Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

ollia

Osaisiko joku sanoa jotain mukavia temppuja (tai jotain taika asetuksia  :tongue: ) mosaiikkien tekemiseen pixinsightilla? Itse olen nyt käyttänyt starAlignment työkalua ensin tekemään mosaiikkipohjan jota vasten sitten teen toisen iteraation starAlignmentilla joka rekisteröi ne kuvat sitä mosaiikkipohjaa vastaan ja tallentaa ne omaan hakemistoon. Ja tämän jälkeen GradientMergeMosaic työkalulla tekee sen lopullisen mosaiikin.

Eli tälläsiä asetuksia olen käytellyt:


http://i.imgur.com/nJV0H9s.png

Ja isoin ongelma johon olen törmännyt on nämä artifaktit kun yritän käyttää enemmän kun 2 paneelia:


http://i.imgur.com/UNQPekR.png

Ja toinen ongelma joka pahenee joka kerta kun lisää paneeleja on se, että tuntuu kuin kuvien kontrasti huononisi ja detailia hukkuisi. Mitä enempi paneeleja niin sitä pahempi se tuntuisi olevan. Tässä kahden paneelin esimerkissä ei näy niin kauheasti mutta esimerkki kuitenkin:


http://i.imgur.com/uFLp3Mx.png

oikealla yksittäinen paneeli vasemalla mosaiikki. Olen yrittänyt ajaa DBE:tä kaikkiin kuviin parikin kertaa mutta aina jää jotain pientä gradienttia jonka PI jostain syystä tuntuisi levittävän tuon GradientMergeMosaic työkalun ajamisen aikana koko mosaiikin alueella hukuttaen osan datasta.

Kenellään kokemusta mosaiikkien optimoimisesta PI:llä?

Voin toki ladata johonkin megaan kalibroituja ja pinottuja ruutujani jos jotakuta kiinnostaa, mutta en turhaan uploadaile.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

mickut

Lainaus käyttäjältä: ollia - 06.11.2015, 17:33:56
Osaisiko joku sanoa jotain mukavia temppuja (tai jotain taika asetuksia  :tongue: ) mosaiikkien tekemiseen pixinsightilla? Itse olen nyt käyttänyt starAlignment työkalua ensin tekemään mosaiikkipohjan jota vasten sitten teen toisen iteraation starAlignmentilla joka rekisteröi ne kuvat sitä mosaiikkipohjaa vastaan ja tallentaa ne omaan hakemistoon. Ja tämän jälkeen GradientMergeMosaic työkalulla tekee sen lopullisen mosaiikin.
Ja isoin ongelma johon olen törmännyt on nämä artifaktit kun yritän käyttää enemmän kun 2 paneelia:

Kenellään kokemusta mosaiikkien optimoimisesta PI:llä?

Oma prosessini on ollut tuon karkean pohjan jälkeen tehdä sille plate-solve (Scripts -> jotain -> ImageSolver), sen jälkeen solvetun kuvan tiedoilla synteettinen tähtikuva, ja tätä vasten alignata oikeat mosaiikkiruudut siten, että kunkin paneelin ympärillä on mustaa. Nämä sitten olen normalisoinut BatchLinearFit skriptilläni, joka taitaa olla nykyään osana PI:n pakettiakin, tosin siinä on vanha versio jossa on pieni bugi. Tuon jälkeen GradientMergeMosaic pystyykin jo asetuksia säätämällä tekemään kohtuuhyvää jälkeä, mutta joidenkin overlap-alueella olevien tähtien kohdalle on pitänyt kloonata osaan ruuduista mustaa sieltä reuna-alueelta. Esimerkiksi M31-ketjusta pitäisi löytyä 2x2 paneelin mosaiikki, jonka olen tehnyt tuolla prosessilla ja jonka lähtödata kärsi pahoista kuugradienteista.

-A

ollia

Lainaus käyttäjältä: mickut - 06.11.2015, 18:15:11
Oma prosessini on ollut tuon karkean pohjan jälkeen tehdä sille plate-solve (Scripts -> jotain -> ImageSolver), sen jälkeen solvetun kuvan tiedoilla synteettinen tähtikuva, ja tätä vasten alignata oikeat mosaiikkiruudut siten, että kunkin paneelin ympärillä on mustaa. Nämä sitten olen normalisoinut BatchLinearFit skriptilläni, joka taitaa olla nykyään osana PI:n pakettiakin, tosin siinä on vanha versio jossa on pieni bugi. Tuon jälkeen GradientMergeMosaic pystyykin jo asetuksia säätämällä tekemään kohtuuhyvää jälkeä, mutta joidenkin overlap-alueella olevien tähtien kohdalle on pitänyt kloonata osaan ruuduista mustaa sieltä reuna-alueelta. Esimerkiksi M31-ketjusta pitäisi löytyä 2x2 paneelin mosaiikki, jonka olen tehnyt tuolla prosessilla ja jonka lähtödata kärsi pahoista kuugradienteista.

