NGC 1931 eli pienoisversio Orionin sumusta

Aloittaja Timpe, 20.02.2012, 18:53:18

« edellinen - seuraava »

Timpe

#15
Lainaus käyttäjältä: einari - 25.02.2012, 20:25:50
Punaiseen osaan tuli paikoitellen yksityiskohtaa lisää mutta oikea harmaa sumuaines jäänyt pois ja onko tähdetkin siinä kohtaa isompia.

Tarkastin asiaa muutamasta vertailukuvasta ja tämä jälkimmäinen (lievästi kropattu) versioni on itse asiassa tarkempi kuvaus tästä kohteesta kuin tuo ensimmäinen viritys. Tässä muutama linkki, joista puuttuu myös tuota harmaana näkyvää heijastussumua:
http://masil-astro-imaging.netfirms.com/12.5%20f4.1/NGC1931%20RhaGB.jpg (verkon vertailukuva I)
http://www.caelumobservatory.com/gallery/n1931.shtml (verkon vertailukuva II)

Tuossa aloitusversiossa taisin korjata tuolla alueella ollutta kosmisen säteen aiheuttamaa virhettä kloonaamalla sen päälle sumua tuosta vierestä. Tämä tapahtui käsittelyn alkuvaiheessa, joten myöhempi sumun nosto nosti myös tuon kloonausjäljen noin hyvin esille. Teitä kaikkia on siis huijattu tuossa aloituskuvassa ja tämä jälkimmäinen uusintakäsittely korjasi tilanteen todellisuutta vastaavaksi. Pahoitteluni tapahtuneesta!

Lainaus käyttäjältä: mistral - 25.02.2012, 18:49:11
Hieno kuva itse kohteesta mutta kivasti olet saanut tähdetkin näkymään spektrin väreissä. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, olisiko vihreitäkin tähtiä olemassa mutta ainakin spektrissä se näkyy selvästi joten luulisi niitäkin löytyvän.

Kiitos kommentista. Jäi vielä epäselväksi onko niitä vihreitä tähtiä tuossa kuvassani? Jos niitä on, niin se on selvä käsittelyvirhe allekirjoittaneelta (itse en näe vihreää noissa tähdissä tällä värikalibroidulla monitorillani).

Murtsi työsti tätä samaa materiaalia viikonloppuna parin päivän ajan ja totesi lopuksi ettei saa enempää tavaraa esiin alkuperäiskuvasta kuin mitä tässä alla hänen versiossaan nyt on. Mielenkiintoista nähdä kuinka erilainen kuva tuosta Murtsin käsittelystä tuli, vaikka kyseessä on sama lähtökuva. Kiitokset vielä erikseen Artolle vaivannäöstä tämän kuvani suhteen, tämä oli mielenkiintoinen kaksois-kuvankäsittelyprojekti :cheesy:
Alla siis Murtsin kuva, kuvalinkistä aukeaa samaan kokoon pienennetty verrokkiversio (1500 x 1201 pikseliä ja 1129 kB).
(kuva kadonnut bittitaivaaseen...)
- Timo Inkinen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.02.2012, 17:46:25

Kiitos kommentista. Jäi vielä epäselväksi onko niitä vihreitä tähtiä tuossa kuvassani? Jos niitä on, niin se on selvä käsittelyvirhe allekirjoittaneelta (itse en näe vihreää noissa tähdissä tällä värikalibroidulla monitorillani).


En löytänyt vihreitä ja Bad astronomyn linkistä selvisikin syy, miksei niitä ole :)

Murtsi

Kiitokset Timpelle kun sain käsitellä hänen ottamaa materiaalia, tämä projekti oli todella mielenkiintoinen koska ei oikein tiennyt mitä odottaa lopputuloksilta kun kumpikin omilla tahoillaan käsittelimme samaa materiaalia. Jännää oli kyllä nähdä lopputulokset ja nähdä se kuinka erilaisia niistä sitten tuli. Saman suuntaisia tuloksia olen kyllä joskus saanut kun olen käsitellyt omia kuviani jälkikäteen uudestaan, joka kerta lopputulos on erilainen. Samalla saimme myös vaihtaa hieman jälkikäsittelymetodeja ja olen sitä mieltä että kun saamme käsiteltyä "jälkipyykin" niin molemmat olemme oppineet jotakin toisiltamme. Samantapaisia projekteja suosittelen muillekin.

