CG-5 ja autoguidaus (PHD)

Aloittaja jussi_k_kojootti, 13.10.2011, 14:18:40

« edellinen - seuraava »

jussi_k_kojootti


Pahoittelen, tämä taitaa olla sekavaa.  Se johtuu siitä että olen sekaisin.  Aprikoin samanaikaisesti useampia vaihtoehtoja vialle/vioille, ja ymmärrykseni eq-jalustan mekaniikasta on sen verran kehno että päättelyn sijaan kyse on väkisinkin enempi arvailusta.  Kirjaan ylös tajunnanvirta-tyyliin havaintoja ja ajatuksiani, toivottavasti edes johonkin voi tarttua.

Lainaus käyttäjältä: getty
Dec-suunnassa on edelleen guidauksen kanssa ongelmaa, välillä tulee priimaa ja sitten karkailee täysin, mutta hierotaan kuntoon.

Samanlaista itsellänikin.  Sanottakon tässä kohtaa, että puhun nyt nimenomaan DEC-suunnan ohjauksesta, RA:ssa ei ole ongelmaa (tai ainakaan sellaista, mikä ei peittyisi DEC-vaivojen alle).  Tyypillisesti homma on viime aikoina mennyt niin, että kalibroinnin jälkeen (parametreistä riippuen 10-20 askelta suuntaansa) guidaus toimii minuutista muutamaan "hyvännäköisesti".  Kumpikin ohjauskäyrä heiluu ensimmäisten vaakaviivojen sisällä.  Sitten DEC alkaa valumaan, minun tapauksessani aina etelään.  Valuminen tapahtuu pikkuhiljaa, PHD ei mahda sille mitään (totta puhuen epäilen että PHD tekee valumisen -- ilman DEC-korjausta ongelma katoaa, ja jäljelle jää vain napasuuntauksesta johtuva drift) ja sanokaamme 5:ssä minuutissa voi DEC-käyrä mennä jo koordinaatiston ulkopuolelle.  Tässä esimerkki siitä mitä tarkoitan valumisella, tämä on reilun viikon takaa enkä muista tilanteen yksityiskohtia.



No, tähän valumiseen näytti eilen löytyvän ratkaisu nostamalla Calibration step aina 1500 asti, ja Max dec-parametri (eli moottorille lähetettävän pulssin pituus millisekunteina) arvoon 500.

Nyt näytti hyvältä, kun kohde oli etelässä.  Katsotaan vielä nuo PHD:n parametrit:

guideputken f = 500mm
Cal. step 1500
RA aggr 100
RA hys 10
Mn mo 0.1  => 0.05 toimi OK myös.
Mx dec 500
Dec alg Auto
Exposure 1.0s

Dec-käyrä pysytteli ensimmäisten viivojen sisällä varmaan puolisen tuntia.  Siinä missä aikaisemmin näytti siltä että PHD "ei mahda mitään" käyrän valumiselle niin nyt näytti toimivan: asetettuani Mx dec:n 500:aan juuri kuvaajasta poistumassa oleva käyrä palautettiin n. 10:ssä sekunnissa takaisin paikalleen, ja siinä se sitten alkoi heilumaan "normaalisti". 

Yön edetässä kohde tietenkin lähestyi länttä, ja ilmeni uusi ongelma:  DECiin alkoi tulla enemmän tai vähemmän jaksollisia hypähdyksiä:



Kapula ilmoittaa napasuuntauksen tarkkuudeksi 2' kummallekin akselille; azimuutti-arvoon saatan jopa uskoa, altitudin suhteen olen epäileväisempi (mutta olen melkosen varma että alle puolen asteen päässä, reilustikin, oikeasta sekin on).  Voisiko tämä "läntinen virhe" vihjata napasuuntauksen (altitudi-)virheestä?

Huomasin DEC-akselilla jo pari viikkoa sitten pientä klappia (ts. dec-akselia pystyi "nitkuttamaan" hiuksenhienosti; lisäksi hitailla (<=5) nopeuksilla kapulalla ohjaten tähti liikkui nykäyksittäin: ensin n. 1s tasaisesti "oikealla" vauhdilla, sitten n. 0.5s tasaisesti, mutta nopeammin). Uskaltauduin äsken korjaamaan tämän, tai ainakin tein jotain ja klappi katosi :-).  Toivottavasti ei mennyt liian kireälle -- koetin kyllä pyöritellä akselia hammasrattaasta ennen ja jälkeen, mutta ei minun lihaksissa riittänyt herkkyys tunnistamaan mitään ilmeisiä jarruja sen paremmin kuin löysiäkään kohtia (ts. servomoottorin vastus peitti ne alleen).  Säätö tapahtui niin että DEC-moottorin kotelot auki, sitten moottorin kiinnityspalasta kaksi isompaa 6-kulmaruuvia (lukitukset) löysälle, sitten näiden väliin jäävää pienempää (säätö-)ruuvia niinikään vähän löysemmälle, jonka jälkeen lukkoruuvit takaisin kiinni.  Klappi veks.  Huom, vaikutuksen huomasi vasta kun lukkoruuvit oli taas kiristetty -- onko tässä järkeä/onko normaalia??  Ehdin jo luulla että olen sittenkin väärien ruuvien kimpussa, kun lukkoruuvit löysällä en huomannut säädöstä mitään vaikutusta.

