Venuksen ylikulku 6.6.2012

Aloittaja RETiisi, 11.03.2012, 14:24:49

« edellinen - seuraava »

RETiisi

Laitoin säikeenalun tännekin:

Onko joku suunnittelemassa havaintoreissua lappiin?

Olen itse vähän hahmotellut lyhyttä roadtrippiä Saariselän suuntaan 5.-6. kesäkuuta kuvaamaan Venuksen ylikulkua auringon edessä. Kaunispään huipulta luulisi olevan näkyvyyttä pohjoisen ja idän suuntaan riittävästi. Sinnehän voisi improvisoida pienen kokoontumisen! Itse olen lähdössä yksin tai ihan pienellä porukalla täältä Vaasan seudulta. 200 mm Skyliner+järkkäri+läppäri mukana.

Eihän tuossa kieltämätä mitään järkeä ole, mutta voisihan sitä alkaneen kesäloman kunniaksi ajella. Harmittaa tietysti vähäsen, jos aurinko on silloin yöllä pilvessä!

Kaizu

Kosmologipalaverissa pohdittiin asiaa. Päätettiin selvittää mahdollisia havaintopaikkoja siltä varalta että sää alkaa kenkkuilla. Pari vaihtoehtoa pompsahti esiin, Utsjoen Ailigas sekä Enontekiön Saana. Kiilopääkin näyttää olevan hyvä vaihtoehto, autotie melkein perille asti. Vielä ei ole tietoa että saadaanko retkikuntia liikkeelle. Edellisellä kerralla saatiin. Jos meinaa nähdä ylikulun alusta asti niin napapiiri pitää ylittää. Edellisellä Utsjoen reissulla huomasin että Suomi on aika iso maa.

Kaizu
Kai Forssen

MarkoM

Kesäloma on toivottu (mutta ei vielä vahvistettu) alkavaksi juuri sopivasti Venuksen ylikulkua silmällä pitäen. Koko talven on ajatuksissa ollut Utsjoki, mutta nyt kun vihdoin tuli vilkaistua karttaakin, on aikalailla selvää, ettei taida olla kannattavaa - ainakaan jos ei halua raahata n. 20 kg herkästi särkyviä kantamuksia jonnekin tunturinlaelle... :shocked:

Kaivoin muutaman vuoden takaiset kuvat Saariselän Kaunispäältä esille ja loin niistä panoraaman: http://astro.kuvat.fi/kuvat/Panoraamat/20070614-173339.jpg (pohjoissuunta aikalailla keskellä panoraamaa). Ei mitkään huonot näkymät ja parhaimpana puolena kaiketi lienee se, että kamat saa autolla perille saakka ilman hillitöntä tetsausta... Kiilopääkin menettelee, jos on vähän kevyemmällä kalustolla liikkeellä ja pitää portaiden nousemisesta...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

siro46

Samat suunnat on ollut mielessä, lähinnä tuo Kaunispää - Kiilopää suunta. Ajattelin ennen lentolippujen tilaamista kysyä päivystävän meteorologin näkemystä selkeän kelin todennäköisyyksistä eri paikoissa napapiirin pohjoispuolella.

pnuu


Itse olen suuntaamassa myös Ivaloon, kun siellä majoittuminen vanhempien luona on keskimäärin enemmän kuin ilmaista.. En sitten tiedä mihin tulee suunnattua kytikseen, riippuu vähän lähteekö joku mukaan (Naavis ainakin harkitsi) vai rymyänkö isän ja koiran kanssa jonkin tunturin laelle. Lapiopäällä tuli viime kesänä käytyä katsomassa auringonpimennystä, se olisi varsin potentiaalinen paikka tälläkin kertaa.

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 11.03.2012, 20:02:07
Kaivoin muutaman vuoden takaiset kuvat Saariselän Kaunispäältä esille ... Ei mitkään huonot näkymät

Eihän tuonne kannata mennä, ihan pilvistä.. ;-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

MarkoM

#5
Lainaus käyttäjältä: siro46 - 11.03.2012, 20:13:33
Samat suunnat on ollut mielessä, lähinnä tuo Kaunispää - Kiilopää suunta. Ajattelin ennen lentolippujen tilaamista kysyä päivystävän meteorologin näkemystä selkeän kelin todennäköisyyksistä eri paikoissa napapiirin pohjoispuolella.

