Seuraava kaukoputki

Aloittaja danran, 10.03.2007, 13:40:26

« edellinen - seuraava »

danran

Hei. Olen tässä miettinyt että mikä olisi seuraava kaukoputki, jonka ostaisin, sillä aloitin aluksi vähän halvemmalla ja "ei-niin-hirveän" hyvällä kaukoputkella. En aluksi nimittäin tiennyt että kiinnostuisinki tästä harrastuksesta, mutta nyt olen melkein joka kirkas ilta raahautunut ulos kaukoputken kanssa. Ajattelin myös sitten jossain vaiheessa ostaa tuommoista parempaa kaukoputkea, jolla näkee helposti ja hyvin syvän taivaan kohteita. Itse olen miettinyt että ostaisinko tuon Sky-Watcher Skyliner-250. Haluaisin kysyä joltakin joka on joskus tällaista käyttänyt, että onko tämä "hyvä" kaukoputki (esim. näkyykö syvän taivaan kohteet hyvin, onko tähtääminen helppoa jne.)

Jos toki tiedätte jonkun paremman ja vielä saman hintaisen niin kertokaa toki.
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D

Never

Lainaus käyttäjältä: danran - 10.03.2007, 13:40:26Ajattelin myös sitten jossain vaiheessa ostaa tuommoista parempaa kaukoputkea, jolla näkee helposti ja hyvin syvän taivaan kohteita. Itse olen miettinyt että ostaisinko tuon Sky-Watcher Skyliner-250. Haluaisin kysyä joltakin joka on joskus tällaista käyttänyt, että onko tämä "hyvä" kaukoputki (esim. näkyykö syvän taivaan kohteet hyvin, onko tähtääminen helppoa jne.)

Mitä itse olen käyttänyt Skyliner putkia niin ihan hyvältä vaikuttavat, mitään tarkempia testejä ei ole kuitenkaan tullut tehtyä.

Mitä tulee sitten näkymiseen niin 25-senttinen putki rupeaa olemaan jo mukavan järeää tavaraa, riippuen tietysti edellisen putken koosta ja laadusta sekä omista odotuksistasi. Suomessa kun ollaan niin täytyy kuitenkin muistaa nämä havainto-olosuhteet. Kun kunnon säitä on ~10 kpl vuodessa, joista ehkä 1-2 loistavia, loput pilvisiä tai kuisia, kesästä puhumattakaan niin se vaatii usein veronsa. Jos havaintopaikka on kaikin puolin mahdollisimman optimaalinen niin saa putkestakin huomattavasti enemmän irti. Suomessa on kuitenkin vähän huono päästä noita pilviä karkuun saati sitten revontulia jos huono tuuri käy.

Tähtäämisen helppoudesta en tiedä, eiköhän se ole ihan omista taidoista kiinni. Helposti putki ainakin liikkuu.

Mitä sitten näkyy... sanotaan nyt näin että kierrehaaroja näkyy mukavasti ja tähtiä paljon. Tarkkaa vertailua on vähän vaikea tehdä kun jokainen havaitsija näkee vähän erilailla, mutta jos tietää mitä odottaa niin varmasti tulet nauttimaan (paitsi jos et tykkää kylmästä) ajastasi putken kanssa ja nauttimaan näkymistä.

/Jake

diesel

Lainaus käyttäjältä: danran - 10.03.2007, 13:40:26
Itse olen miettinyt että ostaisinko tuon Sky-Watcher Skyliner-250.
Jos toki tiedätte jonkun paremman ja vielä saman hintaisen niin kertokaa toki.

Eipä taida kyllä sellaista löytyä, eli tollainen 12" on jo varsinainen "tykki" ja ei tarvitse heti ainakaan ruveta putkea vaihtamaan suurenpaan  ;D

danran

Kiitoksia vastauksista, kyllä tämä taitaa sitten olla seuraava kaukoputki minkä ostan. Olen jo katsonutkin netistä tietoa siitä ja ihan hyvältä näyttää :)
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D

mika

Juuri hiljattain tuli hommattua tuo 10" tuumanen skyliner,ja tyytyväinen olen tuohon hankintaan ollut.Tosin surkeita kelejä vaan tääläkin päin pidellyt,joten ensikokeilut on jäänyt vain kuun ja saturnuksen havainnointiin.Mukavasti tuo saturnus näkyy,isommallakin suurennoksella kuineen päivineen(5-6kuuta).Nyt vain kunnon kelejä ootellessa niin irtoaa varmasti enemmänkin tuosta saturnuksesta.

danran

#5
Lainaus käyttäjältä: Never - 10.03.2007, 14:37:02
Mitä tulee sitten näkymiseen niin 25-senttinen putki rupeaa olemaan jo mukavan järeää tavaraa, riippuen tietysti edellisen putken koosta ja laadusta sekä omista odotuksistasi.

Tuostakin täytyy vielä sanoa että kyllä uskon sen olevan paljon parempi verrattuna minun halvempaan ja pienempään teleskooppiin. Tämän hetkinen teleskooppini on nimittäin Celestron FirstScope 70EQ

Lisäys: Haluan vielä kerran kiittää kaikkia vastauksista. Olen tehnyt myös paljon tutkimusta ja vertailua tästä Sky-watcher Skyliner 250 ja tyytyväinen olen löytöihini ollut. Nyt on tämä kaukoputki tilattu (Vaikkakin ne olivat loppuneet, niin menee 2-3 viikkoa että saan sen).
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D