-A

Kiitoksia vinkeistä. Pitää kokeilla tuossa illemmalla että saako näillä eväilla parempaa jälkeä aikaan (tosin ensin Bondin katselua).
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Ensimmäistä kertaa tein manuaalisesti PI kalibroinnin, kohdistamisen ja pinoamisen. Ruudut oli: 79 light, 100 bias, 20 dark, 35 flat x3. Eli kolmen eri illan data oli tässä paketissa. Aikaa meni yhteensä n. 4-5 tuntia. Katsotaan jos saisin vielä tänään käsiteltyä kuvan loppuun tuon PI kanssa. Aikaa vievää hommaa ja perheellisellä kaikki on yöunesta pois. Tästä huolimatta tuo on parempi menetelmä noin tehdä kuin batchpreprosessing työkalulla. Pitää hioa tätä prosessia jotenkin valmiiksi, että tekee oikeat kansiot valmiiksi ja tietyt kuvat aina samaan paikkaan. Nyt oli välillä sellaista etsimistä kun 2 eri kovalevyllä oli kuvia.

Sekoilin vain tuon debayeroinnin kanssa, en ole varma että olikohan kaikki calibrointi ruudut debayeroituja, tai pitikö niiden edes olla? Kuvassa ehkä näkisin jos näin olisi? Puoliunessa 12 jälkeen kun naputtelee konetta niin tämän siitä saa.




pnuu

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 07.11.2015, 13:20:35
Sekoilin vain tuon debayeroinnin kanssa, en ole varma että olikohan kaikki calibrointi ruudut debayeroituja, tai pitikö niiden edes olla?

Kaikki kalibroinnit ennen debayerointia.

  • light - bias
  • flat - bias
  • light/flat
  • debayerointi
  • kohdistus
  • pinoaminen
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

wm-x

Taisin tehdä niin että calibroin tuon flatin, biassilla ja darkilla. Tämän jälkeen calibroin lightit tuolla calibroidulla flatilla. Ei tuosta kuvasta näytä ainakaan ihan kauhea tulevan.

vehnae

Itse suosin BatchPreProcessingin käyttöä sillä mv-kameran ja suotimien kanssa eri kuvien ja pinojen määrä on kohtuullinen etenkin jos kohdetta kuvaa useampana yönä. Teen BPP:llä kuitenkin vain kalibroinnin ja rekisteröinnin, pinoamisvaiheessa ImageIntegrationin asetusten käsin nysväämisestä on ihan oikeaa etua satelliittiviirujen yms hävittämisessä.

Käytännössä organisoin homman siten, että kopioin kuvauskoneelta kunkin yön tiedostot (valotukset ja flatit) kotikoneelle kohteen hakemiston alle päivämääräkohtaisiin hakemistoihin. SGP osaa tehdä tällaisen hakemistorakenteen jo kuvausvaiheessa, joten käytännössä riittää siis hakemistojen kopiointi kokonaisuudessaan. Tilanne näyttää siis jotakuinkin tältä:

ldn673/2015-09-11/ldn673_Light_300sec_1x1_R_frame1.fit
ldn673/2015-09-11/ldn673_Light_300sec_1x1_R_frame2.fit
...
ldn673/2015-09-11/ldn673_Flat_0.03sec_1x1_R_frame1.fit
ldn673/2015-09-11/ldn673_Flat_0.03sec_1x1_R_frame2.fit
...
ldn673/2015-09-12/ldn673_Light_300sec_1x1_R_frame13.fit
ldn673/2015-09-12/ldn673_Light_300sec_1x1_R_frame14.fit
...
ldn673/2015-09-12/ldn673_Flat_0.03sec_1x1_R_frame1.fit
ldn673/2015-09-12/ldn673_Flat_0.03sec_1x1_R_frame2.fit
...


Käsittelyä aloittaessa kopioin yleensä ensimmäisen luminanssiruudun erikseen edustamaan kohteen rajausta, jotta sitä ei tarvitse myöhemmin BPP:n kanssa etsiä.

ldn673/framing.fit

Ja etukäteen on toki tehtynä master bias sekä master dark. Darkkikalibroinnille en ole löytänyt Sonyn kennon kanssa tarvetta, mutta käytän sitä Cosmetic Correction-työkalulla kuumien/kylmien pikselien tappamiseen jo ennen pinoamista.

