MP-observatorio.

Aloittaja Mikko Päivinen, 17.03.2007, 14:01:59

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

   Tällähetkellä observatorioni tilanne on tälläinen.

Kaukoputki kameroineen.


Olen myös asentanut torniini valvontakamera järjestelmän johon sisältyy kaksi langatonta valvonta kameraa joilla voi seurata mitä tornin laitteet tekevät sekä yksi
herkempi Mintronin P73 kamera joka toimii etsinputken sijaisena kaukoputken päällä.

Voin Katsella valvontakameroiden kuvaa joko erillisestä 7" monitorista käsin tai halutessa tietokoneelta jolloin voin myöskin nauhoittaa kameroiden kuvaa.

Laitteet on myös kytketty langattomiin kaukoohjattaviin pistorasioihin ja kaikkien laitteiden ohjaus tapahtuu mukavasti sisätiloista käsin.


Ensikesänä puran tämän tornin ja tämän jälkeen alkaa uuden automatisoidun tornin rakentaminen jolloin tarkoituksena on saada kaikki toimimaan luotettavasti internetin yli.
Kupolin ohjaus automatiikka meneekin pikapuoliin tilaukseen (DDW digital dome works).
Sitten kun kaikki toimii luotettavasti niin teillä muillakin on mahdollisuus halutessa käyttää observatoriotani netin yli, mutta siihen on vielä paljon matkaa ;)

Tornista lisää osoitteessa http://www.kolumbus.fi/jappervokki/eguipements.htm

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

kimiza

Kysymys: Paljonko tuo koko systeemi on mahtanut oikein maksaa? Kaukoputkista kannettaviin, seinävanereista jatkojohtoihin? Ja siitä jatkokysymys, mitä ihmettä oikein teet työksesi kun on tuollaiset pelit ja vehkeet, ja vielä aikaa kaiken sen kokoamiseen ja käyttämiseen?

Muttah, eipä mitään. Odotan innolla tuota nettiyhteyttä, tosin käyttäisin varmasti itse putkia sen verran tylsään touhuun että sillä ajalla joku toinen saattaisi saada jotain hyödyllistäkin kalustollasi aikaan. Katselen Saturnusta, vaikka joku toinen löytäisi siinä ajassa jonkun uuden planeetan...

Mikko Päivinen

  Olen ihan tavallinen asentaja joka tekee työkseen tällähetkellä urakka hommina sähkölaitteiden kasausta ja niiden kytkentää. Työajat ovat jokseenkin joustavia, mutta kun lapsiakin on kertynyt jo 3 kpl ja kuukauden päästä niitä on jo neljä niin onhan sitä aika melko kortilla ja joskus väsymys painaa päälle. Kaikesta huolimatta juuri tämä harrastus antaa paljon puhtia muuhunkin elämään kun aina on jotain miettimistä ja puuhailtavaa ;).

  On vaikea laskea paljonko kaikki välineet atk ohjelmineen on tullut maksamaan, mutta karkeasti ottaen on uponnut noin 20 000 euroa. Ei se nyt niin kamalalta tunnu jos verrataan vaikka rallia harrastuksena jossa pohjille saa helposti uppoamaan tuon verran kaikkien juoksevien kulujen lisäksi.
   
Tässä on vielä se, että kun pikkuhiljaa hankkii ni eipä se niin kamalasti kirpaise. Pakko kuitenkin myöntää, että nyt seuraava askel eli tornin kokonaan uudelleen rakentaminen kaikkineen on melkoisen rankka pala kukkarolle.  ::)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 20.03.2007, 20:09:51
  Olen ihan tavallinen asentaja joka tekee työkseen tällähetkellä urakka hommina sähkölaitteiden kasausta ja niiden kytkentää. Työajat ovat jokseenkin joustavia, mutta kun lapsiakin on kertynyt jo 3 kpl ja kuukauden päästä niitä on jo neljä niin onhan sitä aika melko kortilla ja joskus väsymys painaa päälle. Kaikesta huolimatta juuri tämä harrastus antaa paljon puhtia muuhunkin elämään kun aina on jotain miettimistä ja puuhailtavaa ;).

  On vaikea laskea paljonko kaikki välineet atk ohjelmineen on tullut maksamaan, mutta karkeasti ottaen on uponnut noin 20 000 euroa. Ei se nyt niin kamalalta tunnu jos verrataan vaikka rallia harrastuksena jossa pohjille saa helposti uppoamaan tuon verran kaikkien juoksevien kulujen lisäksi.
   
