Valosaastesuodin objektiivin suodinkierteeseen?

Aloittaja ajuvonen, 13.02.2012, 21:32:46

« edellinen - seuraava »

ajuvonen

Morjens,
olen aloitellut tähtikuvausta kameraoptiikalla (Nikon D300 + Sigma 300/4) Etelä-Suomen oranssien yötaivaiden alla. Kovasti olen yrittänyt googlettaa josko löytyisi otsikon mukaista objektiivin eteen kierrettävää suodinta mutta eipä ole oikein löytynyt..olisiko joku tietoinen onko tällaisia olemassakaan?

naavis

Enpä ole kuullut, että tällaisia valmistettaisiin. Jos olisit canonisti, voisit käyttää Astronomikin klippifilttereitä, jotka tulevat objektiivin ja rungon väliin. Näitä ei harmi kyllä taida saada Nikonin runkoihin.

Lauri Kangas

Redhancer-suodin on sama kuin baaderin myymä neodyymisuodatin, jossa on blokkikaista suunnilleen natriumlamppujen värin kohdalla. Niitä saa normaalien suodinkierteiden koossa. Samoin ainakin IDAS LPS -suotimia saa kameraoptiikkakoossa mutta ovat ihan turkasen kalliita.

Kaikki 2" suotimet saa myös helposti soviterenkailla obiskan eteen, mutta 300/4-lasilla alkaa jo olla ihan liian pieni. 50mm kakkuloille ja semmoisille toimii paremmin.

ajuvonen

Kiitoksia. Noita Redhanssereita näkyy olevan paikallisessa kamerakaupassa hyllytavarana.

mrhood

Hei,

Itseäkin kiinnostaa moiset filtterit. Mikäli kävit ostamassa hyllystä filsun, niin oletko jo päässyt kokeilemaan? Olisiko koekuvia laittaa tänne? Himottaisi ostaa moinen filtteri kun se #¤%&#! oranssi möhnä häiritsee ikävästi ja pakottaa periaatteessa kuvaamaan vain yhteen suuntaan jossa on tarpeeksi "mustaa" :(

Mikä ero noilla "Redhancer" ja Astronomikin CLS filsuilla käytännössä (kuvanlaadussa, valosaasteen poistossa) on? Itse on Canonisti ja omaan Canon EF 70-200 f/2.8 II IS USM -linssin jota haluaisin käyttää kuvauksessa enempi.


ajuvonen

Vielä on meikäläisen filtteri kaupan hyllyssä, mutta jos teet googleen kuvahaun sanoilla "baader neodymium filter test" niin saat hakutulosten joukossa kuvapareja joista voi jonkinlaista vertailua tehdä.

mrhood

Ohoh! Jopas oli huomattava ero filsun kanssa ja ilman o_0