SKY-WATCHER 150/750

Aloittaja Ganymedes, 07.03.2007, 17:50:44

« edellinen - seuraava »

Ganymedes

Olen etsinyt monta tästä putkesta olevaa aihetta. Olenhan niitä löytynyt, mutta missään ei "kunnolla" sanota onko putki hyvä. Suurimmassa osassa sanotaan: "Minä valitsisin noista SW 150/750", mutta missään ei sanota MIKSI he sen haluaisivat. Onko se hyvä/huono ja mitä hyvää/huonoa siinä on? Tästä on tehty aihe "SW 150/750", mutta siinäkin alettiin heti puhua TAL-1.
Tässä kysymykseni:
*Kuten tuossa sanoin, onko hyvä/huono ja mitkä ovat ne hyvät/huonot puolet?
*Näkyykö hyvin planeetat ja niiden kuut ja kuinka isona?
*Näkyykö syvän taivaan kohteet hyvin?
*Onko helppo liikutella paikasta toiseen?
*Sopiiko kuvaamiseen ja kuinka hyvin/huonosti?

En olisi halunnut tehdä uutta aihetta "turhaan", mutta mistään aiheista en saanut vastausta kysymyksiini. Toivottavasti jo(i)llakin on kokemusta ko. putkesta
Kiitos

Never

Lainaus käyttäjältä: AK.L - 07.03.2007, 17:50:44
Olen etsinyt monta tästä putkesta olevaa aihetta. Olenhan niitä löytynyt, mutta missään ei "kunnolla" sanota onko putki hyvä. Suurimmassa osassa sanotaan: "Minä valitsisin noista SW 150/750", mutta missään ei sanota MIKSI he sen haluaisivat.

Johtuu varmaan aika paljon siitä että näitä putkia rupeaa olemaan jo melkein joka lähtöön, jokainen merkki vähän erilainen, joten harva harrastaja oikeasti pääsee ja jaksaa ruveta kokeilemaan kaikkea. Mitä nyt yleisesti voidaan sanoa on lähinnä optisesta laadusta ja millasia saman merkin putket ovat käytössä olleet.

Lainaus käyttäjältä: AK.L - 07.03.2007, 17:50:44*Näkyykö hyvin planeetat ja niiden kuut ja kuinka isona?

Koko riippuu käytettävästä suurennoksesta ja miten hyvin näkyy riippuu aika paljon olosuhteista.

Lainaus käyttäjältä: AK.L - 07.03.2007, 17:50:44*Näkyykö syvän taivaan kohteet hyvin?

Mjaa, mikä on käytännössä "hyvin"? Jos vietät paljon aikaa valokuvia selaillen, voin sanoa että melko huonosti. Jos kattelet vaikka http://www.deepsky-archive.com// vähän piirroksia niin saat vähän esimakua tulevasta. Riippuu aika paljon siitä millä mielellä niitä kohteita lähtee metsästämään. Eli tuskin tulet näkemään heti kärkeen mitään tällaista:



Vaan lähinnä



/Jake

jamppa69

Voin kertoa oman mielipiteeni siitä miksi minä (tai joku muukin ehkä) valitsee jonkin tietyn putken (vaikka tässä nyt ei olekaan kyse aiheena olevasta putkesta).
Itsellä ja varmaan monella meistä on vain rajallinen määrä valuuttaa ja jo yksistään se asettaa rajat putken hankinnalle. Ite lähden valinnoissa siitä, että varaan ensin budjetin jonka raameissa pysytään ja sit katotaan vaihtoehdot mitä sillä saa ja niistä otan sit tarkoitukseeni sopivan ja mielestäni parhaimman. Se mikä on toiselle huono voi olla toiselle huippuhyvä.
Nämä nyt on näitä "elämää suurempia kysymyksiä"

Ganymedes

Lainaus käyttäjältä: jamppa69 - 07.03.2007, 19:30:48
Ite lähden valinnoissa siitä, että varaan ensin budjetin jonka raameissa pysytään ja sit katotaan vaihtoehdot mitä sillä saa ja niistä otan sit tarkoitukseeni sopivan ja mielestäni parhaimman. Se mikä on toiselle huono voi olla toiselle huippuhyvä.

Samalla tavalla minäkin päädyin tähän putkeen, vaikka en ole vielä ostanut sitä. Olihan minulla 9 kaukoputkea, joista valitsin parhaimman. Kaksi mielestäni parasta vaihtoehtoa oli listaltani SW 150/750 tai SW Skyliner-102. <350€ mitä kaukoputkesta halusin maksaa

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: AK.L - 07.03.2007, 19:37:34
Samalla tavalla minäkin päädyin tähän putkeen, vaikka en ole vielä ostanut sitä. Olihan minulla 9 kaukoputkea, joista valitsin parhaimman. Kaksi mielestäni parasta vaihtoehtoa oli listaltani SW 150/750 tai SW Skyliner-102. <350€ mitä kaukoputkesta halusin maksaa
Tämä SW 150/750 on melko uusi putki, joka on tullut markkinoille niin hiljattain ettei siitä ole näkynyt kunnon testejä.  Monilta muiltakin putkitehtailta on hiljattain tullut vastaavia valovoimaisia valokuvaukseen tarkoitettuja Newtoneita.  Ilmeisesti niillä yritetään kilpailla hinnoilla suosittujen apokromaattien kanssa. Suurin ongelma näissä valovoimaisissa Newtoneissa on kuvausvirhe eli koma:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koma

Olli Mannerin kirjassa Kaukoputket, käyttäjän opas on tarkemmin kuvattu tätä ongelmaa.  Missä määrin sitä esiintyy SW:n putkessa, selviäisi vasta testaamalla putkea kuvaamalla pitkillä valotusajoilla esimerkiksi avoinaista tähtijoukkoa.

Olen itsekin ajatellut ostaa tällaisen putken valokuvaukseen.  Vastaava olisi Tal 150P.  Kun kysyin putkia VillenKellosta, sieltä ilmoitettiin että molemmat ovat loppuunmyytyjä eikä uusia ole hetimiten tulossa, koska nyt alkaa lintukausi ja firma keskittyy lintuputkien myyntiin   8)

Jorma M.