Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

einari

Minusta lievää yli-innostusta havaittavissa, eli oikeanpuoleinen näyttää luonnollisemmalta (vasemmassa jo taustataivaskin on punastunut). Ehkä jotain tuolta väliltä kiitos.
___
Tapio

wm-x

Jatketaanhan keskustelua tässä. Mietin nyt PI lisenssin ostamista. Näen muiden kuvista että PI voi alusta loppuun tehdä käsittelyn ja sillä saa todella hyvää jälkeä aikaiseksi.

Tein ohjelmalla testejä ja aina sain photarilla paremman lopputuloksen aikaiseksi. Tämä on pakko johtua omasta osaamattomuudestani ja en ole löytänyt vielä PI "workflowta"

Pari juttua:
Onko joku verrannut gradientxterminatoria ja PI gradientin poistoa? Minusta tuo gradientxterminator tekee huomattavasti parempaa jälkeä.

Noiseninja vastaan PI kohinan poisto? Minusta noiseninja on parempi.

Miten nostatte sumuja taustataivaasta eroon PI:lla?

Miten paikallisen kontrastin saa koskemaan tiettyä aluetta?

Miten leikata pehmeästi ja liittää? Vertaa esim ps feather 200pix?

Kahden kuvan liittäminen yhteen niin että toista voisi häivyttää hieman?

Pahoittelut, paljon kysymyksiä. Mutta toaiaan omissa käsissä ei niin joustavasti tuo pi taipunut.

ollia

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 18.10.2015, 12:37:09
Jatketaanhan keskustelua tässä. Mietin nyt PI lisenssin ostamista. Näen muiden kuvista että PI voi alusta loppuun tehdä käsittelyn ja sillä saa todella hyvää jälkeä aikaiseksi.

Tein ohjelmalla testejä ja aina sain photarilla paremman lopputuloksen aikaiseksi. Tämä on pakko johtua omasta osaamattomuudestani ja en ole löytänyt vielä PI "workflowta"

Pari juttua:
Onko joku verrannut gradientxterminatoria ja PI gradientin poistoa? Minusta tuo gradientxterminator tekee huomattavasti parempaa jälkeä.

Noiseninja vastaan PI kohinan poisto? Minusta noiseninja on parempi.

Miten nostatte sumuja taustataivaasta eroon PI:lla?

Miten paikallisen kontrastin saa koskemaan tiettyä aluetta?

Miten leikata pehmeästi ja liittää? Vertaa esim ps feather 200pix?

Kahden kuvan liittäminen yhteen niin että toista voisi häivyttää hieman?

Pahoittelut, paljon kysymyksiä. Mutta toaiaan omissa käsissä ei niin joustavasti tuo pi taipunut.

Tähän alkuun täytyy sanoa etten itse ole koskaan omalla koneella photoshoppia käyttänyt ja viimeksi käytinkin sitä varmaan ylä-asteella, mutta kuitenkin vastaan ainakin osaan asioista. (Voipi myös olla että PS:ään tottuminen vaikeuttaa PI:n käyttämistä, en tiedä).

-Gradienttien poistamisesta kysyisin vaan, että käytätkö automaattista vai manuaalista työkalua PI:ssä? Eli oliko ABE vai DBE käytössä? Ja kuinka paljon pelleilit niiden eri parametrien ja asetusten kanssa? Ja oliko esim background neutralization tehty ennen DBE/ABE? Ja venytitkö kuvan uudestaan näiden prosessien jälkeen?

-Kohinan poisto PI:ssä ei todellakaan ole yksittäinen aihe kun sitä voi harrastaa niin monella eri tavalla ja työkalulla. TGVDenoise, ACDNR etc. ja itse ainakin käytän ATrousWaveletTransformia kohinan poistoon. En edellenkään osaa sanoa PS:n denoise mahdollisuuksista mitään mutta PI:ssä riippuu hyvinkin paljon siitä että käyttää oikeaa työkalua oikeilla asetuksilla tai voi tulla hyvinkin rumaa jälkeä.

-Sumujen ja ylipäätään esineiden saaminen esille on oman kokemuksen mukaan vaan yhdistelmä ensin hyvää DBE roundia tai paria, hyvää manuaalista venytystä HistogramTransformation työkalun avulla ja sitten tämän jälkeen CurvesTransformation työkalun kanssa hiljalleen työskentelyä monesti L maskien kanssa. Ja sitten detaileja sun muuta voi yrittää tuoda esille deconvolutionilla tai jollain sopivalla HDR työkalulla.

