Kosteus ja huurtuminen

Aloittaja jmantyla, 24.10.2011, 20:31:47

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Kun parempi havaintokausi osui syyskuun sijasta tänä vuonna lokakuulle, kysynpä mitä kikkoja käytätte kosteutta ja huurtumista vastaan?
Lämpötilan pudotessa nollan tietämille linssien pinnoilla alkaa tapahtua kummia, kun vesi saa tiivistyessään mitä ihmeellisimpiä olomuotoja. Kosteutta ja huurretta ilmaantuu linssipinnoille, ja havaitsija näkee sen kuvan sumentumisena, olipa kyse visuaalihavainnoista tai valokuvauksesta.
Mitä konsteja käytätte taistelussa tätä ilmiötä vastaan?
Ongelma lienee pahin refraktoreissa. Isokaan huurreputki ei auta lokakuussa. Newton-putken peili on hyvässä suojassa putken pohjalla. Cassen kanssa taitaa myös olla ongelmia?
Itse olen käyttänyt kahta aika alkeellista menetelmää:
-Pyyhitään paperinenäliinalla. Tehoaa hetkeksi, mutta pian ongelma uusiutuu.
-Naisten hiustenkuivaaja. Tehoaa, mutta taitaa olla Tukesin (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) ohjeiden vastainen...

Jorma M.
Kangasala

naavis

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 24.10.2011, 20:31:47
Kun parempi havaintokausi osui syyskuun sijasta tänä vuonna lokakuulle, kysynpä mitä kikkoja käytätte kosteutta ja huurtumista vastaan?
Lämpötilan pudotessa nollan tietämille linssien pinnoilla alkaa tapahtua kummia, kun vesi saa tiivistyessään mitä ihmeellisimpiä olomuotoja. Kosteutta ja huurretta ilmaantuu linssipinnoille, ja havaitsija näkee sen kuvan sumentumisena, olipa kyse visuaalihavainnoista tai valokuvauksesta.
Mitä konsteja käytätte taistelussa tätä ilmiötä vastaan?
Ongelma lienee pahin refraktoreissa. Isokaan huurreputki ei auta lokakuussa. Newton-putken peili on hyvässä suojassa putken pohjalla. Cassen kanssa taitaa myös olla ongelmia?
Itse olen käyttänyt kahta aika alkeellista menetelmää:
-Pyyhitään paperinenäliinalla. Tehoaa hetkeksi, mutta pian ongelma uusiutuu.
-Naisten hiustenkuivaaja. Tehoaa, mutta taitaa olla Tukesin (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) ohjeiden vastainen...

Jorma M.
Kangasala


Huurrepannat toimivat hyvin kosteutta vastaan. Niinkin kummalliselta kuin se tuntuukin, itselläni on ollut ongelmia newton-putken pääpeilin huurtumisen kanssa, vaikka putken päässä on vielä retkipatjasta tehty huurreputki. Pahimmat ongelmat ovat tainneet yleensä kun ilma on kostea ja lämpötila seilaa edestakaisin, jolloin hetkittäin peilin lämpötila jää kastepisteen alle, vaikkei säteilyjäähtymistä tapahdu kovin paljon. Pahimmat huurteet olen hävittänyt lämpöpuhaltimella ja odottanut vähän aikaa, että lämpötila taas tasaantuu.

JussiR

-Naisten hiustenkuivaaja. Tehoaa, mutta taitaa olla Tukesin (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) ohjeiden vastainen...

