Hyviä peilikaukoputkia?

Aloittaja Iida M, 26.03.2012, 22:32:31

« edellinen - seuraava »

Jyri Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 30.03.2012, 03:32:07
Et kertonut, millaisessa pakkasessa ja minkä putken ohjauskapula on jäätynyt, mutta omien kokemusten mukaan Celestronini (cpc8/cpc11) eivät ole koskaan hyytyneet pakkasessa.

Helsingin Kaivopuiston tornin 20cm Celikat (Nexstar & CPC) ovat kyseessä. Ainakin Nexstarin kapula on kettuillut -15°C pakkasissa, mutta muistelisin, ettei CPC:kään ole täysin moitteetta pärjännyt. Paremmin toki. Myöskään rannikon >90% ilmankosteudet eivät ole niitä kaikkein parhaita säilytysolosuhteita massatuotetulle elektroniikalle.

Tietty yleisessä käytössä olevassa tähtitornissa huomaa usein, että goto-putket ovat hävittäneet suuntauksensa edellisen käyttäjän tai näytöksen jäljiltä. Joskus tämän huomaa vasta, kun näytösyleisöä on jo tornissa eikä halua viedä heidän aikaansa laitteiston kanssa käpistelyyn. Tällöin on ollut paljon nopeampaa vain etsiä näytöskohteet käsin ohjainkapulan nuolinäppäimiä käyttäen.

Onpas nopeasti tullut jääräydyttyä  :cheesy:. Omassa käytössäni olen tosiaan tykästynyt täysmanuaalisten atsimuuttijalustojen yksinkertaisuuteen, oli kyseessä sitten Dobson-jalusta tai puolihaarukka kolmijalalla, enkä omistakaan tällä hetkellä muita jalustatyyppejä. Seurannallisen jalustan hankin luultavasti, jos joskus rupean CCD-hommiin.

Timi

Itseäni hämää jonkin verran (toisinaan paljonkin) tuo tähtitaivaan kiertyminen talven mittaan eri asentoon jos on pitkä aika havaintokertojen välillä niin on hankalampi löytää kohteita.
Kokemuksen puutetta tietysti sekin kun kuitenkin suht. harvakseltaan tulee harrastettua taivaan tarkkailua.
Senkin takia tuo GO-TO on ollut mielessä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 30.03.2012, 13:11:32
Itse luonnollisesti käytän gotoa kuvaushommissa kun kaikki muukin on täynnä vipstaakia ja johtoa, eikä muutenkaan vähäisiä valotusmahdollisuuksia kannata tärvätä putken alla limboamiseen... (clip)... En ole kuitenkaan visuaalikatselussa jaksanut ikinä innostua gotosta, vaikka sitä on kuitenkin tullut käytettyä vaikka kuinka paljon.

Samoilla linjoilla Laurin kanssa eli goto on näppärä apulainen mutta kehno isäntä putken käyttäjälle!
Olen opiskellut tähtitaivaan aikoinaan ihan manuaalisella peilikaukoputkella (pikku-Newton 100/850mm) ja tuosta tähtihyppely-ajasta on jäänyt mieleeni kohteen etsimisen/löytämisen jännitys, kun sitä haettiin taivaalta erilaisia tähtiketjuja yms. helposti tunnistettavia näkymiä tähtikartaan verraten. Kohteen löytämisestä tulee tällöin aivan erilaiset "fibat" (varsinkin sitä ensihavaintoa tehdessä), kun sen himmeän "tunhun" on itse hakenut jostakin tähdistön alfa...beta...zeta (jne.) -tähdestä liikkeelle lähtien ja siitä muutamia asteita (=useita okulaarinäkymiä) putkea tähtihyppelyllä siirtäen. (Tästä puolesta vielä Iida M:lle lukuvinkki ;)

Sitten kun hankin (pitkähkön havaintotauon) jälkeen ensimmäisen goto-putkeni (SkyWatcher 150/1800mm MCT ekvatoriaalisella jalustalla), niin ei se enää tuntunutkaan oikein miltään, kun kohteet saattoi hakea täsmälleen okulaarinäkymän keskelle pelkkiä goto-kapulan nappeja painelemalla. "Jaahas tuossa on nyt se NGC752 ja tuossa M34, hmm... kokeillaas löytyisikö se M81 toiselta puolen taivasta?" Pöh... The thrill is gone! :tongue:

Mutta nyt kun kuvaan pääasiassa  deep sky -kohteita, niin onpa tuo goto todella mukava työkalu ja ajansäästäjä kohteen etsimisessä, kun havaintoaikaa kuluu muutenkin kameran tarkentamiseen, kohteen sommitteluun, seurantatähden löytämiseen, kuvaussekvenssin määritysten tekemiseen yms. muuhun pakolliseen kuvausrumbaan.
- Timo Inkinen