Tässä vaiheessa BPP menee helpoksi, ajan sen aina yhden yön datalle kerrallaan. Koska kuvausohjelma on tallentanut kuvatiedostoihin metatiedot käytetyistä suotimista yms, riittää BPP:n avaamisen jälkeen että "Add Files" dialogissa valitsee yön hakemistosta kaikki tiedostot kyytiin (BPP lajittelee ne suotimittain oikeille välilehdille), "Add Bias":lla ottaa mukaan master bias-tiedoston ja naksauttaa Cosmetic Correctionin päälle sekä Image Integrationin pois. Ja tietenkään haluttua rajausta (yllä framing.fit) ja kohdehakemistoa ei pidä unohtaa. Koneen rouskuttamisen jälkeen lopputuloksena on registered-hakemistossa kalibroidut ja rekisteröidyt kuvat suotimien mukaan alihakemistoihin lajiteltuna.

Kun kaikki yöt on käsitelty BPP:llä, voin ladata ImageIntegrationiin aina koko suodinkohtaisen hakemiston sisällön ja alkaa säätämään pinoamisparametreja. Yleensä tosin tsekkaan vielä ennen tätä Blink-työkalulla, ettei osavalotuksiin ole eksynyt ylimääräisiä käpyjä.

mickut

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 08.11.2015, 00:41:27

Tässä vaiheessa BPP menee helpoksi, ajan sen aina yhden yön datalle kerrallaan. Koska kuvausohjelma on tallentanut kuvatiedostoihin metatiedot käytetyistä suotimista yms, riittää BPP:n avaamisen jälkeen että "Add Files" dialogissa valitsee yön hakemistosta kaikki tiedostot kyytiin (BPP lajittelee ne suotimittain oikeille välilehdille), "Add Bias":lla ottaa mukaan master bias-tiedoston ja naksauttaa Cosmetic Correctionin päälle sekä Image Integrationin pois. Ja tietenkään haluttua rajausta (yllä framing.fit) ja kohdehakemistoa ei pidä unohtaa. Koneen rouskuttamisen jälkeen lopputuloksena on registered-hakemistossa kalibroidut ja rekisteröidyt kuvat suotimien mukaan alihakemistoihin lajiteltuna.

Ja jos haluaa päästä vielä helpommalla, koko hommasta voi tehdä skriptin kolmella rivillä, jolloin se ottaa master darkit, biasit ja CosmeticCorrecitonin automaattisesti kyytiin. Ainoa ylläpitotoimi on PI:n päivityksen yhteydessä skriptien tarkistussummien muuttuessa päivittää skriptiin uudet tarkistussummat.

Tallenna PrefilledBatchPreprocessing.scp sopivaan hakemistoon, ja sen seuraksi myöhemmin ikonitiedosto:

#feature-id My Scripts > Prefilled BatchPreprocessing

#feature-info This script executes BatchPreprocessing with my CosmeticCorrection icons and other magic.

open c:/Astro/Calibration/PI/BatchPP_template.xpsm
instance --icon=BatchPreprocess_template -execute-global



Templaatin teko:

  • Tee CosmeticCorrectionille tarvittavat toimet BPP-käyttöä varten (autodetectit, defect listat jne), hinaa kolmiosta PIn työpöydälle ja vaihda nimi oikean ylänurkan "N":stä johonkin tunnistettavaan
  • Käynnistä BatchPreprocessing, esitäytä biasit, darkit ja tarvittavat jokakertaiset ruksit (master bias/dark jne) , sekä viittaus äskeiseen CosmeticCorrection -ikoniin.
  • Hinaa kolmiosta kopio PI:n työpöydälle ja vaihda nimi tunnistettavaan (yo skriptissä BatchPreprocess_template).
  • Sulje BPP
  • Siirrä ikonit sopivaan kohtaan työpöytää
  • Valitse molemmat ikonit (piirrä hiirellä suorakaide ympäri), ja oikean napin kontekstivalikosta "Save selected icons".
  • Vaihda ylläolevaan skriptiin antamasi polku ja tiedostonnimi, sekä BatchPreprocessing -ikonin nimi
  • Lisää skripti PI:n skriptilistaan: Scripts -> Feature Scripts -> Add -> valitse hakemisto jossa custom-skriptisi ovat.

Scripts -valikkoon pitäisi ilmestyä uusi "My Scripts" kohta ja sen alle Prefilled BatchPreprocessing.

HTH,
Antti

wm-x

Näyttääkö teistä normaalille? Vasemmalla siis bias ja oikealla dark. Tuossa soul nebulassa oli ala laita aika kovasti punertava/ylivaloittunut. Mutta sen sai gradientin poistolla korjattua. Minusta tämä kalibrointi ei mennyt nyt ihan oikein. Tämän kuvan prosessointi vie älyttömästi koneelta aikaa niin haluaisin keksiä nyt mikä on pielessä ennenkuin teen uudestaan.

mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 08.11.2015, 13:19:33
Näyttääkö teistä normaalille? Vasemmalla siis bias ja oikealla dark. Tuossa soul nebulassa oli ala laita aika kovasti punertava/ylivaloittunut. Mutta sen sai gradientin poistolla korjattua. Minusta tämä kalibrointi ei mennyt nyt ihan oikein. Tämän kuvan prosessointi vie älyttömästi koneelta aikaa niin haluaisin keksiä nyt mikä on pielessä ennenkuin teen uudestaan.

