JJäin aloittelijaksi

Aloittaja nenatriv, 30.10.2011, 15:09:36

« edellinen - seuraava »

nenatriv

Kaikki kamat oli pantava myyntiin, kun en enää terveydellisistä syistä voinut jatkaa tähtiharrastusta. En voi ajaa autoa ja muuten täällä Äänekoskella opn valossaaasteinen taivas. Sääli sinänsä, mutta olen hengessä mukana toisten harrastajien kanssa. Putkelle ei vielä ole ilmestynyt ostajaa, mutta kaikkii muu sälä on jo myyty.

einari

Sääli sinänsä.
Mutta olisiko Äänekoskella niin paha valosaaste - ajattelen vaan kun itse kuvailen täällä Tampereen valosaasteen vaikutuspiirissä ja tietääkseni täältä löytyy visuaalikatselijoitakin.
___
Tapio

nenatriv

Olen alkanut harrastaa muuta valokuvausta. Nyt saa taivaalle tuijottelu riittää. Toki lintuja kuvaan.

Timpe

Kiinnostuksen kohteiden muuttuminen on ymmärrettävä syy pistää kamat myyntiin, mutta valosaaste ei ole. Valosaasteiselta taivaalta voi vallan hyvin havaita planeettoja, halkaista kaksois/kolmois/etc.tähtiä, bongata Linnunradan avonaisia tähtijoukkoja, tehdä muuttujahavaintoja, harrastaa kapeakaistakuvausta (vrt. J-P Oulun keskustasta) jne...
Terveyden riittävä heikkeneminen kyllä rajoittaa havaintointoa olkoon havaintokohteena melkein mitä tahansa (ei se valokuvaustakaan innosta, jos on kovin raihnainen olo).  :undecided:
- Timo Inkinen

nenatriv

tehtaiden valo haittaa, ja nyttemmin asun lähellä. Parvekeastromiakaan ei onnistu. Mutta olen nähnyt Saturnuksen renkaat ja viisi sen kuuta ja tietenkin Jupiterin. sumujen ja sen sellaisten näkeminen ei enää onnistu. pallomaisia tähtijoukkoja voisi nähdä, mutts päätös on tehty.Elämä on ja on sopeuduttavaa sen ehtoihin. Harmittaa, kun ihan hyvä putki ei näy menenvän kaupaksi. Kaikki aikanaan ja aika tavaran myy. Tietysti se rajoittaa, että putki pitäisi noutaa äänekoskelta.

Kaizu

Paperitehtaat ovat myös melkoisia pilvitehtaita. Paperi on alussa liemi jossa on pääosa vettä ja seassa vähän kuituja ja sideaineita. Loppupäässä ei ole enää vettä kuin joku prosentti. Isosta paperilinjasta haihtuu vettä taivaalle jopa sata tonnia tunnissa.
Nämä pilvet sitten valaistaan alhaaltapäin voimakkailla valonheittimillä.

カイズ
Kai Forssen

LK

Jos on vielä tarjolla veronpalautusten jaon aikaan niin pitää tarkastella asiaa tarkemmin. Olisi ehkä käyttöä juuri tuollaiselle 200/1000 newtonille.