Tässä on vielä se, että kun pikkuhiljaa hankkii ni eipä se niin kamalasti kirpaise. Pakko kuitenkin myöntää, että nyt seuraava askel eli tornin kokonaan uudelleen rakentaminen kaikkineen on melkoisen rankka pala kukkarolle.  ::)

Mikko

Ja eihän tuo summa niin iso ole kuin vertaa esim. joidenkin kalliisiin "peltilehmiin" jotka lahoo pihalla  :).

kimiza

Itse olisin veikannut lähemmäs 35 000:tta euroa, mutta ei se nyt niin kauheasti heittänyt. Muttah, komiat on kyllä rakennelmat ja hienoja kuviakin niillä saa, että varmasti ovat kaiken tuon ajan, vaivan ja rahan arvoisia. :P Harmi kun itse en ole järin kätevä käsistäni, niin en voi väsätä mitään tuollaisia viritelmiä.

Noh, toivottavasti kuitenkin tornin uudelleenrakentaminen sujuu hyvin eikä satu suurempia vahinkoja tai kämmejä. Onnea uuden jälkikasvun johdosta kans. ;)

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Jarska - 20.03.2007, 20:37:51
Ja eihän tuo summa niin iso ole kuin vertaa esim. joidenkin kalliisiin "peltilehmiin" jotka lahoo pihalla  :).
:D juuri näin!

Tänään meni sitten rahat jenkkilään tulevan kupolin automatiikka systeemistä (DDW digital dome works) ja laite tulee ehkä jo ensiviikolla  8)
Palvelu oli kyseisessä firmassa todella ystävällistä, viesteihin vastattiin nopeasti ja kaikesta päätellen erittäin asiantuntevasti.
Tarjosivat vielä yksilöllistä laitteiston suunnittelua sekä tietysti muitakin optioita tarvittessa.

Tässä vielä linkki valmistajan sivuille mistä löytää amatööriobservatorioihin kaikkea kivaa kupoleineen päivineen.
http://www.homedome.com/

Kiitoksia Jorma Kim kommenteista ja onnittelusta!

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

 No nyt sain otettua itseäni niskasta kiinni ja aloitin uuden tornin rakentamisen ja vanhan purkamisen.
Tässä kuva tulevan kupolin lasikuitumuotin valmistuksesta.

Lisää höpinää aiheesta löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/building_observatory.htm

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

  Hyvä pointti Kaizu, mutta omien kokemuksieni perusteella ongelma tuleekin esiin vasta sellaisissa paikoissa joissa rasitus on aivan eri luokkaa eli auton puskureissa tai vastaavissa jotka resonoivat paljon. Olen tehnyt moottoripyörän katteita lasikuidusta ja vaikka useamman kerran olen jatkanut lasikuiduttamista parinkin päivän jälkeen niin siltikään minkäänlaisia ongelmia ei ole tullut. Olen useammin kuin kerran kaatunut pyörällä johon olen katteet tehnyt  ja oikeastaan kaikki muut paikat on pyörästä mennyt solmuun, mutta katteet on kestänyt  :D Eli luotan kyllä suunnitelmaani.
 
  Kiitos kommentista ja heti jos tulee jotakin mieleen niin heti lisää vaan etten tee turhaa työtä.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

veka

Paljonko muuten tulee suunnilleen maksamaan tuon kokoisen kupolin lasikuiduttaminen itse tehden? Pinta-ala lienee jotain 11 neliömetriä.
(on käynyt joskus itsellänikin mielessä korvata raskas metellirunkoinen, pellitetty tähtitornikupolini muovisella). Entä voisiko kupolin "muottirakennelmaa" mahdollisesti uusiokäyttää vai joutuuko sen poistamaan palasina kupolin alta ? Tuli vain mieleeni, että tietyn alueen tähtitornirakentajat voisivat säästää hieman kustannuksissa käyttämällä yhteistä lasikuitumuottia.