Kapulassa on asetettuna backlash-korjauksiksi +10/-10 DEC-akselille, näillä kapulaohjaus on ~täydellinen.  Aiemmin väitin että PHD ohittaa kapulan backlashin, pitääköhän paikkansa?

Pannahinen kun en taaskaan muistanut tallettaa koko session seurantakäyriä.  Paljon helpompi olisi arvailla niiden perusteella :/
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

jussi_k_kojootti


Perutaan: dec-välyksen säätö meni ihan mönkään, kokeilin moottoreilla ja joku vastustaa "aika pahasti".
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

einari

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen dejavu-fiilis mieleen  :tongue:
Eli ihan kuin olisin vastannutkin jotain.

Mutta siis CG-5:ssa taitaa perisynti olla backlash ja varsinkin deklinaatiossa.
Keinoja taitaa olla seuraavat:
- koittaa saada niitä välyksiä pois niin hyvin kuin mahdollista ja sitten säätää backlash-arvo sopivaksi (vaikka en ole minäkään ihan varma että onko niillä PHD:lle merkitystä).
- joka tapauksessa helpottaa guidaamista jos polaarisuuntauksen saa kohdalleen (ideaalista jos koko dec-korjauksia ei tarvitsisi tehdä)
- olitkos jos kokeillut sitäettä dec-korjaukset vain yhten suuntaan ?
___
Tapio

getty

Ylempi käppyräsi näyttää hyvinkin tutulta. Mulla pukkasi samaa, kun kauden alkaessa käytännössä vain heitin jalustan parvekkeelle suurin piirtein niihin jälkiin, jotka kevätkaudelta siinä vielä näkyivät. Hinku oli kova päästä kuvaamaan ja ajattelin, että se on sinne päin ja PHD hoitelee loput. Not.
Max Dec -arvo oli ensin 150 ja homma lähti lapasesta saman tien. Jouduin nostamaan arvon jonnekin tuhannen tietämiin ennen kuin käyrä pysyi edes jotenkin hallinnassa. Kumma että Ra pelasi ihan hienosti tuolloinkin.
Eilen käytin sitten tunnin pari driftaamiseen itse PHD:llä näillä ohjeilla (http://njstargazer.org/PolarAlignment.asp). Tottahan siinä sai ruuvailla jonkun aikaa, kun piti aproksimoida puutalon parvekkeella nyökkivän jalustan napasuuntausta, mutta sain sen huomattavasti parempaan kuntoon. Viime yönä käyrän kurissa pitämiseen riitti mx dec 300 vaikka tuulahteli. Sanoisin kuitenkin että jotain tasalaatuisuutta edelleen puuttuu. Muutama peräkkäinen kymmenen minuutin ruutu saattaa olla just about perfect, mutta sitten väliin tulee decin osalta täysin pilaantuneita otoksia. Ei valitettavasti ole yöltä tallessa käyriä, joista noita hetkiä voisi tutkia.
Minä ainakin koettaisin driftata ensin hartaasti vaikka tuolla yo. ohjeella. Paras jos saisit suuntauksen niin hyvään kuntoon ettei koko dec-korjausta tarvisi käyttää. PHD:n kalibroidessa kannattanee myös seurata liikkuuko tähti ristikon katkoviivoja pitkin l. guidekameran asento vastaa akselien suuntaa.
Pekka Peura, Oulu

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: einari - 13.10.2011, 14:49:15
- koittaa saada niitä välyksiä pois niin hyvin kuin mahdollista ja sitten säätää backlash-arvo sopivaksi (vaikka en ole minäkään ihan varma että onko niillä PHD:lle merkitystä).

Nyt onnistuin paremmin, tein säädöt virtojen ollessa päällä niin että moottoreiden ääntä kuuntelemalla (ja putkea nitkuttamalla) pysyi kartalla siitä missä mennään.  Nyt nitku on pienempi kuin ennen säätöjä (sanoisin jopa että OK), nykiminen hitaillakin nopeuksilla katosi, ja moottori hyrrää melkein tasaisesti (ihan pieni flange on, mutta vaihdoin nitkun siihen).

Lainaus käyttäjältä: einari
- joka tapauksessa helpottaa guidaamista jos polaarisuuntauksen saa kohdalleen (ideaalista jos koko dec-korjauksia ei tarvitsisi tehdä)
Lainaus käyttäjältä: getty - 13.10.2011, 15:00:09
Paras jos saisit suuntauksen niin hyvään kuntoon ettei koko dec-korjausta tarvisi käyttää.

Selvä.  Mitä tässä muutakaan täysikuulla tekis  :laugh:

Lainaus käyttäjältä: einari
- olitkos jos kokeillut sitäettä dec-korjaukset vain yhten suuntaan ?

Kokeilen ensi tilassa.

Ja kiitokset kommenteista, semmoinen iljettävä epävarmuus hellittää jo siitäkin kun kuulee että samanlaisia ongelmia on muillakin!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Ransu

Suosittelen tuon dec akselin kanssa laittamaan putken tarkoituksella hiukan nokka tai peräpainoiseksi ja korjauksen vain yhteen suuntaan, kokeilemalla selviää kumpaa pitää käyttää, north vai south. Hammasvälystä säätäessä kannattaa säädön yhteydessä pyörittää koko kierros ympäri dec akselia, minulla omassa CG5:ssa ainakin on toisessa kohdassa välys suurempi kuin toisessa. Hammasholkissa on selkeästi muotovirhettä, luultavasti pyöreydessä.
Tämä vain varmistamaan ettei säädä välystä nolliin pahimman vaihtoehdon kohdalla, eli siellä missä välys on suurimmillaan, tullessa tiukemmalle alueelle lopputuloksena voi olla toimintasavun karkaaminen.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 13.10.2011, 16:26:50
Hammasvälystä säätäessä kannattaa säädön yhteydessä pyörittää koko kierros ympäri dec akselia, minulla omassa CG5:ssa ainakin on toisessa kohdassa välys suurempi kuin toisessa. Hammasholkissa on selkeästi muotovirhettä, luultavasti pyöreydessä.

Näin toimin, taidan vielä korjata tuota välystä, välillä kuulostaa vähän turhan raskaalta kun täydellä kaasulla kääntelee.

Kiitokset kaikille -- välyssäädön lisäksi vietin alkuillan driftaillen, ja nyt PHD on guidannut pari tuntia moitteetta -- niin hyvin, että pääsin ensimmäistä kertaa kunnolla toteamaan kalustoni taipumat!  :rotfl:
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

TiPi

Suosittelen ajelemaan PECToolin jalustalle. Uusin firmware päivitys jalustaan lisää epävirallisen tuen ja omalla jalustallani seuranta parani huomattavasti.

-Timo

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: TiPi - 14.10.2011, 12:32:27
Suosittelen ajelemaan PECToolin jalustalle. Uusin firmware päivitys jalustaan lisää epävirallisen tuen ja omalla jalustallani seuranta parani huomattavasti.

Mainio tieto!   Kirjoittelinkin tuosta epävirallisesta PEC-tuesta, mutta kokeilu hautautui jonnekin todo-listojen arkistoon ... nyt se nousee pinon päällimmäiseksi.

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 14.10.2011, 01:14:17
Kiitokset kaikille -- välyssäädön lisäksi vietin alkuillan driftaillen, ja nyt PHD on guidannut pari tuntia moitteetta

Tarkennetaan tätä, että hyvin guidasi kesäkolmion tähdellä (Altair).  Loppuyöstä yritin NGC7331:tä käyttäen guidetähtenä himmeämpää Mataria ja johan ilmeni ongelmia.  Pitkä valitus lyhyesti: guide-tähden SNR on tärkeä parametri.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 14.10.2011, 13:17:35
Pitkä valitus lyhyesti: guide-tähden SNR on tärkeä parametri.

Vahvistan. Tämän tärkeyttä ei kyllä voi riittämiin korostaa.

Timpe

Ja siksipä tällaisen herkän kennon omistava SX Lodestar onkin 100% kalliin hintansa arvoinen guide-kamera  :wink:
- Timo Inkinen

MikaHoo

Olisiko vinkkiä kuinka saisi PHD guiding toimimaan CG-5 GT jalustan kanssa ?
Olen kytkenyt ASI120MC kameran läppärin usb-porttiin ja ASI:n ST-4 kaapelin jalustan Autoguider porttiin.
PHD guiding softasta olen Mount-valikosta valinnut On Camera.
Kameran kuva tulee näytölle ja seurantatähden saa valittua. Calibrointi ei vaan valmistu koskaan. PHD ilmoittaa että tähti ei liikkunut tarpeeksi.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

einari

Onko käytössä etsin guiderina ?
Jos on niin calibration step-lukemaa pitää kasvattaa, esim 1500.
Ja kannattaa päivittää PHD2:een, paljon parempi.
___
Tapio

MikaHoo

Etsimenä on kameran 50mm objektiivi.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Tai siis guide-putkena on kameran objektiivi  :cheesy:
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.