-Paikallisen alueen kontrasti? Meinaatko jotain käsin piirrettyä / muuten vaan päätettyä aluetta? Uskoisin että tämä on näitä asioita jota PI:ssä on jätetty kokonaan pois koska tekijät pitävät sitä "huijauksena" tai jotain vastaavaa. Mutta siis yleensä luminance maskilla saa aikaan paljon. Ainakin IMO.

-Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin ylempi että manuaalisti leikkelemista ja liittelemistä ei pidetä kovin tieteellisenä niin ei ole PI:ssä mukana.

-En ole ihan varma että millaista prosessia ajat takaa tuolla kahden kuvan yhteen liittämisellä mutta toisen häivyttämisellä? Jotain mosaiikkeihin liittyvää? Vaiko jotain sellaista joka voisi helposti mennä noihin kahteen ylempään kategoriaan?
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Lainaus käyttäjältä: ollia - 18.10.2015, 13:43:57
Tähän alkuun täytyy sanoa etten itse ole koskaan omalla koneella photoshoppia käyttänyt ja viimeksi käytinkin sitä varmaan ylä-asteella, mutta kuitenkin vastaan ainakin osaan asioista. (Voipi myös olla että PS:ään tottuminen vaikeuttaa PI:n käyttämistä, en tiedä).

-Gradienttien poistamisesta kysyisin vaan, että käytätkö automaattista vai manuaalista työkalua PI:ssä? Eli oliko ABE vai DBE käytössä? Ja kuinka paljon pelleilit niiden eri parametrien ja asetusten kanssa? Ja oliko esim background neutralization tehty ennen DBE/ABE? Ja venytitkö kuvan uudestaan näiden prosessien jälkeen?

-Kohinan poisto PI:ssä ei todellakaan ole yksittäinen aihe kun sitä voi harrastaa niin monella eri tavalla ja työkalulla. TGVDenoise, ACDNR etc. ja itse ainakin käytän ATrousWaveletTransformia kohinan poistoon. En edellenkään osaa sanoa PS:n denoise mahdollisuuksista mitään mutta PI:ssä riippuu hyvinkin paljon siitä että käyttää oikeaa työkalua oikeilla asetuksilla tai voi tulla hyvinkin rumaa jälkeä.

-Sumujen ja ylipäätään esineiden saaminen esille on oman kokemuksen mukaan vaan yhdistelmä ensin hyvää DBE roundia tai paria, hyvää manuaalista venytystä HistogramTransformation työkalun avulla ja sitten tämän jälkeen CurvesTransformation työkalun kanssa hiljalleen työskentelyä monesti L maskien kanssa. Ja sitten detaileja sun muuta voi yrittää tuoda esille deconvolutionilla tai jollain sopivalla HDR työkalulla.

-Paikallisen alueen kontrasti? Meinaatko jotain käsin piirrettyä / muuten vaan päätettyä aluetta? Uskoisin että tämä on näitä asioita jota PI:ssä on jätetty kokonaan pois koska tekijät pitävät sitä "huijauksena" tai jotain vastaavaa. Mutta siis yleensä luminance maskilla saa aikaan paljon. Ainakin IMO.

-Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin ylempi että manuaalisti leikkelemista ja liittelemistä ei pidetä kovin tieteellisenä niin ei ole PI:ssä mukana.

-En ole ihan varma että millaista prosessia ajat takaa tuolla kahden kuvan yhteen liittämisellä mutta toisen häivyttämisellä? Jotain mosaiikkeihin liittyvää? Vaiko jotain sellaista joka voisi helposti mennä noihin kahteen ylempään kategoriaan?

