Paras havaintopaikka Espoon lähistöllä?

Aloittaja mrhood, 08.02.2012, 15:11:46

« edellinen - seuraava »

HarriK

Eilen illalla kävin ko paikaa ihmettelemässä... hyvät näkymät joka suuntaan, kun tuo puukasvusto on sen verran matalaa jne. tunnin siellä olin kiikaroimassa ja yhden auton näin. Täytyy mennä uudestaan putken kanssa kun tuo kuu tilanne "paranee" 

ollia

Eilen nyt taisi olla melkein täysikuu mutta kuinkas pimeää siellä sitten oikeasti on? Kuinka hyvin näkyy linnunrata? Näkyykö andromeda selvästi paljain silmin?

Itse asun Kauniaisissa ja kun on pitänyt päästä pois valosaasteelta niin on tullut mentyä porkkalanniemeen asti.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

arik

Kyllä tuolla kuuttomana yönä on kyllin pimeää, että Linnunrata näkyy komeasti repeämineen päivineen.

Andromedan galaksin löytää kyllä paljain silmin, vaikka se nyt alkusyksystä onkin ollut tuolla Helsingin suunnalla (idässä). Ei se nyt tietysti ihan silmille pomppaa.

Ei taivas tuolla mikään säkkipimeä ole, mutta ehkä parhaimpia mahdollisia paikkoja Espoossa (pl. saaret), varsinkin jos ajattelee etelään katsovansa. Olisi kiinnostavaa kuulla arvio joltain, joka on enemmän kalunnut pimeitä paikkoja. (Itselläni muut havaintopaikat ovat lähinnä oma valosaasteinen takapiha ja Hanikan kallio, sekin Suvisaaristossa, mutta lähempänä asutusta.)

Onko joku muuten kokeillut Espoon keskuspuistoa? Lienee liian valoisaa joka paikassa sillä suunnalla?

henkkac

Olettako mitannut tähtitaivaan raja magnitudia tuolla? Olisi kiinnostava tietää paljonko on. Entä Porkkalassa? Sinne jo kyllä olisi kohtalaisen pitkä matka.. Puolarmetsänkadun vierestä vähän sivusta olen mitannut rajamagnitudiksi 5. Luultavasti Espoon keskuspuistossa on samaa luokkaa. Onks se siellä Bergössä siinä maston vieressä se paras kallio paikka vai toisella puolella tietä?

Saloja

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 26.10.2015, 22:31:05Olettako mitannut tähtitaivaan raja magnitudia tuolla? Olisi kiinnostava tietää paljonko on. Entä Porkkalassa?

Tämä kiinnostaisi itseänikin tai lähinnä jos jollain sattuisi olemaan SQM-laite. Olen itse havainnut vuosia sitten Suvisaaristossa ja kutsuisin paikkaa "näennäisesti pimeäksi". Etelään on kohtalaiset näkymät. On hyvä muistaa että Helsingin keskustaan on matkaa ~15 km, joten valosaastetta ei kyllä karkuun pääse. Etuna tietysti lyhyt matka esim. Espoon keskustasta.


/Jaakko

Timo Kuhmonen

Itselläni on SQM-laite, Porkkalanniemellä en ole vielä käynyt. Omaa autoa kun ei ole niin hieman rajoittaa kulkua...

henkkac

Minä olen tehnyt silmämääräisesti määrityksen Loss of the night nimisellä ohjelmalla, kätevä sovellus kännykkään.

tvm

Lainaus käyttäjältä: mistral - 23.10.2015, 23:01:56
Tarkoitan jos painavien laitteiden kanssa on yksin pimeässä, sitä on aika heikoilla jos joku saa päähänsä tuottaa ongelmia.

