Kirjoittaja Aihe: Akkupakin "latausäänet"  (Luettu 6198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa Kankare

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1179
  • 60°31'N 26°52'E
    • vkastronomy.com
Akkupakin "latausäänet"
« : 12-03-2007, 17:46:22 »
En keksinyt parempaa laiteryhmää tälle kyssärille, mutta jalustojahan näillä pakeilla sähköistetään tyypillisimmin... :)

Kuuluuko asiaan noiden akkupakkien latauksessa kuuluvat omituiset äänet? Ääni on vähän kuin joku jousi vapautuisi tms. "doing" tyyppinen hiljainen ääni. Hain Biltemasta hajonneen Einhellin tilalle tuollaisen 18Ah:n akkupakin ja se pitelee ihme ääniä ladatessa (ja hieman latauksen loputtuakin).

Poissa Arcade

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 53
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #1 : 12-03-2007, 22:10:17 »
Oletko ihan varma että ääni kuuluu akkupaketista eikä laturista?

SLA -akuthan ladataan vakiovirtalatauksella tiettyyn jännitteeseen saakka, oletko mittaillut loppujännitteen?
Kirjallisuuden mukaan hitaassa latauksessa (pienellä virralla) loppujännitteeksi pitäisi asettaa 2.30 - 2.35V / kenno
eli 13.80 - 14.10 V akun navoilla. "Nopeassa" latauksessa (lainausmerkit siksi, että SLA -akkuja ei millään voida
ladata niin nopeasti kuin esim. NiMH -akkuja) jännitteeksi 2.40 - 2.45V / kenno eli 14.40 - 14.70 V akun navoilla.
Akussa on tällöin noin 70% kapasiteetti ja loppulataus hoidetaan vakiojännitelatauksella tuossa katkaisujännitteessä.
Tällöin akun ottama virta pienenee kohti nollaa. Itse lataan 17Ah:n SLA:n kunnes latausvirta on 150 mA ja
jännite navoilla 13.8 volttia. "Initial current":ksi asetan yhden ampeerin. Labrapowerilla tuo hoituu näppärästi.
Normaali auton akun laturi ei sitten ole sopiva latauslaite!

Sitten siihen kyssäriisi; itse ääntä kuulematta epäilisin äänen olevan akkupaketin paineventtiili. Lämpeneekö akku
latauksen aikana? Yritäpä pienentää latausvirtaa.

Akun käytöstä vielä pari sanaa (olen edellisessä elämässäni toiminut akkujen latausalgoritmien parissa...):
Lataa akku täyteen aina käytön jälkeen oli käyttö sitten läpi yön tai ainoastaan tunnin. Mitä syvemmälle purat
akun sen vähemmän latauskertoja saat. 20% purkuasteella saanet 1000 latauskertaa kun syväpuretulle
(noin 70% purkuaste) luvataan ainoastaan 200 latauskertaa.

Säilytä akkua aina täyteen ladattuna, lataa kesän aikana vaikka parin kuukauden välein.

Älä milloinkaan pura akkua syvemmälle kuin 10.5 V napajännitteeseen. Akun tuhoutuminen
(ei ota virtaa vastaan) on tällöin todennäköistä. Laitteet (jalustat, kamerat jne.) yleensä estävät tämän,
mutta mikäli tällainen mahdollisuus on olemassa niin rakenna jokin alijännitehälytys vaikka 11 volttiin.

Yo. ohjeet ja kommentit pätevät sitten ainoastaan SLA (lyijyhyytelö) -akkuihin.
« Viimeksi muokattu: 12-03-2007, 22:20:05 kirjoittanut Arcade »

Poissa Vesa Kankare

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1179
  • 60°31'N 26°52'E
    • vkastronomy.com
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #2 : 13-03-2007, 06:16:30 »
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta! Kyseessä on siis tuollainen Bilteman valmis paketti, jossa tuli mukana suht tavallisen näköinen muuntaja, joka antaa 12V 1000mA pihalle. Eli latauselektroniikka on varmaankin sisällä pakissa. Joten on vaikea sanoa tuleeko ääni laturista vai akusta. Ulkopuolelta tunnustelemalla akku ei lämpene havaittavasti, tosin muovikotelo varmaan eristää sen verran helpostikin.

Ääni tosiaan voisi muistuttaa hieman venttiilin purkautumista. (harmillisen vaikea kuvailla ääntä kirjoittamalla). Tuon latauksen ylläpidon olenkin oppinut jo kantapään kautta. Kellarissa makaa jo peräti kolme raatoa (tosin yksi on ilmeisestikin laturista hajonnut). Laitan aina akun laturiin kun tulen pihalta.

