Venuksen ylikulku 6.6.2012

Aloittaja RETiisi, 11.03.2012, 14:24:49

« edellinen - seuraava »

RETiisi

Kurkkasin kuitenkin norjalaista aika pätevää linkkiä. Valitettavasti. :cry:

http://www.yr.no/place/Finland/Laponia/Saariselk%C3%A4~638271/long.html

Sitten vasta pahalta näytti, kun katsoin kotiseudun ennustetta. Jos nuo yhtään pitävät kutinsa, niin menee Lappiin lähdön suhteen kyllä todella kinkkiseksi.

http://www.yr.no/sted/Finland/V%C3%A4stra_Finland/Vasa/langtidsvarsel.html

Kovasti haluttaisi kuvata homma alusta asti, mutta...

juhaniharjunharja

Utsjoen osalta säätilanne näyttää ennustusten osalta reippaasti parempaa mitä muualla Suomessa.  Tämän johdosta Ohcejoga Utsjoen Ursa ry on varautunut pitämään yöttömän yön Venus-tapahtuman Annakurravaaran lammen laavulla. Siellä on esteetön näkymä Aurinkoon ja sitä myöten myös Venukseen.

On meillä avaruusfysiikan tohtoritason asiantuntijoitakin paikalla mm. Kalevi Mursula Oulun yliopistosta, jos joku kaipaa asiaa "Arvaamattomasta Auringosta".

Toisaalta olemme testanneet juuri viime yönä, miten Aurinko kulkee vaaran ja lammen horisontissa: Auringosta ja Venuksesta on mahdollisuus saada kaksoisnäkymä lammen vedenpinnan toimiessa peilinä. Tätä näkymää tuskin on muualla Suomessa tarjolla ylikulun aivan alusta loppuun saakka!

Toivotamme kaikki "Venuksen ystävät" tervetulleiksi Utsjoelle!  Tiedusteluja voi osoittaa allekirjoittaneelle ja samalla voi ilmoittautuakin.

Juhani Harjunharja
Ohcejoga Utsjoen Ursa ry, pj
p. 040 1894910
s-p. juhani.harjunharja@pp.inet.fi


:azn:



Talitintti12

Tilasin Ursasta auringonpimennyslasit. "Laseja ei saa käyttää kiikarin, kaukoputken, kameran tms. kanssa." Tarkoittaako tuo juuri sitä, että lasit päässä ei voi katsoa kiikareilla edes hetkeä aurinkoa?

einari

Ei missään tapauksessa.
Jos kiikareilla haluaa katsoa niin niiden linssien eteen pitää laittaa oma suodatin.
___
Tapio

Talitintti12

Täytyy sitten kokeilla tuota auringon kuvan heijastamista pinnalle Ursan ohjeille.

Sääennuste tosin lupaa sadetta.

Jorma Koski

Suomen Kuvalehdessäkin siteerattiin Tähdet ja Avaruus -lehden ansiokkaita ylikulkuartikkeleita  :smiley:

Valitettavasti aurinkokalvo on myyty loppuun.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Talitintti12

Voiko muuten ihan tavallisella (lintu)kaukoputkella heijastaa tuon auringon kuvan valkoiselle paperille? Vai onko parempi / helpompi käyttää ihan vaan kiikareita?

pappa

Voi, mutta mitään erikoiskalvoitettua APO putkea en laittaisi siihen, aurinko porottaa siihen malliin että kalvotukset voi ottaa itteensä. Lintuputkessa valo kiertää prismojen läpi ja lämmittää niitä, jotta tintit näkyy edelleen tarkoin on syytä harkita kaksi kertaa auringon havainnointia lintuputkella.

