Ganymed ja oikeat rataelementit

Aloittaja kissamies, 13.10.2011, 18:39:57

« edellinen - seuraava »

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: kissamies - 19.10.2011, 21:58:38
...odotan innolla taivaan selkenemistä jotta pääsen testaamaan Ganymeden löytymistä.

Samalla kannattaa kurkata pikkuplaneetta 372 Palmaa, joka on Andromedan galaksin ytimen lähellä.  Tänään ja huomenna ainakin...  :grin:
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Astronautiskelija - 20.10.2011, 14:45:58
Olen paatunut Guiden käyttäjä vuodesta 1993 (versio 1), joten uskallan sanoa siitä jotain. Nyt on menossa versio 8 tuoreimmilla päivityksillä. 

Kiitos Astronautiskelijalle Guide-tiedoista mm 200 päivän aikavälistä. Tiesin kyllä että siihen saa itse lisättyä rataelementtejä. Ja olen kyllä aiemmin lisännyt siihen komeettoja ainakin ja joitakin "hypoteettisia" kohteita. Varsinaisia asteroideja kait ei ole tarvinnut.
Sen hankinta-aikoina ei kait vielä juuri saanut netistä kattavia elementtitiedostoja kuten nykyisin. (Olen niitä muusta systä joskus ladannut koneelleni, eli etsiäkseni mahdollisia NEO - tulipalloyhteyksiä.) Viime aikoina on kohteista löytynyt helpolla etsintäkartat tai ainakin koordinaatit netistä, jotka plotata tähitkarttaan tai katsoa edes Guidella ko kohtaa.

Mutta tuli siitäkin asiasta Astronautiskelijalta täsmällisempää tietoa Guide-ohjelman suhteen.
Ehkä kannattaa minunkin jo harkita version päivitystä   :grin:
Kun 9 version aatosta puhut niin ehkä sitä kannattaa odottaa.

Esko

Astronautiskelija

Niin tuo tarinointini Guidesta koski versiota 8.  Alkuperäisessä oli muistaakseni rata-alkoit 50 päivän välein, mutta vuosien ja versioiden saatossa kävi CD-levyn tallennuskapasiteetti rajalliseksi tunnettujen asiteroidien määrän lisääntyessä räjähdysmäisesti.  Nykyisen Interwebsin aikakautena ongelma ei tietenkään ole polttava.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

kissamies

Eilen oli pitkästä aikaa selkeää ja Ganymeden etsiminen jatkui. Olin printannut stellariumista kartat ja varmistanut että  MPC:stä haettu rataelementtitiedosto oli oikea. Putki pihalle ja oikea kohta löytyi helposti, mutta siellä missä Ganymed olisi pitänyt olla, oli vain 12mag tähti.   :angry:

Epätoivo alkoi valtaa alaa, putki takaisin sisälle ja tutkimaan mikä meni pieleen. Päätin kokeilla stallariumin on-line etsintää ja rataelementtien importtia sitä kautta. Kas kummaa nyt Ganymed olikin pari astetta eri paikassa, putki takaisin pihalle, pari minuuttia etsimistä. YES, siellä se nökitti täsmälleen siinä paikassa missä kartta osoitti. Eka asteroidihavainto oli totta. Upea tunne.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista jotka selvittivät monta asiaa. Seuraavaksi listalla Palma, Nausikaa ja Amphitrite.

//pete