Poissa Arcade

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 53
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #3 : 13-03-2007, 08:45:49 »
Bilteman valmis paketti, jossa tuli mukana suht tavallisen näköinen muuntaja, joka antaa 12V 1000mA pihalle.

Tuon latauksen ylläpidon olenkin oppinut jo kantapään kautta.
Otapa paketin kuoret auki ja mittaa yleismittarilla latauksen loppuvaiheessa max.jännite (katkaisujännite).
Et saa akkua millään täyteen, mikäli laturi antaa 12.0 V ulos. Luulen tosin että jännite on luokkaa 13.5-13.8 volttia,
joka on ihan ok.

Ylläpitolataus SLA -akuilla on tarpeetonta. Lataa vain akku joka käyttökerran jälkeen aivan täyteen ja ota pois
laturista. SLA -akun itsepurku on muista akkukemioista poikkeava; sitä ei juuri esiinny. Kuukauden parin välein
suoritettu lataus on riittävä. Tällöinkin aivan täyteen.

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2571
    • Timon valokuva galleria
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #4 : 13-03-2007, 14:01:55 »
Minullakin on hommattuna tuo samainen Bilteman "kannettava poweri", 18Ah akulla. Täytyypä omassa käytössä seurata tarkemmin käyttäytymistä.
(toistaiseksi vaikuttaa omani olevan OK, mietityttää 12V tupakki sytytin liitännän kesto pitemmän päälle.... Ne ei mielestäni ole niitä varmimpia liittimiä...)

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2571
    • Timon valokuva galleria
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #5 : 15-03-2007, 13:13:11 »
Kuuntelin oman Bilteman akkupakin latausääniä tarkemmin. Kyllä sieltä ääntä kuuluu. Heti latauksen alussa ei kuuluu juurikaan mitään. Kun latausta on kestänyt 10 tuntia tai yli, alkaa ääntä kuulumaan.

Ääini muistuttaa hieman poreilevan sihijuoman ääntä. Kuulostaa samalta, mitä isoja auton akkuja ladatessa. Lienee kyse siitä, että latauksen aikana muodostuu kaasua - tästä prosessista lähtee kyseinen ääni. Ainakin manuaalissa oli maininta latauksen aikana syntyvästä kaasusta. Itse olen yrittänyt tehdä latauksen, mikäli mahdollista, aina tuuletetussa tilassa.

Poissa Timo Kuhmonen

  • Moderaattori
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 2571
    • Timon valokuva galleria
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #6 : 16-03-2007, 09:59:35 »
Eilen mittasin vuorokauden latauksen jälkeen jännitteen, Fluke oli kiinni tupakin sytytin liitännässä. Latauksen loputtua jännite oli 14.5V, ja putosi kuormittamattomana muutaman minuutin aikana 14.1 volttiin. Akkupakin omalla lampulla kuormitettuna (muistaakseni 5W teho) lähtöjännite tupakin sytytin liitännässä tippui noin 0.1V (14.1V -> 14.0V). Täytynee joku päivä kurkata akkupakin sisälle ja katsoa miten elektroniikka tms. rakenteet on toteutettu....

Poissa jarikankaanpää

  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 524
Vs: Akkupakin "latausäänet"
« Vastaus #7 : 06-09-2011, 21:14:00 »
Hei tekniikan miehet !
Aloittelen kautta akun laataamisella ja muutamia kysymyksiä nousi mieleeni. (nyt vasta :huh:)
Mulla on tuollainen  Zap Plus Calcium 62 Ah 480 A 12v huoltovapaa akku, jolla
annan virtaa tupakansytytinblugilla Meade LX-200:lle.

-olen ladannut sen yleensä kerran tai pari kauden aikana ja se on jo 5 vuotta vanha
 Kuinka kauan sitä voi/saa  ylipäätänsä käyttää ja ladata näissä astrohommissa?
-Huomasin napoja putsatessani, että + napa oli vääntynyt vinoon ja tummunut. Kehittyykö
 tuollaisen suljetun (huoltovapaan) akun sisälle jotakin painetta esim.kaasuuntumista?
- onko tuollaisessa kaukoputkikäytössä mitään riskejä kun akku lepää paikallaan plus 5-10
 asteen lämmössä autotallin hyllyllä ja kytken ja irroitan piuhat käytön yhteydessä?
 Laturi on muistaakseni joku Bosch automaattilaturi.
-Yleensähän akut räjähtelevät kaasuuntumisen ja oikosulkukipinän kohdatessa, mutta
rupes mietityttämään tuo vääntynyt ja tummunut plusnapa, että onko se merkki jostakin?

Jari K



 
Jari Kankaanpää