Osta halvat kiikarit ja heijasta sen putken läpi, muutaman kympin kiikarilla ei ole niin väliä kuumeneeko vai ei.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

RETiisi

Sää näyttää kyllä aika arvoitukselta. Jos on pelkkää pilveä luvassa ilman sadetta, taidan lähteä ajelemaan Kaunispään suuntaan. Ei mun käyttämillä ennustesivuilla Utsjoki näytä yhtään paremmalta, ainoastaan kylmemmältä. Voi olla, että yritän kuvata pilven läpi ilman kalvoa. Menee sitten järkkäri vaihtoon, jos pilveen repeää sopivasti aukko! Silmillä en kyllä mene katselemaan ilman kalvoa! En ole kylläkään kokeillut ohuen pilven läpi kuvaamista. Aika epätoivoista varmaankin.

Harmittaa kyllä vietävästi, jos koko homma kaatuu sateeseen tai pilviin. On tuota jo muutama kuukausi odoteltu...
Huomenna on ratkaisun aika, lähteäkö vaiko eikö lähteä  :tongue:

Pessimistihän ei pety koskaan, mutta fiilis on just alkaneen loman ansiosta optimistisella suunnalla!

Timi


jmantyla

Lainaus käyttäjältä: RETiisi - 03.06.2012, 11:32:46
Harmittaa kyllä vietävästi, jos koko homma kaatuu sateeseen tai pilviin. On tuota jo muutama kuukausi odoteltu...
Huomenna on ratkaisun aika, lähteäkö vaiko eikö lähteä  :tongue:

Sääennusteetkin vaihtelevat. Ilmatieteen laitos ja Foreca ovat kuitenkin siitä yhtä mieltä, että nyt etelässä voisi olla parempi keli kuin Lapissa. Sunnuntain 3.6. ennusteen mukaan paras näkyvyys 6.6. aamulla olisi Itä- ja Kaakkois-Suomessa Lahden, Mikkelin ja Lappenrannan seudulla...
Taidan jättää päätöksen maanantaiaamuun :huh:

Jorma M.
Kangasala

Lithos

Itäsuomi vaikuttaa parhaalta kun sääkarttoja katselee,  kun käytössä ei ole autoa ja paikkakunnat outoja, voi toki havaintopaikan löytämisen kanssa olla vähän niin ja näin moisista. vapaat on jo tuolle päivälle otettu että jossakin pitää yrittää tavalla tai toisella.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Ransu

Jos itäsuomeen joku on tulossa ja halua on tulla Imatralle asti niin itse olen menossa paikallisen mellonmäen päälle havaitsemaan. Perille pääsee autolla ja mäeltä on esteetön näkymä horisontiin ympäriinsä. Paikka on n.1.5km päässä keskustasta, minun kotoa matkaa n.500m.
13.11-86 pari Tampereen Ursalaista taisikin olla minun ja Mäkelän Veikon kanssa nousevan auringon merkuriuksen ylikulkua katselemassa tuolla.

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 03.06.2012, 14:05:44
Jos itäsuomeen joku on tulossa ja halua on tulla Imatralle asti niin itse olen menossa paikallisen mellonmäen päälle havaitsemaan. Perille pääsee autolla ja mäeltä on esteetön näkymä horisontiin ympäriinsä. Paikka on n.1.5km päässä keskustasta, minun kotoa matkaa n.500m.
13.11-86 pari Tampereen Ursalaista taisikin olla minun ja Mäkelän Veikon kanssa nousevan auringon merkuriuksen ylikulkua katselemassa tuolla.

Tulossa ollaan Mellonmäelle, jos on yhtään keliä. Otan TAL-1:n mukaan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

jansku136

Iisalmen ja Kuopion aluella sää ylikulun aikana vaikuttaisi erinomaiselta: http://www.foreca.fi/Finland/Iisalmi/details/20120605
Tokihan nuo voi aina muuttua mutta jospa se nyt tuommoisena pysyisi!

Harmi vaan kun ei ole aurinkosuodinta putkeen niin ei voi kuvata ylikulkua järkevästi. Pitää varmaan tyytyä projisoimaan aurinko paperille ja katselemaan ylikulkua, vaikka kuvaaminenkin kyllä kiehtoisi.