Digijärkkäri ilmakehän valoilmiöiden kuvaamiseen

Aloittaja Celest1al Sphere, 22.02.2012, 20:48:59

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Moi!

Olen tässä viimeaikoina miettinyt, digijärkkärin hankkimista ilmakehän ilmiöiden kuvaamiseen. Olen siis taustaltani visuaalihavaitsija, ja kokemukseni valokuvauksesta on hyvin rajallinen, lähinnä tavallisella digipokkarilla olen kuvia räpsinyt. Kuitenkin viimeaikoina on päässäni lähtenyt kehittymään ajatus harrastuksen laajentamisesta valokuvauksen suuntaan - ainakin nyt siis ilmakehän ilmiöiden (ja muidenkin taivaan ilmiöiden) suhteen.

Mitä siis haluan kameraltani/kamerasetiltäni?

-mahdollisuus laajakulmaisiin kuviin (laajakulmaobjektiivi, kalansilmä)
-mahdollisuus pitkiin valotuksiin (mahdollisuus säätää ISO herkkyys sopivaksi tätä ajatellen)
-riittävän suuri herkkyys (revontulten kuvaus)

Jalusta lienee varusteena myös ehdoton, muuten revontulten kuvaus ei ainakaan luonnistuisi. Hinta saisi olla haarukassa 500-600€

Ja nyt on siis hakusessa 'entry level' tasoinen kokoonpano, jolla pääsisi mukavasti alkuun ilmakehän ilmiöiden kuvaamisessa. Voisivatko foorumin valokuvausasiantuntijat suositella minulle jonkinlaista kameraa/kamerasettiä?

Terveisin,

Juha

Lauri Kangas

Mikä vain kolme- tai nelinumeroinen Canon ja sille kaveriksi Samyangin 8mm. Nykyään kaikki noista on niin hyviä ja halpoja, ettei kameran rungon kanssa tarvitse onneksi enää pohtia niinkuin viisi vuotta sitten. :azn:

MarkoM

Canon EOS 1100D varustettuna Canonin 18-55mm IS objektiivilla tai vaihtoehtoisesti Nikon D3100 myöskin 18-55mm objektiivilla pyörivät molemmat tuossa noin 400e hintaluokassa (näyttää olevan joissain paikoissa tarjouksessa), joten siinä olisi pari vaihtoehtoa ajattelemassasi hintaluokassa.

Säästyneellä parilla satasella voit hommatat tuohon vielä Samyangin 8mm kalansilmäobjektiivin kaveriksi, niin koossa on aika mukava paketti ilmakehän valoilmiöiden valokuvaamista ajatellen. Hintaansa nähden Samyang tuottaa yllättävän hyvää jälkeä (esim. http://astro.kuvat.fi/kuvat/Ilmakeha/Halot_2011/20110317-123235.jpg) enkä ainakaan itse ole katunut sen hankintaa päivääkään, vaikka aluksi olikin tiettyjä ennakkoluuloja olemassa. Automatiikkaa tuossa ei ole, mutta harvemmmin näissä hommissa sillä mitään tekeekään.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry