesta universumista yllätti tähtitieteilijät.

"Tavallisesti tällaisia rakenteita tunnetaan pienemmillä punasiirtymillä, mikä tarkoittaa sitä, että maailmankaikkeudella on ollut paljon enemmän aikaa kehittyä ja koostaa tällaisia valtavia juttuja. Oli yllätys nähdä jotakin näin kehittynyttä suhteellisen nuoressa kaikkeudessa", toteaa tutkimusjulkaisun pääkirjoittaja Olga Cucciati lehdistötiedotteessa.

Hyperionilla on hyvin monimutkainen rakenne. Se käsittää vähintään seitsemän tiheää aluetta, joita yhdistävät galaksisäikeet. Näin ollen rakenne on hyvin erilainen verrattuna maapalloa lähempiin galaksien superjoukkoihin.

"Hyperionin tapauksessa massa on jakautunut paljon tasaisemmin sarjaksi toisiinsa liittyviä möykkyjä, joihin kuuluu galaksien irrallisia yhdistelmiä", selittää Brian Lemaux Kalifornian yliopistosta.