Paremman puutteessa kun joskus ihan Helsingin alueella ollut kiikaroimassa aika lähellä polkuja on poikkeuksetta maistissa örisevät ohikulkijat kävellyt vaan ohi huomaamatta satunnaista seisoskelijaa kolmijalkoineen ja systeemeineen kun vaan hiljaa seisoi vähän varjossa. Kännykän näyttö kiinnostaa sen verran ettei muuta huomaa. Ei toisaalta erikoisemmin huvittaisi joutua tilanteeseen jossa pitäisi pitää öh kiinnostuneita ohikulkijoita erossa laitteista.
Skywatcher 150/750
HEQ5Pro
10x50 Nikon

arik

Kävin tänään taas tuolla Bergössä, nyt kun Kuu alkoi nousta vasta vähän myöhemmin. Olin paikalla noin 21.15-23.45 (varsinaista havaintoaikaa tuohon mahtui reilu tunti :-) ja vain yksi koiranulkoiluttajapariskunta tuli vastaan yhdeksän jälkeen. Ketään tai mitään muita ei näkynyt.

Melkeinpä luulen, että jos tuolla joku kulkee, niin tokkopa juuri huomaa siinä vähän sivussa pimeässä käkkivää havaitsijaa, ellei sitten laitteet heijasta otsalampun tms. valoa. Tiehän on siis tietysti pimeä, eli jokaisella kulkijalla on jokin oma valo mukana. Ja valohan näyttää vain sen, mihin sillä osoittaa.

Tänään oli Kuu nousemassa 23 paikkeilla, mikä varmaan vaikutti jo kymmenen jälkeen taivaan valoisuuteen. Tuntui myös että ilma oli jonkin verran kostea, eli ehkä ihan parasta läpinäkyvyyttä ei ollut. Linnunrata esimerkiksi ei näyttänyt ihan niin selkeältä kuin joskus aiemmin. Pohjoinen ja itäinen taivaanranta olivat selvästi muita valoisampia. (Idässä varmaan ainakin Kuu vaikutti Helsingin lisäksi, pohjoisessa Espoon valot.)

Laskeskelin kuitenkin koemielessä Pegasuksen neliöstä vasemman alakolmion alueen tähdet (http://www.imo.net/visual/major/observation/lm, kenttä 6), jotka näkyivät paljain silmin. Helposti näkyviä oli 6, ja ohi katsoen ja erityisesti hakien kykenin löytämään yhteensä 9. Taulukon mukaan rajamagnitudi olisi ollut minulle siis 5.49 / 6.13, riippuen kumpaa arvoa käyttää.

Andromedan galaksi näkyi komeasti (siis kaukoputken läpi, vaikka pystyi sen erottamaan paljaalla silmälläkin), mutta Kolmion galaksia en kyennyt löytämään (ehkä osaamattomuuttani, mutta epäilisin että olosuhteet eivät olleet suotuisia).

PeLe

Hei,

Voitko ystävällisesti antaa tarkemmat koordinaatit. Onko kallio meren rannalla vai metsässä?

Kävin eilen katsomassa uudela  8 tuuman putkellani  Matinkylässä pimeällä laiturilla Palosaarentien päässä, mutta valosaastettea on liikaa syvän taivaan kohteiden näkemiseen.

Terveisin
Pekka

arik

Lainaus käyttäjältä: PeLe - 24.12.2016, 13:15:30
Voitko ystävällisesti antaa tarkemmat koordinaatit. Onko kallio meren rannalla vai metsässä?

Eli tosiaan auto Bergöntien alkuun (menee siitä tosin bussikin ohi) ja hiekkatietä vain mäen laelle. Kallio on siis metsän keskellä tien varressa.

Itse tosin olen ryhtynyt nyt käymään Porkkalanniemen päässä, jossa saan putken suoraan autosta käyttöön. Ajallisesti se on yhtä lähellä kuin Bergö, koska putken sitominen nokkakärryyn ja kärrääminen paikalle jää pois.