Tuolla DBE tein gradientin poiston, tuo backround neutrealization ei tuonut yleensä mitään lisää. Tuo TGVDenoise pehmensi kuvia aika rajusti silloin kun sen sai toimimaan niin että poisti kohinaa, Käytin myös sitä toista missä voi lisätä bias terävöitystä, mutta sillä en saanut kunnollista jälkeä.  Nuo minun käyttämäni photoshop työkalut ovat lisäosia. Käsittelen yleensä photoshopissa eri valoisuus alueita, en välttämättä hirveästi käytä curvesia. Lähinnä ylipäästö filtteriä, ja raasteroin kuvaa erillaisten maskien kanssa. Ja tosiaan minä ainakin samasta kuvasta saatua dataa yhdistelen parhaalla mahdollisella tavalla. Saatan tähdet ottaa kuvan aikaisemmasta versiosta, en tiedä onko se ''huijaamista'', mutta pyrin aina luonnolliseen ja parhaaseen mahdolliseen kuvaan.

Paikallisella kontrastin muutoksella tarkoitin, että lisään kontrastia tietylle valoisuus alueelle, niin ettei kirkaat kohdat kärsi ja tumma pää mene liian tummaksi.

Omassa vaakakupissa painaa varmasti totuttujen tapojen muuttaminen, pixinsightin käsittely tapa poikkeaa omasta tämänhetkisestä aika paljon. Tarkennuksena vielä että en epäile yhtään ettei pixinsightilla saa samanlaisia ja parempiakin kuvia kuin photarilla, mutta minä en osannut kyllä hyödyntää ainakaan tuon trialin aikana kunnolla tuota. Kokeilin eri ohjeiden mukaan LRGB ja dslr käsittely tapoja. Mielestäni ne keskittyvät liikaa kohinan poistoon ja kuvan tasoitteluun, ennen kuin edes on selvää miten hyvin kuva ne kestää. Näyttö venytys on kuitenkin suuntaa antava, eikä sillä tarkasti tiedä lopullista kohinan määrää tms.

Nyt teen photarilla suunnilleen näin:
Kohde esille kevyellä venytyksellä(ainut venytys)
Tasolla värit kohdilleen
Camera rawilla värit kohdilleen jos vielä heittää
Gradientin poisto
Raasteroimalla kohde irti taustataivaasta
Highpass terävöitys
Raasterointia invered maskilla, niin että tähdet blurrattu
Raasteroinnilla himmeät osat irti, inverted mask niin että ottaa vaan niihin.
Saturated-block -> saturaation nosto-> kohina ei lisäänny
Noiseninja
Kirkkaiden tähtien tuonti edellisestä versiosta jos palaneet.
Älykäs terävöinti
Tarvittaessa värit kuvasta pois ja uusi terävöitys, sitten väri kuvan blurraus ja tasojen säädöistä luminanssi ja väri-> kuvan yhdistäminen
Star shrink plug in


Pixinsightilla tein näin:
Dynamic crop
DBE
backround neutralization, jos tarvitsee
AVGnoise -> vai mikä se oli millä sai vihreän pois kuvasta
curvestransformation värit kohdilleen jos vihreän poiston jälkeen häikkää
TVGnoise hyvin pienellä
Screentransferfunctionilla venytys. Eli siis kopion tuon automaatti venytyksen
Venyttelyä niin että kuva tasoittuu hieman.
(tämän jälkeen terävöitys tesejä yms. missä ne ongelmat tuli)

Sitten photarilla miltei tuo sama rumba kuin ylhäällä. Eli pixinsightilla tein alku käsittelyn ja noi ''hifistely'' jutut tuolla photarissa.

einari

Minulle vieras termi on 'raasteroiminen'. Mitähän se käytännössä tarkoittaa ?
___
Tapio


einari

Jaha, oli tuo tuttua mutta suomenkielinen termi oli outo.
___
Tapio

wm-x

Hei.
Johtuukohan nämä ditheröinnin vähyydestä vai mistä tälläinen johtuu? nuo kuumat pixelit ei häviä pinouksessa. vai pitääkö alkaa darkkeja ottamaan?


yksittäinen kalibroitu ruutu

mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 01.11.2015, 11:50:43
Hei.
Johtuukohan nämä ditheröinnin vähyydestä vai mistä tälläinen johtuu? nuo kuumat pixelit ei häviä pinouksessa. vai pitääkö alkaa darkkeja ottamaan?

Valotuksia näyttäisi olevan riittävästi käyttämään parempiakin metodeja kuin perus Sigma Clippingiä. Lisäksi kannattaa etsiä noita sopivia reject-parametreja tarkkailemassa High ja Low hylkäyskuvia, ja säätää raja-arvoja siten, että noissa raporttikuvissa alkaa näkyä hylkäykset (ctrl-a:lla stretchattuna), muttei vielä laaja-alaisia kohteen pikseleiden hylkyjä.

