Backyard EOS

Aloittaja rintape, 10.11.2011, 08:54:30

« edellinen - seuraava »

rintape

Pitää varmaan mennä siitä mistä aita on halvin. Ajattelin laittaa käytetyn 1000D:n ja käyttää sitä tuolla backyardeos ohjelmalla, se ilmeisestikin on mainio (ja halpa) ohjelman pätkä. Ihan aluksi ne kaikkein tyhmimmät kysymykset pois alta.

Ensimmäiseksi kameran kytkeminen tietokoneeseen. Tehdäänkö se ihan sillä samalla kaapelilla jota käytetään esim. kuvien purkamiseen kameralta koneelle vai tarviiko siihen jonkun erikoisemman? Jos käytän badkyardia ihan silleen yksikseen, enkä esim. ala ditheröimään Phd-guidingin kanssa, niin asentuuko ja toimiiko se ihan sellaisenaan, eikä tarvi esim. ascomia tms. ?

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Jyrki


Backyard EOS toimii Canonin kameroiden kanssa ihan sellaisenaan. Ei muuta kuin (kameran mukana tullut) USB kiinni tietsikkaan, ja jos en ihan väärin muista niin Backyard tunnistaa automaattisesti mistä mallista on kyse.   
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Ransu

Kannattaa kokeilla ilmaisversiota ensin että saat varmuuden luotettavasta toiminnasta sinun koneella.
Minulla tuo oli testissä omalla W7 starter miniläppärillä, meni kolme kertaa peräkkäin jumiin ja kuvaus pilalle. Tämä referenssi riitti minulle.
Samaan aikaan oli päällä PHD guiding, mutta ditheröintiä ei ollut kytkettynä päälle.
Tämän jälkeen latasin testattavaksi APT:n eli astro photography toolin, joka on myös Canoneille tehty kilpaileva ja saman hintaluokan ohjelma. http://www.ideiki.com/astro/
On ehkä hiukan hankalampikäyttöinen kuin Backyar Eos, mutta ei pajon. Tuo on toiminut tähän asti jumiutumatta (muutama testikerta) ainakin tämä antaa tallettaa koneelle, kortille tai molempiin. Molemmat ohjelmat asentuivat helposti ilman ylimääräisiä kikkailuja ja hiusten repimistä.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Lauri Kangas

Mainostettakoon muuten, että sekä BackyardEOSsin että APT:n seuraaviin tai ainakin joskus lähiaikoina julkaistaviin versioihin on tulossa yhteensopivuustuki goto-siirtymiä korjaavaa ja napasuuntausta helpottavaa AstroTortillaa varten. Itse AT:kin on tulossa jossain vaiheessa, nyt kun saatiin hidasteet pois tieltä ja laitetaan jakelukanava kuntoon.

APT:ssä on muuten aika mullistavan hieno ominaisuus, kun se osaa tarkentaa Canon EF-linssejä niiden omalla tarkennusmoottorilla ja ominaisuus on suunniteltu juuri tähtikuvauskäyttöön.

Una

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 10.11.2011, 09:47:05
Minulla tuo oli testissä omalla W7 starter miniläppärillä, meni kolme kertaa peräkkäin jumiin ja kuvaus pilalle. Tämä referenssi riitti minulle.

Mulla taas on 64bit W7:lla juuri päinvastaiset kokemukset eli BackyardEOS ei ole tainnut kaatua kertaakaan kun taas APT jumii silloin tällöin, joskin tuo uusin versio ei ole vielä tainnut kaatua kertaakaan. Tuon APT:n pienen epävakauden vuoksi olenkin käyttänyt noita ohjelmia ristiin ja hyödyntänyt molempien parhaita puolia. Juuri tuo tarkennus tulee tehtyä APT:llä ja kuvaus sitten ByEOS:illa kun se kuvausjonon luonti toimii siinä VNC:n yli vähän sujuvammin. Lisäksi mulla on jalustan juuressa tuo TemPerHum-palikka nuuskimassa lämpötilaa ja ilmankosteutta.

rintape

Kiitos taas kerran vastauksista. Molemmat on hinnaltaan sen verran edullisia, että voisi olla fiksuinta ottaa molemmat ja kokeilla miten toimii. Ja käyttää vaikka molempien parhaita puolia hyväksi niinkuin Una tekee.

Mulla tosin taitaa muuttua taas kerran hankittava kamera, mutta näistä vastauksista on varmasti monelle iloa ja hyötyä. Kiitos.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

prototype

#6
Testailin tuossa tuota APT:tä ja tykästyin sen verran että tuli se ostettua. Tietääkö kukaan kuinka kauan menee että saa avaimen maksun jälkeen, vai meneeköhän ensiviikolle?  
Läppärissä on w7 64-bittisenä,  ja käytin samalla PHD:tä. Ei ainakaan tuona aikana kun testailin (n.1-2h.) kaatuillut tai aiheuttanut muitakaan ongelmia.
Koodi saapui ja kaikki pelittää hyvin.