Havaintosuunnan vaikutus valosaasteeseen

Aloittaja Toni, 04.02.2012, 12:25:41

« edellinen - seuraava »

Toni

Olin viikko sitten Kirkkonummen Komeetan talvileirillä Porkkalassa. Paikka vaikutti silminnähden melko pimeältä ja havaintoja pääsikin toisena iltana tekemään. Aivan kaikki ei ole kuitenkaan sitä miltä se näyttää.

Alla Orion, joka on nousemassa idästä.



Sitten Otavan seutua.



Kuvat on otettu 28.1.2012 klo 19 ja 20 välillä täsmälleen samalta havaintopaikalta, kamerana Nikon D70, optiikkana 35 mm f/1.8, valotuksena 30 s. Kannattaa tosiaan vielä huomata, että kuvaushetkellä leveä kuunsirppi oli huomattavasti lähempänä Orionia kuin Otavaa. Kuuttomalla taivaalla ero taustataivaan kirkkaudessa olisi ollut vielä huikeampi.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Never

Niin, tämähän on tätä minkä takia keskinkertaisissa havaintopaikoissa päästään vielä jotain näkemään ja miksi havaitsijat havaitsevat kohteita niiden ollessa taivaan pimeimmässä kohdassa ja mahdollisimman korkealla. Itse olen viimeiset 15 vuotta saanut parhaat näkymät Vantaalta katsomalla nousevia tähdistöjä idästä (= Sipoon suunta).

Kellekään tuskin tulee yllätyksenä että paikat kuten Santahamina, Suvisaaristo, Vuosaari ja Porkkala ovat vielä jotenkin havaintokelpoisia ja siis varsinkin tuonne merelle päin katsoessa. Esim. Sipoosta voi katsella hyvin itään jossa ei ole paljoakaan valosaastetta mutta läntinen taivas on lievästi sanottu huono.  Esim. havaintopaikaltani sieltä on läntinen taivas SQM-L:ä mitattuna talvella hieman yli 18 mutta itäinen taivas yli 20.

/Jake