Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

wm-x

Kokeile miltä curves näyttää kun nostat saturaatiota curves työkalulla.

Toinen mitä voisit lineaarisessa vaiheessa tehdä on pieni venytys arcsinh strech työkalulla ennen kunnollista venytystä HT:lla.

Jos omistat photoshopin parhaita saturaation nosto menetelmiä siellä on ns. Saturated block: ylin layer värin kirkkaus, keskimmäinen pehmeä valo, kolmas kerros normaali. Nämä kun yhdistät saat lisää väriä kuvaan, voi joutua toistamaan useita kertoja.

Tarzan

Siirrän keskustelua tänne Andromeda-puolelta, jonne Vehnae vastasi.

Ohessa on full frame shot, mukaanlukien kennon eteen tulevvan valosaastefiltterin aiheuttama vinjetointi.

Edellisestä. Noin 60x3 min (Sony A7S II, ISO 3200, putkena f/3) kuvan pino menee täysin punaiseksi, ja automaattinen background extraction ei oikein toimi, vaan kuvaan jää VeijoT:n mukainen, joskaan ei yhtä paha halo. Tausta on siksi poistettu lisäksi dynamic background extractionilla. Muita muutoksia kohinanpoisto lineaarisena (Multiscale Linear Transform) ja epälineaarisena (ACDNR), ja varsin neutraalitasapainoinen histogrammin säätö (punaista taisin vetää vähän kasaan). Lisäksi lisäsin tummien vanojen kontrastia HDR Multiscale Transformilla.

Stackin flattikin ylikorjaa ongelmaa reippaasti, en tiedä miksi, ja darkit ovat 10C liian lämpöiset. En kuitenkaan usko tämän tuhoavan värejä. Lisäksi saan värit kyllä näkyviin edes kohtuullisesti esim sumuissa, huomioiden, että kennoa ei ole modattu Ha:lle. Stackki rakennettu Batchpreprocessing scriptillä.

Tarzan

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 26.09.2019, 12:25:33
Kokeile miltä curves näyttää kun nostat saturaatiota curves työkalulla.

Toinen mitä voisit lineaarisessa vaiheessa tehdä on pieni venytys arcsinh strech työkalulla ennen kunnollista venytystä HT:lla.

Jos omistat photoshopin parhaita saturaation nosto menetelmiä siellä on ns. Saturated block: ylin layer värin kirkkaus, keskimmäinen pehmeä valo, kolmas kerros normaali. Nämä kun yhdistät saat lisää väriä kuvaan, voi joutua toistamaan useita kertoja.

Kiitos. Kokeilen tuota. Photoshoppia minulla ei ole, ainakaan vielä.

Tertsi

Kyllähän niitä värejä pitäisi olla, mutta itse kuvasin pitkän aikaa modamattomalla Canon EOS 500D:llä ja galaksikuvat jäivät mielestäni hailakkaiksi. Tosin en varmaan osaa/osannut kunnolla käsitellä kuvia. Nyt hommasin kuvauskameraksi ZWO ASI071MC Pro:n ja eipä paljoa tarvii värejä houkutella esiin.

Mutta mitkä ovat stepit PixInsight prosessoinnissa? Pystytkö laittamaan .xisf tiedostoa jakoon, niin voisin koittaa saanko värejä esiin tms?
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Tarzan

Jaa-a. Ei tule värejä muuhun kuin tähtiin muuttamatta väritasapainoa oleellisesti. Hieman sain kaivettua, mutta en lainkaan niin paljoa kuin Andromeda-threadin mainioissa kuvissa.


Octopus

Onko tää liian raju tulkinta edellä olevan postauksen kuvasta? Käsitelty ko. kuvaa Affinity Photolla. Luultavasti raakakuvasta saisi vielä paremman ko.ohjelmalla. Olen tehnyt kuvaan melko karkean rajauksen. Paria kirkasta kohtaa en poistanut...

Tarzan

Toki tuo on muutamassa kohdassa ylirevitty, mutta se osoittaa, että värit löytyvät aggressiivisemmalla käsittelyllä. Kiitokset.

Octopus

Oletko muuten ajatellut kokeilla Sonyn omaa Capture One ohjelmaa?

Tarzan

Linkkasin uuden kuvan Andromeda-threadiin. Kiitos kaikille avusta. Satuuraatiota piti nostaa vaan enemmän kuin mihin olen tottunut. Parannettavaa on edelleen, mutta nyt olen jo kohtuullisen tyytyväinen.

J Piira

Mitenkähän tuo tiedostopolku pitäisi määritellä, kun käynnistettäessä huomauttelee?
- Jukka -

Timpe

Tee uusi Temp -kansio sellaiselle kiintolevylle, minkä tiedät olevan nopein koneessasi ja osoita PI:n Temp-polku sinne. Omassa koneessa tuo C:\Temp on itse luomani kansio ja PI:n monet ohjelmasäikeet osaavat käyttää tuolta rinnakkain tuon C:\Temp kansion alikansioita (PI_Swap*) oman tarpeensa mukaan, kun samaa polkua toistaa esim. neljä tai useamman kertaa.
(Oman koneeni systeemi-temp on Windowsin vakiopaikassa eli C:\Users\****\AppData\Local\Temp -polun takana ja sitä voi tyhjennellä melko vapaasti, kun jättää ajon aikaiset (varatut) tiedostot tuonne.)

HUOM. Lisäksi kannattaa lukea nuo varoitukset mitä ohjelman popup-avuste antaa. Minulla on koneessa nopea M2 SSD levy, mutta perinteisen kiintolevyn omistajille tuo vinkki ei käy lainkaan...
- Timo Inkinen

J Piira

- Jukka -

Timpe

Mitä kautta nämä virheet saisi pois PixInsightista?

*** Error: Parsing SITELAT FITS keyword: Parsing sexagesimal expression: Parsing integer expression: conversion error:
60d37m3,000s
..^
*** Error: Parsing SITELONG FITS keyword: Parsing sexagesimal expression: Parsing integer expression: conversion error:
24d52m33,000s
..^


SGP 2.6.x tuottaa noita FITS:ejä, joista tulee tuo valitus PI:n kalibrointi-ajoa normaalisti ajettaessa.
- Timo Inkinen


naavis

Jep, uusissa SGP-versioissa tämä on korjattu.