Clip low range arvolla 0 kannattaa pitää päällä (hylkää ditherin takia reunoilta valottamatta jääneet kohdat, ja saat paremmat reuna-alueet). Jos kamerassa on tunnetut kuumat pikselit, niin ne voi eliminoida kalibrointivaiheessa kalibrointiruuduilla ja cosmetic correctionilla.

Lisäksi, jos et myöhemmin drizzele-pinoa (jos datasi ei ole alisämplättyä, eli alle 2.5px HFD tähdet), niin tuota "Generate drizzle data" checkboxia ei hyödytä pitää päällä.

-Antti

wm-x

Kiitos vastauksesta. Yleensä käytän sitä winsorized sigma clippingiä. Mutta tässä kokeilin tuota perinteistä kun ei mikään tunnu toimivan.
Onko PI joku detect and delete hot/cold pixel's työkalu?
Arvot kun saan niin että se leikkaa nuo viirut pois niin samalla häviää dataa itse kohteesta.


Edit. Niin tuo cosmetic correctionhan ottaa nuo kuumat pixeli darkeista? Darkkeja en ole ottanut. Voiko tuon cosmetic correctin ruudun tehdä jotenkin?


mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 01.11.2015, 12:23:50
Edit. Niin tuo cosmetic correctionhan ottaa nuo kuumat pixeli darkeista? Darkkeja en ole ottanut. Voiko tuon cosmetic correctin ruudun tehdä jotenkin?

Ilman master-darkkia voit kokeilla sitä Auto Detect -moodia, jolloin se yrittää jollain sigma-reject -arvolla päätellä kuumat/kylmät pois.
Siinä voi myös yksittäiset käydä kliksuttelemassa defect-listaan: klikkaa kuumaa/kylmää pikseliä ja sen jälkeen "add defect". Jos "limit" ei ole päällä niin se ottaa koko rivin.
-Antti

wm-x

Ei pure kyllä niihin kuumiin pixeleihin, mutta siistii kuvasta kohinan todella tehokkaasti pois jos laittaa sigma hot 0 ja sigma cold 0.  En ainakaan huomannut että yksityiskohdat kärsisivät.

EDIT: pitää koittaa käsin klikata nuo pois

wm-x

Ei noita saa pois järkevästi. En ainakaan itse osaa. Minulla on selvästi liian pienellä tuo ditheröinti. Sen kuuman pikselin laita osuu vielä seuraavassa kuvassa tuohon samaan kohtaan ja siitä tuo viirutus tulee? Se oli järkevin selitys mitä keksin. Ei ole ehkä kauhean käytännöllistä 50 kuvasta käsin merkata noita kuumia pikseleitä.
Kohta on darkitkin otettava.

ollia

Vaikka täällä on monesti todettu ettei järkkärien kanssa kannattaisi niitä darkkeja ottaa niin itse päädyin kuitenkin siihen että näiden kuumien pikselien kanssa se on kuitenkin se varmin ja helpoin reitti.

Korvaa sitten darkit kerran kuukaudessa tai jotakin lämpötilavaihtelujen mukaan.

Jos on joku idioottivarma softa kalibrointi vaihe PI:ssä jolla saa paremmin hoidettua niin meikäkin on innolla kuulolla.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 01.11.2015, 18:40:30
Ei noita saa pois järkevästi. En ainakaan itse osaa. Minulla on selvästi liian pienellä tuo ditheröinti. Sen kuuman pikselin laita osuu vielä seuraavassa kuvassa tuohon samaan kohtaan ja siitä tuo viirutus tulee? Se oli järkevin selitys mitä keksin. Ei ole ehkä kauhean käytännöllistä 50 kuvasta käsin merkata noita kuumia pikseleitä.
Kohta on darkitkin otettava.

Ne tarvitsee merkitä vain yhdestä, ei rekisteröidystä ruudusta, koska kuumat pikselit ovat aina samassa pikselikoordinaatissa siinä alkuperäisessä kuvassa. Ja siitä vasemman alareunan kolmiosta saat hinattua kopion työpöydälle ikoniksi ja talletettua, niin ei tarvitse toista kertaa merkitä niitä.

-Antti