Ei näissä asioissa kannata kaikkia pykäliä muistella. Ja  eikös tämä ole muutenkin melko pimeää touhua. :wink:
Siis puhaltimella. Ei pyyhkimällä
JussiR

Jyrki


Huurrepanta on toiminut hyvin linssiputkessa...
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

TuRe

Newtonin pääpeilikin huurtuu, jos se pää putkesta on auki. Olen käyttänyt etsimessä ja guider-putkessa linssien kohdalla itse tehtyjä lämmityspantoja, jotka pitävät huurteen ja kosteuden loitolla. Hyvä systeemi.
Tuomo Repo

Make

Dew-Not lämmityspannat linssiputkessa ja etsimessä täydellä teholla päällä 24/7 silloinkin, kun en käytä putkia = aina kuivat linssit (kiinteä havaintosuoja). Pannat ovat olleet minulla nyt päällä kuukauden putkeen suoraan 12V jännitteessä ilman mitään säätimiä. Hyvin toimii.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Lauri Kangas

Dew-Not pannoille ääni myös täältä. Mulla on hieno PWM-kontrolleri mutta syksyisin joutuu aina ajamaan ihan täysillä. En tulisi millään toimeen ilman lämmityspantoja, hoksasin sen jo kolme vuotta sitten kun huurteen takia syksyisin valotukset rajoittuivat yhteen tuntiin.

Ransu

Huurrepannat, hommasin täksi syksyksi ja ovat kyllä mainiot. Viime yönä kun yritin kuvata, keli oli muuttunut kesken kuvauksen sumuiseksi ja joka paikka pisaroi vettä, paitsi linssit .
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Marko.J

Lämmityspannat on mullakin linssiputkella kuvatessa etenkin kosteilla syyskeleillä välttämättömät, muuten sais olla koko ajan hiustenkuivaajalla kuivaamassa (sitä systeemiä käytin ekan kauden kuvatessani  :grin: ). Newtonin (vain visuaalikäytössä) kanssa en ole käyttänyt muuta kuin satunnaisesti lämpöpuhallinta.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Kaizu

Tähtitorni on ihan hyvä, luukut vain sen verran auki että putki näkee ulos. Kuuppa toimii huurreputkena. Minulla ei ole kuupassa automaattikääntöä joten joudun sitä käytettävästä putkesta riippuen tunnin parin välein kääntämään. Kuupan sisällä on lämmönlähteitä joten se on pikkuisen ympäristöä lämpimämpi.

カイズ
Kai Forssen

hoptari

Olen melko untuvikko putken pyörittäjä. Linssiputken hommasin viime helmikuussa, eikä lopputalvesta esiintynyt
suurempia kosteusongelmia. Kesällä hankin newtonin ja nyt syksyllä on kosteus ollut tavaton riesa. Ensimmäinen
aloittelijan kysymys kuuluu: onko nyt poikkeuksellisen kosteat kelit vai tällaiseen keliinkö pitää jatkossakin varautua?
Etsin valuu jatkuvasti vettä ja pyyhin sitä alinomaan kuivaksi linssinputsausliinalla. Okulaareja voin säilyttää sisällä, vain
kulloinkin käytössä oleva on putkessa ja kun se kostuu, vaihdetaan sisältä toinen tilalle. Myös newtonin pääpeili tuppaa
kostumaan ja sille kai pitäisi tehdä jotain. Käsittääkseni Dew Not pannat ovat porukan mielestä parhaat. Miten niitä
käytetään, siis mihin ne pannaan ja onko säädin välttämätön. Voihan sitä tarpeen mukaan itsekin kytkeä sähköjä
päälle ja pois. Sitä kai nuo säätimetkin vain tekevät. Pääpeilin lämmityksessä on koko putken lämmittäminen
kai melkoista sähkön tuhlausta. Voisiko paremminkin lämmittää peilin taustatilaa, se kävisi helposti lämmittämällä
metallilevyä tehovastuksilla ja lämpöeristämällä tausta levy. Silloin menisi harakoille vähemmän lämpöä.
Jos okulaareja aikoisi lämmittää, niin miten se tapahtuisi.