Varmaankin laitat myös tänne hieman infoa, mitä meteorologi kertoi (ei tarvitse sitten jokaisen olla erikseen häiritsemässä Ilmatieteenlaitosta)... :wink:
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lithos

Yritys katsomaan pääsemisestä tulee olemaan kova, se on ainoa jäljellä oleva tilaisuus meikäläisten elinaikana.. mutta suunnitelmia on vielä paha tehdä kun ei ole edes satavarmaa saako tuota päivää töistä vapaaksi. Minun tuurillani on kuitenkin sitten pilvistä ja saataa :p
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 11.03.2012, 20:02:07
Kesäloma on toivottu (mutta ei vielä vahvistettu) alkavaksi juuri sopivasti Venuksen ylikulkua silmällä pitäen. Koko talven on ajatuksissa ollut Utsjoki, mutta nyt kun vihdoin tuli vilkaistua karttaakin, on aikalailla selvää, ettei taida olla kannattavaa - ainakaan jos ei halua raahata n. 20 kg herkästi särkyviä kantamuksia jonnekin tunturinlaelle... :shocked:
Kartasta myös näkyy että Ailigakselle menee tie ylös radiomaston viereen. Eikös siellä ole Utsjoen Ursan havaintopaikkakin.

Kaizu
Kai Forssen

siro46

Se minun päivystävä meteorologini on Ilmatieteen laitoksella töitä tekevä tuttu, jota olen ennenkin vaivannut oudoilla kysymyksillä pilvisyystilastoista. Varmaan saan tälläkin kertaa tiedon, missä napapiirin pohjoispuolella on tilastollisesti kirkkainta ylikulun aikaan. Laitan sitten tietoa vaikka tähän ketjuun.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.03.2012, 10:25:33
Kartasta myös näkyy että Ailigakselle menee tie ylös radiomaston viereen. Eikös siellä ole Utsjoen Ursan havaintopaikkakin.

Muistaisin että noin 10v..15v. sitten meinasin käydä autolla Ailigaksen huipulla, mutta alle puolessavälissä tuli puomi vastaan, loppumatkan joutunee patikoimaan - tällainen muistikuva
Timo Kantola

Kaizu

Maanmittauslaitoksen kartasta ei puomeja löytynyt. Pitänee olla yhteyksissä Utsjoen Ursaan, heidän kotisivullaan on maininta Ailigas Observatoriosta. Olisiko sieltä mahdollista havaita.

Kaizu
Kai Forssen

Horus

Härkämäen observatorion "Nordkapp Expedition" -ryhmä suuntaa....siis Nordkappiin. Lisää tämän reissun suunnitelmista ja kulusta voi lukea Pimennysmatkaaja-blogista.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

MarkoM

Olikos jollain muuten niitä Lapin pilvisyystilastoja kesäkuun alkupäiviltä saatavissa? :wink:
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

siro46

Minä lupasin palata tähän ketjuun tutun meteorologin tilastokatsauksen jälkeen ja nyt palaankin. Saamani arvio on, että Lapissa alkukesästä vallitsevasta nopeasti vaihtelevasta säästilasta johtuen mitään tilastoihin perustuvaa ennustetta ei kannata antaa. Tilastoista huolimatta keli saattaa olla mikä hyvänsä. Tuurilla siis mennään.
Helppojen yhteyksien ja rajallisen käytettävissä olevan ajan takia jään Saariselän seudulle. Todennäköinen havaintopaikka on Kaunispään huippu.

MarkoM

Jotain sellaista vähän pelkäsinkin selatessani Lapinkuvia menneiltä vuosilta; yhtenä päivänä voi olla täysin selkeää ja seuraavana aamuna pilvet roikkuvat tunturissa ja vettä tulee kuin aisaa... Toivotaan kuitenkin parasta.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry