DIY Off Axis Guider

Aloittaja getty, 04.01.2012, 22:07:34

« edellinen - seuraava »

getty

Joulunpyhinä tuli protoiltua guideria tuon 200/f1,8 putken kaveriksi. Ajattelin että valovoimaa on sen verran, että koemielessä voisi koettaa noukkia prismalle siivu valoa ja katsoa miten käy. Hiukan ahtaat on tilat, mutta 10x10mm aluneliöputki meni optiikan suodinaukosta sisään nahkeasti ja hajonneesta pokkarista löysin 10x10 prisman, joka sopi kuin nakutettu tehtävään. Starlight Xpress Costar -kameran sovittelin putken jatkoksi okulaarin pätkän ja erkkarin avulla  :grin:
Kytkennän kovasti experimentaalisesta tilasta huolimatta se toimii. Muutaman tunnin pääsin testaamaan ja totesin, että kuvausputkea pyörittämättäkin parin sekunnin valotusajoilla kelvollinen guidetähti löytyy melkein satavarmasti ja PHD ohjaa nikottelematta. Lopullisempi tuote vaatii hieman jyrsintää optiikan pohjaan ja nohevampaa toteutusta, mutta kovasti tyytyväinen olen alustaviin tuloksiin. Pitäisi olla tulossa melko suorituskykyinen ja kompakti paketti laajempiin hommiin.
Pekka Peura, Oulu

Timpe

Mielenkiintoinen viritys! :cool:
Olen katsellut vastaavaa omaan 300-milliseeni, mutta toistaiseksi idea on saanut odottaa toteutusta. Selviän omassa tuunauksessa helpommalla, koska omistan kakkos-OAG:na sen "GaryP:n tiputtaman" TSOAG9:n ja siitä irroitetun kapean guideriportin saa mahtumaan ongelmitta tuohon suodinaukkoon, kun rakentaa sille sopivan pidikkeen. Mulla on jopa tuollainen 300-milliseen sopiva Canonin alkuperäis-suodinkehyskin ylimääräisenä, joten lähtökohdat tuunaukselle ovat jo olemassa (ja odottamassa työmotivaation heräämistä).
- Timo Inkinen