Iida M

Olisin itsekkin vähän enemmän GoTon puolella, koska koko on minulle aika tärkeä seikka kuitenkin. Isommalla kaukoputkella toki varmaankin näkisi paljon enemmän mutta tässä vaiheessa tätä harrastusta ei välttämättä tarvitse mikään huippuhyvä kaukoputki olla. Onhan takana vasta 3 vuotta tähtiharrastusta.
Ahtaiden sisätilojen ja eläimien takia en myöskään kovin isoa putkea pysty ostamaan. Syitä löytyy paljon, mutta silti haluaisin jotenkuten hyvän putken. :)
Tällaisia putkia ei vain kovin paljon löydy jotka täyttäisi kaikki kriteerit.
Olin ihan unohtaa jo tuon tietokone ohjauksen tästä tekstistä! Mutta olen siinä asiassa samaa mieltä kun jlahtonen, nice to have. Eihän etsimisessä mitään haittaa ole, ja se taito on oikeastaan helppo oppia mutta vaatii kyllä aikaa. Ajan kanssa tajuaa tekniikan ja tähtäämisen kuitenkin.

-IM

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Jyri Lehtinen - 30.03.2012, 14:27:35
Helsingin Kaivopuiston tornin 20cm Celikat (Nexstar & CPC) ovat kyseessä. Ainakin Nexstarin kapula on kettuillut -15°C pakkasissa, mutta muistelisin, ettei CPC:kään ole täysin moitteetta pärjännyt.

Tietty yleisessä käytössä olevassa tähtitornissa huomaa usein, että goto-putket ovat hävittäneet suuntauksensa edellisen käyttäjän tai näytöksen jäljiltä. Joskus tämän huomaa vasta, kun näytösyleisöä on jo tornissa eikä halua viedä heidän aikaansa laitteiston kanssa käpistelyyn. Tällöin on ollut paljon nopeampaa vain etsiä näytöskohteet käsin ohjainkapulan nuolinäppäimiä käyttäen.
Sen verran perun sanojani sekoilusta, eli kyllähän minullakin on CPC8 GoTo mennyt pari kertaa sekaisin, mutta se johtui täysin viallisesta virtakaapelista, joka päästi vain osan powertankin syöttämästä jännitteestä läpi, jonka kyllä kuuli jo moottoreiden äänestä. Toisella johdolla en ole sekoiluihin törmännyt sen jälkeen kun vaihdon tein.

Suuntauksen saa onneksi tehtyä nopeasti two star autoalignilla, jos se jostain syystä katoaa/menee sekaisin. Tosin kohteiden etsiminen käsin (jos ne löytää) ilman moottoreita on kyllä nopeampaa, eiväthän nuo kaukoputkien moottorit kovin nopealla vauhdilla kohdetta etsi loppujen lopuksi.


Noh jotta ei iha kokonaan offtopiciksi mene, niin vastaillaan vielä itse aiheeseen:
Lainaus käyttäjältä: Iida M - 30.03.2012, 23:03:37
Olisin itsekkin vähän enemmän GoTon puolella, koska koko on minulle aika tärkeä seikka kuitenkin. Isommalla kaukoputkella toki varmaankin näkisi paljon enemmän mutta tässä vaiheessa tätä harrastusta ei välttämättä tarvitse mikään huippuhyvä kaukoputki olla. Onhan takana vasta 3 vuotta tähtiharrastusta.
Ahtaiden sisätilojen ja eläimien takia en myöskään kovin isoa putkea pysty ostamaan. Syitä löytyy paljon, mutta silti haluaisin jotenkuten hyvän putken.
Noita pienempiä katadioptrisia putkia voi tietenkin ostaa ilman gotoakin, jolloin niiden hinta laskee ja voi taas ruveta harkitsemaan isompaa apertuuria. Sekoitetaan soppaa nyt vielä lisää hieman, eli jonkintasoista linssiputkeakin saanee tuolla <500e hinnalla, mutta näistä minulla ei ole henk.koht. kokemusta, joten joku muu voinee auttaa asiassa paremmin. Dobson ei ole ainoa peilikaukoputkityyppi, joten jos peilikaukoputkea haluaa, niin niitähän saa myös ihan kolmijalkaan pultattuinakin, joskin halvempien putkien jalustat tuppaavat olemaan huteranoloisia (pätee kaikkiin kaukoputkityyppeihin).
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

APo

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3937_Explorer-130PDS-GoTo-Newtonian-Telescope-on-EQ3-SynScan.html

Siinä olis näppärän kokoinen 130/650mm peiliputki, fokusointi pitäs riittää ihan järkkärillekki kuvatasoon ja on myöskin EQ goto jalustalla, ja hintaakaan ei ole kuin karvan alle 600
Pää pystyssä kohti uusia pettymyksiä