Veijo Kallio

Mikko Päivinen

 Juu kyllä sillä muotilla on tarkoitus tehdä alkuun ainakin kaksi kupolia ja sitä tässä onkin tullut melkolailla kehiteltyä miten muottia voi uusio käyttää. Kun kaikki on kohdillaan muotissa merkitsen jokaisen vanerin palan paikan tarkalleen ja siten osaan myös kasata ja purkaa muotin kupolin ympäriltä.  Vielä en ole aivan varma lasikuiduttamisen kuluista, koska tämä on ensimmäinen lasikuidutus ja en ole aivan varma paljonko lasikuitua joutuu käyttämään ennenkuin kupoli on riittävän tukeva.

Yhteen kerrokseen menee noin 10 neliötä ja uskoisin 50-70 neliötä riittävän. Vaikka tuo kuulostaa paljolta niin kyllä tässä säästää jos vertaa, että tilaa tehtaalta uuden kupolin. Ainoana huoleenani on tuon lasikuidun käsittely sillä en pidä hommasta lainkaan.

Tämän ensimmäisen kappaleen teossa oppii varmasti jotain mitä ei tule ilman tekemistä mieleen.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Meade-mad

Varoituksen sana epoksin käytöstä:

Se on voimakkaasti allergisoiva aine. Vaikutus on kumulatiivinen eli vaikka tänään ei olisi oireita niin viikon päästä tehty työ voi jo olla kohtalokas. Oireet saattvat näkyä kehossa myös ennalta-arvaamattomissa paikoissa.

Kannattaa käyttää hyviä suojavaatteita. Suojakäsineet ovat kertakäyttöisiä ja erityisesti tähän työhön tarkoitettuja.

Kun kaiken tekee huolella niin lopputulos on varmasti hyvä ja kestävä. Kuvan perusteella alku on hieno!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Mikko Päivinen

 Ja nyt saapui kupolin automatiikka systeemi ja kylläpäs tulikin melkoinen kasa tavaraa :P


Ja itse systeemin tietokone


Mikko

PS: Juu kyllä se sellasta myrkkyä on tuo epoksi, että oksat pois.
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

#12
 Juu kyllä tuosta tiedosta on apua sillä se antaa jo hyvin suuntaa mikä on hyvä vahvuus. Käytän polyesteriä ja kyllä minä ilman muuta haluasin nähdä ne pdf tiedostot jos vaikka pystyisit lähettää ne mulle sähköpostiin.

  Päätinkin sitten, että teen muotin vuoraksen vanerista, koska todennäköisesti siitä tulee näin parempi. Sillä on sitten helpompi tehdä näitä kupoleita useampiakin ja hintaakaan ei kuitenkaan kerry juurikaan enempää. Tuota automaatiosysteemiä katsellesani tuli vain mieleen, että eipä tässä kohdassa ainakaan kannata säästellä turhia ja eihän tällä projektilla mikään kiire ole.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Meade-mad

Experimental lentokoneita on tehty lasilla päälystetystä sinisestä PVC vaahdosta. Sama rakenne voisi käydä tähänkin. Vanerien tilalle vaahtolevyt ja lasia pintaan. Muotti pois ja lasi toiselle puolelle. Menetelmällä saadaan jäykkä ja kevyt rakenne.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Mikko Päivinen

#14
Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 03.04.2007, 09:00:11
Experimental lentokoneita on tehty lasilla päälystetystä sinisestä PVC vaahdosta. Sama rakenne voisi käydä tähänkin. Vanerien tilalle vaahtolevyt ja lasia pintaan. Muotti pois ja lasi toiselle puolelle. Menetelmällä saadaan jäykkä ja kevyt rakenne.

jk

Kyllä varmasti tulisi hyvä ja kestävä tuolla tavalla. Kiitos ehdotuksesta. Päädyin kuitenkin 4mm koivuvaneriin ja nyt onkin edessä melkoinen muotin siistimis urakka eli paklaaminen ja hiominen.
Pitää kyllä odotella lämpimämpiä kelejä ennenkuin uskaltaa ruveta paklaamaan.

Nyt olen pakertanut tämän parissa noin 25 tuntia ja kulut palttiarallaa 300 euroa. Ristimitassa oli noin 15mm heittoa eli 260cm ja 261,5cm ::)

Niin ja sattuipas olemaan tarjouksessa Ryobin 12V akkuporakoneet ja ostinkin niitä heti 2 kpl ja niistä tulee moottorit kupoliin. En halunnut valmiita moottoreita jenkeistä sillä haluan pystyä itse korjaamaan moottori systeemit mikäli jotain vikaa tulee. Lisäksi ne tehtaan systeemit ei oikein vakuuttanut minua muutenkaan.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A