Bresser Galaxia 114/900 vs. SKY-WATCHER 130/900

Aloittaja portsu73, 10.08.2006, 15:46:13

« edellinen - seuraava »

portsu73

Ajattelin että olisi aika hommata pikkasen isompi putki, joten kumpaa noista suosittelisitte.
Noihin on varaa joten ei yli tuon hintaluokan.
Joku muukin putki kyllä käy. Ehdotuksia vaan kehiin.
Hintaluokka noin 250€
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

kimiza

Minulla olisi tuo Galaxia II, joka käsittääkseni eroaa alkuperäisestä Galaxiasta jykevämmällä kolmijalalla, joka on terästä. Tosin jos puhut tuosta Villen kellon Galaxiasta, niin kyseessä lie sama putki. Sky-Watcherissa mukana tulee alumiinijalat, mutta putki itse kuulostaa minusta mukavammalta, ehkä... Taasen tuo 250 € on minusta melkoisen paljon, samoin kuin tuo 230 € Galaxiasta.

BTW, olen myymässä tuota omaa putkeani parilla sadalla. Voit lähettää mailia jos sattuu kiinnostamaan.

Munkki

http://www.telescope-service.com/

Siinä on etusivulla mainos SW150/750 putkesta. Siinä on EQ3. Hinta 285E. Postikuluja tullee n. 20E.

Mikko Salokannel

portsu73

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 10.08.2006, 16:08:45
Minulla olisi tuo Galaxia II, joka käsittääkseni eroaa alkuperäisestä Galaxiasta jykevämmällä kolmijalalla, joka on terästä. Tosin jos puhut tuosta Villen kellon Galaxiasta, niin kyseessä lie sama putki. Sky-Watcherissa mukana tulee alumiinijalat, mutta putki itse kuulostaa minusta mukavammalta, ehkä... Taasen tuo 250 € on minusta melkoisen paljon, samoin kuin tuo 230 € Galaxiasta.

BTW, olen myymässä tuota omaa putkeani parilla sadalla. Voit lähettää mailia jos sattuu kiinnostamaan.

Laitoin sähköpostia.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

diesel

Toi S-W 130 oli pari vuotta sitten TM-lehden vertailussa ja testaaja kehu putken laatua.

Itse valitsisin ehdottomasti sen, koska siinä on 130mm pääpeili ja mukaanhan tulee seurantamoottori.

Käytettyä ei pahemmin kannata ostaa jos ero on vain pari kymppiä, koska uusi on aina uusi :)

portsu73

Lainaus käyttäjältä: diesel - 11.08.2006, 10:39:05
Mitä järkeä tilata Saksasta jos Suomesta saa saman halvemmalla  ???

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=53&offset=20

Eilen kyllä oli saksassa toi S-W tarjouksessa. Eipä ollu enää tänään.
Kyllä tohon S-W:n puolelle rupee kallistumaan itsekkin.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

A Kuittinen

#6
Kuinkas hyvin tuolla Sky-Watcherilla näkee syvän avaruuden kohteita?

kimiza

#7
Luulisi ainakin, että paremmin kuin Bresserillä. Tällä tosin on jo tarpeeksi vaikeaa edes löytää niitä kohteita, kiitos punapiste-etsimen. Kiikareilla onnistuin mielestäni tähyilemään jonkun Ison Karhun kohteen, mutta kaukoputkella en sitä sitten osannut paikantaa.

EDIT: Tosin, en tie kuinka paljon se 15 milliä suurempi halkaisija nyt tietty vaikuttaa mut mut...

Munkki

Lainaus käyttäjältä: diesel - 11.08.2006, 10:39:05
Mitä järkeä tilata Saksasta jos Suomesta saa saman halvemmalla  ???

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=53&offset=20

Siis tossa TS:n etusivulla näyttää olevan tarjous yhä (tarjous voimassa 18 elokuuta asti tai niin kauan kuin tavaraa riittää) ja kyllä se mun mielestä on halvempi TS:llä kuin Villenkellossa - 285E vs. 315E. Tai mitä minä en nyt sitten huomannut?

Tosin hinta ero on melko pieni. TS:ltä tilattuna kuljetus on kotiovelle asti. Postikulut taitaa olla samaa luokkaa tilaat sitten Vammalasta tai Munchenista.

Mikko Salokannel

portsu73

No nyt lähti Sky-Watcherin tilaus V-K:lle. Kauanko yleensä menee, että putken saa?
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Munkki

Mikko Salokannel

portsu73

Nyt Tuli uus putki. ;D
Mutta ei ollutkaan 130/900 vaan 130/650  ??? Eipä kerrottu, että tulon päällä on uusi malli.(ei barlowia)
Kuinka suuri vaikutus tolla on, kun 900 on f/7 ja 650 on f/5 ?
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Munkki

Lainaus käyttäjältä: portsu73 - 18.08.2006, 19:25:39
Nyt Tuli uus putki. ;D
Mutta ei ollutkaan 130/900 vaan 130/650  ??? Eipä kerrottu, että tulon päällä on uusi malli.(ei barlowia)
Kuinka suuri vaikutus tolla on, kun 900 on f/7 ja 650 on f/5 ?


Hieman on huijauksen makua. Ei tossa F5 mallissa siis mitään vikaa varmaan suoranaisesti ole mutta vaatisi sen barlowin vielä enemmän kuin F7 malli. Tuo on varmaan helpompi käyttää kun on lyhyempi ja toimii samaisella jalustalla varmaan vähän paremmin kuin pitempi malli (eikös edeltäjässäkin pitäny olla EQ2?). Kannattaa koittaa nyt edes tinkiä barlowia kun käyttäytyivät epäkunnioittavasti asiakasta kohtaan.

Onnittelut kuitenkin uuden putken omistajalle - uskon pelin olevan oikein oiva värkki taivaiden tutkiskelussa.
Mikko Salokannel

portsu73

Laitoin mailia V-K lle ja oli heillekkin yllätys tuo putken vaihto. Lupasivat laittaa barlowin perästä. ;D
Joten jäi kyllä hyvä maku kyseisestä liikkeestä.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

portsu73

Jep.
Tänään tuli barlowi postista.  ;D
Kyllä tuolla V-K:ssa homma toimii.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530