Lisää tyhmiä kysymyksiä ensi kerralla. I.S.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 29.10.2011, 23:15:30
Olen melko untuvikko putken pyörittäjä. Linssiputken hommasin viime helmikuussa, eikä lopputalvesta esiintynyt
suurempia kosteusongelmia. Kesällä hankin newtonin ja nyt syksyllä on kosteus ollut tavaton riesa. Ensimmäinen
aloittelijan kysymys kuuluu: onko nyt poikkeuksellisen kosteat kelit vai tällaiseen keliinkö pitää jatkossakin varautua?
Etsin valuu jatkuvasti vettä ja pyyhin sitä alinomaan kuivaksi linssinputsausliinalla. Okulaareja voin säilyttää sisällä, vain
kulloinkin käytössä oleva on putkessa ja kun se kostuu, vaihdetaan sisältä toinen tilalle. Myös newtonin pääpeili tuppaa
kostumaan ja sille kai pitäisi tehdä jotain. Käsittääkseni Dew Not pannat ovat porukan mielestä parhaat. Miten niitä
käytetään, siis mihin ne pannaan ja onko säädin välttämätön. Voihan sitä tarpeen mukaan itsekin kytkeä sähköjä
päälle ja pois. Sitä kai nuo säätimetkin vain tekevät. Pääpeilin lämmityksessä on koko putken lämmittäminen
kai melkoista sähkön tuhlausta. Voisiko paremminkin lämmittää peilin taustatilaa, se kävisi helposti lämmittämällä
metallilevyä tehovastuksilla ja lämpöeristämällä tausta levy. Silloin menisi harakoille vähemmän lämpöä.
Jos okulaareja aikoisi lämmittää, niin miten se tapahtuisi.

Lisää tyhmiä kysymyksiä ensi kerralla. I.S.


Syksyt ovat keskimäärin aika kosteita, tämä vuosi tuskin on kovin poikkeuksellinen. Huurrepantojen ohjaimet portaattomasti säätävät kuinka paljon pannat lämmittävät, ne eivät vain kytke pantoja päälle tai pois. Newtonilaisen pääpeilille on olemassa lämmittimiä, mm. Kendrick valmistaa näitä. Olen itsekin harkinnut hankkimista, mutta kallis hinta arveluttaa.

hoptari

Nuo lämmityspannat ovat resistiivisiä sähkökuormia. Tasavirralla tehoa voi säätää joko pätkimällä virtaa
tai jarruttamalla sitä kuormaa muuttamalla esimerkiksi useamman kuorman rinnan sarjaan kytkennällä.
Näyttäisi siltä, että pantoihin menee vain kaksi johdinta, joten tehon säätö tapahtuu virtaa katkomalla,
tai (erittäin tyhmästi) ulkoista etuvastusta käyttäen. Lämmitettävänä on isohko lämpökuorma, jota
voi pätkiä hyvin useamman minuutin välein. Moisen säätimen väsääminen ei ole ylen vaikeaa.

I.S.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 29.10.2011, 23:42:55
Nuo lämmityspannat ovat resistiivisiä sähkökuormia. Tasavirralla tehoa voi säätää joko pätkimällä virtaa
tai jarruttamalla sitä kuormaa muuttamalla esimerkiksi useamman kuorman rinnan sarjaan kytkennällä.
Näyttäisi siltä, että pantoihin menee vain kaksi johdinta, joten tehon säätö tapahtuu virtaa katkomalla,
tai (erittäin tyhmästi) ulkoista etuvastusta käyttäen. Lämmitettävänä on isohko lämpökuorma, jota
voi pätkiä hyvin useamman minuutin välein. Moisen säätimen väsääminen ei ole ylen vaikeaa.

I.S.


Säätimet toimivat PWM:llä eli juuri virtaa katkomalla. Toki sellaisen voi itse rakentaa jos tahtoo.

Make

Minä aion mennä 10cm:n linssiputken kanssa tämän kauden lämmitys täysillä 24/7 eli ilman PWM-säädintä. Toistaiseksi en ole huomannut ongelmia eikä Dew Not-pannoilla sähkökään tule kalliiksi. Newton-putken pääpeili on varmasti toisenlainen tapaus pitkän putken takia. Liika lämmitys voi muodostaa putken sisäisiä virtauksia, joista aihetuu seeing-ongelmia.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi