Pieni, keskisuuri- vai iso kaukoputki

Aloittaja jamppa69, 28.02.2007, 09:46:10

« edellinen - seuraava »

jamppa69


Olen lukenut eri aiheista (esim. okulaarit) ja törmännyt otsikon termeihin "pieni ja keskisuuri putki". Minua jäi mietityttämään, että mihin tämä jaottelu perustuu? Onhan putkissa toki konkreettisia kokoeroja, jotka huomaa tyhmempikin mutta jos vertaa esim. linssiputkea 150/750,  Maksutovs 150/1800 ja peiliputkea 150/1200 niin maallikkona tuntuu, että nämä kaikki kolme ovat lähes samankokoisia paitsi pituudessa. Voidaanko näitä putkia pitää isona vai pienenä? Voiko eri toimintaperiaatteella toteutettuja putkia verrata keskenään vaikka olisivatkin lähes samankokoisia. Eli näkeekö esimerkkinä käyttämilläni putkilla saman kohteen tasan samalla tavalla.
Toivottavasti kysymykseni avautui vaikka onkin vähän sekavasti selitetty :)

Celest1al Sphere

Periaatteessa nuo mainitsemasi putket ovat ihan yhtä isoja tai pieniä. Suuruus tai pienuus on aika suhteellinen käsite. Noilla kaikilla putkilla näkisit kohteen x periaatteessa aivan yhtä hyvin olettaen, että putket ovat kaikki optiikaltaan hyvälaatuisia, keli on hyvä yms. Tosiaan tuo suuruus ja pienuus riippuu esim. putken tyypistä. Linssiputkeksi 15 cm alkaa jo olla aika iso, mutta peiliputkeksi 15 cm on aika pieni. Tämä taas johtuu siitä, että isoja peilejä on helpompaa ja halvempaa valmistaa kuin isoja linssejä.

Iiro Sairanen

#2
Itse miellän putkien koot seuraavasti:

Pienet putket <8"
Keskikokoiset putket 8-14"
Suuret putket 14">

Ja nämä siis harrastuskaukoputkille. Eli putken koon määrittää ainoastaan pääpeilin tai linssin halkaisija (tässä tapauksessa tuumia). Muut fyysiset suureet ja niiden suuruudet ja pienuudet ei näin ollen vaikuta putken "suuruuteen" :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--