Terve kaikille
En tiedä pitäisikö tämä aihe siirtää tuonne aloittelijan tyhmiä kysymyksiä osastoon, siirtäkööt joku jos sen tarpeelliseksi näkee.
Niin. Hankin vähän aikaa sitten Skywatcher skyliner 10 putken 10" peilillä 1200 polttovälillä. Putki on so, mutta mua se ei haittaa mitenkään ja isompaakin olen jo miettinyt tietyistä syistä..
Katselin eilen parvekkeeltani, joka avautuu suoraan länteen, Orionin sumua, seulasia, kuuta Venusta ja Andromedaa. Valosaastetta oli jonkin verran eikä paljain silmin ollut nähtävillä kun kirkkaimmat tähdet. Sumut näkyivät kumminkin putkella hienosti. Andromeda oli aika suttuinen, Seulaset tuikki kivasti ja kuun kapea sirppi kraatereineen oli parempi mitä odotin. Eli olen ihan tyytyväinen ostokseeni, Mutta Venus oli pienoinen pettymys. Se loisti kirkkaana, tähteä vähän isompana "tulipallona" 48x ja 120x suurennoksilla. Mitään erityistä siitä ei erottanut. Tämä jäi vähän vaivaamaan, koska olin olettanut, että edes jotain erottaisi tai olisi edes isompi kuin pikku tuike okulaarin läpi.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että peiliputkella planeetat ei ole parhain kohde. Miksi näin??!
Mitä tarvitsen omaan putkeeni, että planeetat näkyisivät tai toisin sanoen erottuisivat yksityiskohdiltaan? Minullahan ei ole muutakuin 25mm ja 10mm okulaarit jotka tulivat putken mukana. Niiden laadusta en osaa sanoa, mutta varmasti on parempiakin, 2x barlow on seuraavaksi mielessä. Mitäs muuta tarvitsen vai tarvitsenko mitään? Putkella on mielestäni helppo seurata ja etsiä kohteita vaikka Dobson- jalusta onkin, se ei ole ongelma. Tähtitaivaan tunnen ihan hyvin ja vaikeimmissa kohteissa auttaa esim Stellarium.
Toiseksi,
mielessäni on liikkunut vaihtaa putki ensi syksynä ilmestyvään 12" polttoväliltään 1500mm Dobsoniin. Samaa Skyliner sarjaa sekin ja hommata jonkinnäköiset vermeet kuvausta varten. Nyt hyvissä ajoin kysynkin, että onko tuo putki hyvä minkäänasteiseen kuvaukseen, esim JS- seurantajalustan kanssa? Tarkoituksenani olisi kuvata DS kohteita ja myös planeettoja. Onko tuo jalusta riittävän tarkka/helppo/kestävä/soveltuva tuonkokoiselle putkelle ja noille kohteille?
Tuossa putkessa on aika pitkä polttoväli, mutta saako sitä mitenkään ns. "lyhennettyä" jollain linssillä TMS..?
Kamerana olisi Canon 350:stä vastaava tai 350 itse.
En nyt keksi tällä kertaa enempää :)
kyselen varmasti lisää kohta, mutta olisi kivaa, jos joku viitsisi vähän valaista aloittelijaa
Pekka