Näyttää ihan hyvältä. Gradienttejä tulee yleensä myös taivaasta, lähteninä valosaaste, taivashehku, kuu jne.

Varsinkin master biasin ja darkin tekeminen vie aikaa, mutta niitä ei onneksi tarvitse tehdä kuin kerran pari kaudessa.

-Antti

wm-x

#145
Kiitos vastauksesta. Yhtenä yönä oli kuutamoa ja silloin käytin vain 400sec valoituksia kun tausta taivas vaaleni, käytin nekin kuvat tuohon pinoon. Pitää koittaa vielä pinota ilman niitä ja katsoa miltä näyttää.

Edit: aina palataan datan laatuun tässä kuvankäsittelyssä. Eli gradientin puolesta tuo pino jossa ei ollut noita kuutamolla otettuja kuvia oli paljon parempi. Mutta kohina nousee kyllä kovasti samalla kun 1/3 valoituksista lähtee pois. Eli pitää tyytyä käsittelemään tuota gradientti kuvaa.

wm-x

Minulla oli muutama erillainen bias ruutu, mitä testailin. Yhteen pinoon olin käyttänyt sellaista bias ruutua mikä oli jostain syystä leikkaantunut pois melkein kokonaan. Ylhäällä oli n. 1/15 osa kuvasta tallella.

Toinen ongelma ilmeisesti oli kun olin noita flättejä kalibroidessa käyttänyt niin darkkia kuin biasta. Eli pelkkä bias pitää valita.

Osaako joku auttaa miksi PI valittelee tälläistä(alla olevassa kuvassa). Tuo kalibrointi on tehnyt tuota koko ajan, jättääköhän se jonkun vaiheen tekemättä?


wm-x

Täältä löytyikin vastauksia mistä tuo *warning no correlation....* viesti johtuu. Vastausta kuitenkaan siihen miten saisin tuon darkin toimimaan ei löytynyt. Pitää koittaa saada tehtyä tuosta darkista defect map ja käyttää sitä ainakin alkuun.
http://stargazerslounge.com/topic/235099-pixinsight-master-flat-file-creation/

Eli darkkia ei ole käytetty näissä kalibroinneissa, olisihan se noista kuumista pikseleistä pitänyt tajutakkin.

mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 10.11.2015, 22:01:48
Täältä löytyikin vastauksia mistä tuo *warning no correlation....* viesti johtuu. Vastausta kuitenkaan siihen miten saisin tuon darkin toimimaan ei löytynyt. Pitää koittaa saada tehtyä tuosta darkista defect map ja käyttää sitä ainakin alkuun.

Järkkäreillä nuo darkkien toimimiset ovat vähän niin ja näin, varsinkaan valotuksen skaalaus ei toimi vissiin yhdelläkään CMOS-järkkärillä.

CosmeticCorrection:ille voi antaa master-darkin, siitä säätää kuumat/kylmät pikkelsit korjaukseen ja sen jälkeen sen kolmion hinata ikoniksi työpöydälle. Tuota ikonia voi käyttää sitten BatchPreprocess -skriptillä, jolloin säästää merkittävästi vaivaa eri vaiheiden ja flat-mastereiden teossa.

BPP:lle annetaan master bias (tai biasit, joista lasketaan master bias, sen jälkeen kopioidaan se talteen ja käytetään luotu masteria), flätit ja valotukset, sekä tuo ikoni, niin pitäisi tulla suoraan yhdessä putkessa kaikki pihalle.

-Antti

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: mickut - 11.11.2015, 10:32:44
Järkkäreillä nuo darkkien toimimiset ovat vähän niin ja näin, varsinkaan valotuksen skaalaus ei toimi vissiin yhdelläkään CMOS-järkkärillä.

Joo, se pitää olla harmaasävyjärkkäri ja vielä skaalaamatonta dataa. Mutta jos nämä raamit täyttyvät niin sitten kyllä :)

Yksi mikä saattaa aiheuttaa tuota "korrelaation puutosta" on kuvien automaattinen kääntö. Silloin kamera tallentaa jonkin bitin johonkin sarakkeeseen eikä Pixinsight tykkää mikäli osassa tiedostoista se on siellä ja osassa ei. Tulee lähinnä esille tilanteessa, jossa kamera ylittääkuvasarjan edetessä kallistusrajan johonkin suuntaan ja tulkitsee kuvaajan haluavan ottaa vertikaalikuvia.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/