Mikko_L

Asun Helsingin kantakaupungissa, joten pimeästä ei ole koskaan tietoakaan (ikkunasta on kyllä avarat näkymät, mutta rajamagnitudi parhaimmillaan jotain 3,5).  Olen tämän vuoden aikana viritellyt tähtiharrastusta satunnaisesta säännöllisempään suuntaan, esimerkiksi ostamalla pienen kaukoputken, ja samalla käynyt kokeilemassa pimeitä havaintopaikkoja.
Täman palstan vinkkien perusteella olen käynyt sekä tuolla Bergössä että Nuuksiossa (Kattila) mutta kuten arik, olen todennut että Porkkala on pimeintä mitä täältäpäin löytyy. Ajomatka sinne on minulla noin 50km/50min ja taivas todella on paljon pimeämpi kuin Espoossa missään. Kun joka tapauksessa pitää ajaa niin samantien sitten sinne asti, ja kamat tosiaan voi nostaa suoraan peräkontista käyttökuntoon.
Kertaalleen kävin myös Inkoon Kopparnäsissä mutta se on taas vähän kauempana eikä pimeys siitä lisäänny.
Jos ei ole autoa tai muuten vain jaksa ajaa 100km illassa niin Särkiniemi Lauttasaaren eteläkärjessä on ok. Merelle päin on pimeää ja lähin valaistu polku jää parinsadan metrin päähän puiden taakse.  Linnunradankin sieltä voi nähdä, heikosti, mutta pohjoiseen päin ei juuri mitään.  Elokuussa perseidiyönä siellä oli ihan paljonkin porukkaa ja toissa keväänä kun oli kirkkaat revontulet.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

KEW

Jos hyvät fasiiteetit kiinnostaa,niin kannattaisikohan tutustua Komakallioon?
Paikkatieto : https://goo.gl/maps/aQw3AMZfkix

Kirkkonummen Komeetta

Mikko_L

Mikä on Komakallion pimeys vrt. Kopparnäs tai Porkkala?  Valosaastekartta Darksitefinderissä päivittyi joku aika sitten ja entinen vihreä on nyt keltaista jne  :sad:  Käykö siellä porukkaa visuaalihavaitsemassa vai ovatko kaikki etäkäyttöputkia, mitä olen sitä ketjua https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=8177.150 lukenut?

-Mikko
36/50/76/127/250mm

Aksu

Lainaus käyttäjältä: Mikko_L - 29.08.2019, 23:17:10
Mikä on Komakallion pimeys vrt. Kopparnäs tai Porkkala?  Valosaastekartta Darksitefinderissä päivittyi joku aika sitten ja entinen vihreä on nyt keltaista jne  :sad:  Käykö siellä porukkaa visuaalihavaitsemassa vai ovatko kaikki etäkäyttöputkia, mitä olen sitä ketjua https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=8177.150 lukenut?

-Mikko

Olen käynyt siellä satunnaisesti visuaalihavaitsemassa. Etelän ja lännen suunta ihan suht pimeitä, itään päin Espoon ja Helsingin valot haittaavat aika lailla.

Siellähän on yhdistyksen kiinteästi pystyttämä C11 jolla voi myös visuaalihavaita su- ja ma-iltaisin matalalla kynnyksellä (Komeetan jäsen tulee paikalle pitämään tähtinäytöstä jos on selkeää), ja varmaan muulloinkin jos liittyy jäseneksi ja hankkii riittävän perehdytyksen laitteiston käyttöön.

Olen itsekin Komeetan jäsen, mutta yleensä olen raahannut oman putken autolla paikalle, niin voi rauhassa keskittyä omaan havainto-ohjelmaan. Usein silloinkin C11 on käyttämättömänä, mutta oman tutun kaluston käytössä on toki muitakin hyviä puolia.

Auton saa parkkiin havaintopaikan viereen, mutta kallio jonne putki käytännössä pitää pystyttää ei ole ihan tasainen. Ja talvella voi olla liukas, jolloin painava kalusto pimeässä voi olla vähän kurjaa siirreltävää.

Asun Hgin kantakaupungin länsiosissa, joten ajan sinne kotoa reilussa puolessa tunnissa. Lisäksi kirkkaalla säällä siellä on usein muitakin (yleensä kuvaamassa), mikä on ihan mukavaa. Ja koppiin pääsee lämmittelemään tarvittaessa (tosin pimeäadaptaatio on sen jälkeen mennyttä).  Ja kukaan paikalla olijoista ei ihmettele että mitä hittoa sitä oikein puuhataan, eli varsin leppoisa paikka vs. joku random julkinen paikka ruuhka-Suomessa  :rolleyes:

Eli vaikka ei ihan huippupimeä olekaan, niin hyviä puolia visuaalipuolenkin kaupunkilaisharrastajalle on kosolti.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC