Meade ETX-80AT-TC ja Meade DS-2114ATS 114/1000

Aloittaja Eetu, 01.03.2007, 18:30:54

« edellinen - seuraava »

Eetu

Kumpi putki olisi parempi ominaisuuksiltaan planeettojen tsiikailuun ja ehken myös pokkarikuvaukseen? Olen aloittelija ja valikoin ehdokkaiksi ; Meade ETX-80AT-TC (445€) ja Meade DS-2114ATS 114/1000 (445€). Hinta on sama, voisiko joku putkia kokeillut auttaa valinnassa. :-[  (ensi putken valintaa ehkä rajoitti 450 € budjetti ;D)

diesel

Itse valitsisin noista ton ETX putken.

Se on uusinta tekniikkaa ja sitä on tosi helppo liikutella.

einari

Toisaalta jos kysyjä on kiinnostunut enemmän planeettojen katseluista niin ETX:n 400 millin polttoväli voi hieman rajoittaa.
Katsoin Meaden sivuilta että Meadekin sortuu tuohon älytön suurennus-mainostukseen:
"Maximum Practical Visual Power     275X" (hoh hoijaa ::)
http://www.meade.com/etx/etx80.html
___
Tapio

Teemu78

Käsittääkseni planeettahavainnoinnista kiinnostuneen kannattaa hankkia putki pitkällä polttovälillä. Sumujen ym ds kohteiden katsojathan eivät suuresta suurennoksesta hyödy samalla tavalla. Itse ainakin pidän kovasti omasta Skymax 127 putkestani planeettahavainnoissa, on sitä polttoväliä mukavat 1500mm. Ja käsittääkseni mitä suurempi halkaisija sitä mukavampaa on katsojalla, katsoipa hän sitten mitä kohteita tahansa ja tässä olisi sitäkin karvan verran lisää verrattuna noihin mainitsemiisi meade putkiin (127mm) . Mitään autostar tai muutakaan "hienompia härpäkkeitä" tuossa ei sitten olekkaan mutta pistin nyt maininnan kyseisestä putkesta koska

A) osuu sun budjettiin ja
B) on mielestäni aivan loistava planeettaputki ja
C) bonuksena halkaisijaakin on karvan verran enemmän.

Tuo edellisessä viestissä mainittu 400mm:n polttoväli tuo ainakin itselleni sen käsityksen että planeetoista ei niin paljon irti saisi tai ainakin joutuu käyttämään todella pienen polttovälin omaavia okulaareja jolloin itse ainakin hakisin jotain reilusti pidemmän polttovälin omaavaa putkea.

Jos sitten kuitenkin syystä tai toisesta haluat meaden niin ei siinä mitään, toin vain ajatukseni esille.

Eetu

Kiitos vastauksista. Tilasin pähkäilyn jälkeen DS-2114ATS:n. Kaverillani on Skymax 127, joka on edellämainitusti mainio putki. Itse vasta aloittelen ja laiskuuttani haluan keveän alkupaketin himon yllyttämiseksi. ;)
Olisiko kellään tietoa DS:n virtalähteestä? Paristoja, minkä kokoisia, monta? Kapula? En löytänyt netistä..  :-[Voiko käyttää ulkopuolista ladattavaa virta-asemaa, kuten VK:ssa on myytävänä?