Itse olen sitä mieltä Timpen kuvista että uudessa versiossa parempaa on sumun esiintuominen sekä paremmat tähdet ja vanhassa on mielestäni paremmat värit, mutta nämä asiat ovat sitten enemmän tai vähemmän makuasioita. Joka tapauksessa kokonaisuudessaan uusi versio on kuitenkin parempi eli eteenpäin on menty. Molemmat saimme sumua suurinpiirtein yhtä paljon esiin joten tässä suhteessa tuli tasapeli vaikka värit olivatkin erilaiset.

Ja kuten kuvista on erotettavissa niin meidän molempien mieltymykset käsittelyn suhteen on täysin erilaiset joka näkyy erityisesti kohinan käsittelyssä, itse olen sitä mieltä että jonkunlainen kohina kuuluu tähtikuvaan ja kun sitä poistaa liikaa niin kuva alkaa näyttää liian "käsitellyltä", edelleen korostan kuitenkin sitä että nyt keskustellaan makuasioista ja jokaiselle sallittakoon omat mieltymykset. Sen takia kenenkään ei kannata muuttaa omaa käsittelyään miellyttääkseen kaikkia kun se ei kuitenkaan onnistu. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen siihen mitä itse tekee.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 27.02.2012, 17:42:57
...edelleen korostan kuitenkin sitä että nyt keskustellaan makuasioista ja jokaiselle sallittakoon omat mieltymykset. Sen takia kenenkään ei kannata muuttaa omaa käsittelyään miellyttääkseen kaikkia kun se ei kuitenkaan onnistu. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen siihen mitä itse tekee.

Juuri näin. Ja ottakaas muutkin tämä kohde kuvausohjelmaan, niin päästään jauhamasta tästä yhdestä tikusta asiaa  :grin:
- Timo Inkinen

Julius

Hieno sumu Timpellä ja mukava seurata eri prosessointituloksia! Tuntui siltä, että jokaisessa kuvassa oli jokin asia toisia paremmin.

Kokeilin eilisiltana pelkkää Ha-valoa hiukan laajemmalla näkymällä SW80ED & 0,8x WO reducerilla 5x8min tasaisen hyvällä läpinäkyvyydellä.
IC417 mahtui myös osittain mukaan.

Timpe

Juliuksen kannattaa jatkaa ehdottomasti projektia väreillä, sillä tuosta on tulossa IC417:n kanssa hieno kuva (Ha-kanavan tulos on upea). Tykkäsin tästä laaja-alaisesta sommittelusta :smiley:
- Timo Inkinen

mickut

Laitetaan tähän ketjuun, vaikka varsinainen kohde olikin tuo IC417 oikeassa laidassa ja sen vuoksi kapeakaistakuvausta täydellä kuulla.

HST-paletissa:

(Kuvan Flickr-sivu)


Luontaisiin väreihin kartoitettuna:

(Kuvan Flickr-sivu)

8x10min SII, Ha, OIII.

Kuun tuomat gradientit olivat lähes mahdottomia poistaa, nytkin niitä jäi vähän liikaa jäljelle varsinkin oikeaan reunaan.

Timpe

Aika vähän kuvaajia on ollut tämän kohteen kimpussa, joten piti käyttää 19.2. - 23.2.2018 iltayöt tämän kuvaukseen. Tuo oli sitä kovan pakkasjakson aikaa, jolloin Hyvinkäällä oli nelisen perättäistä iltaa jotenkuten "selkeää" säätä. Läpinäkyvyys oli hyvä heti pimeän tultua ja heikkeni vähitellen normaaliksi pakkassumu-keliksi parissa tunnissa. Tässä olisi 10" RCT:llä napatut 7h 55min kokonaisvalot kohteesta, kamera on sama QSI 583ws, mutta 300/1500mm Newton on vaihtunut 254/1340mm RCT-putkeen.



Hauholla laskettiin ettei tällaisiin LRGB-kuviin tarvita viittä minuuttia pidempiä valotuksia, joten tämä kohde on nyt kuvattu LRGBHa-kuvaksi sellaisilla (95:105:100:100:75min). Kuvankäsittelyssä PixInsight ja nuo Ha-valotukset on lisätty sekä punaiseen kanavaan että kokonaisluminanssiiin Pixel Mathin avulla (RGB-valot olivat myös mukana tuossa luminanssissa). Lisään foorumille vielä vertailuksi B/L ja R/Ha kuvapinoista kaappaukset, joista näkee kokonaisvalotuksiin kertyneet väri-suhteet hyvin (ja kehnot flätitkin).

Taivaanvahdissa: https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/71644
- Timo Inkinen